شناسهٔ خبر: 35421222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قطع یارانه نقدی ۲۰۰هزار خانوار در شهریورماه

میرزایی از قطع یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد در دوره شهریور امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از صدا و سیما، حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ گفت: بنابر تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت در قانون بودجه ۹۸، قرار است سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد.

وی افزود: شیوه اجرایی برای حذف یارانه نقدی خانواده‌های پردرآمد مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف است یعنی افراد برای خرید و یا فروش خودرو به جا‌های مختلف مراجعه کردند، تملک یک خانه به نام آنهاست، شغل و درآمدی دارند و یا جایی اظهارنامه مالیاتی از آن‌ها ثبت شده است در کل در هر جا اطلاعات افراد متصل به کد ملی آن‌ها جمع آوری و براساس آن وضع مالی افراد سنجیده شده و افرادی که توان مالی بالایی داشتند و جزو سه دهک بالا بودند شناسایی شدند.

میرزایی گفت: حساسیت دولت بر این است که حقی از کسی ضایع نشود و سنجش و تخمین توان مالی افراد با دقت بالا انجام شود.

بیشتر بخوانید: یارانه نقدی شهریور سه شنبه واریز خواهد شد

وی افزود: بنابر این از روز شنبه برای سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه نقدی آن‌ها در این مرحله قطع شده پیامکی با عنوان «خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است» ارسال می‌شود که به جای سرشماره، عبارت «یارانه» در آن قید شده است.

میرزایی گفت: سرپرستان خانوار در صورت داشتن اعتراض می‌توانند پس از دریافت این پیامک به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه و پیامک را ارائه کنند، البته در مراجعه حضوری باید یکی از کارت‌های شناسایی معتبر مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و یا گواهینامه برای احراز هویت همراه داشته باشند.

وی افزود: در دفتر پیشخوان خدمات دولت از سرپرستان خانواری که به حذف یارانه نقدی خود معترض هستند اجازه کتبی گرفته خواهد شد که دولت اختیار دارد به حساب‌های بانکی آن‌ها دسترسی داشته باشد تا مبتنی بر تراکنش‌های بانکی بتوان دقت تشخیص اولیه در توان مالی افراد را افزایش داد و تصمیم گرفت که آیا این فرد مشمول دریافت یارانه هست یا خیر.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ همچنین گفت:​ در دفاتر پیشخوان دولت کد رهگیری برای سرپرستان خانوار معترض به حذف دریافت یارانه نقدی پیامک خواهد شد که این افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و کد رهگیری پیامک شده، به سامانه yaraneh ۱۰.mcls.gov.ir مراجعه کنند و اطلاعات بانکی خود را ببینند اگر دوباره اعتراض داشتند می‌توانند به صورت نظام‌مند اعتراض خود را ثبت کنند البته تا دو ماه پس از ثبت اعتراض، نتیجه از طریق همان شماره پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

میرزایی افزود: افراد دقت کنند شماره همراهی که در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌کنند باید به نام سرپرست خانوار باشد، زیرا پس از ثبت، همه فرآیند اطلاع رسانی از طریق همین شماره همراه صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که قرار نیست در فرآیند تشخیص، حقی از کسی ضایع شود، گفت:​ مردم نگران نباشند، زیرا این اطلاعاتی بود که در اختیار ما قرار گرفت و حق اعتراض به نتیجه این اطلاعات نیز محفوظ است. البته فرآیند اعتراض فقط در دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود و هیچ مراجعه حضوری برای اعتراض پیش بینی نشده است.

براین اساس با توجه به حذف ۲۰۰ هزار خانوار از دریافت یارانه نقدی، حدود ۶۰۰ هزار نفر از دریافت این دوره یارانه نقدی حذف شدند.

انتهای پیام/

نظر شما