شناسهٔ خبر: 35421062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر:

طرح یاریگران زندگی در سطح مدارس کشور اجرا می‌شود

قم - ایرنا - مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ازجمله اقدام‌ها در زمینه پیشگیری اعتیاد در شروع سال تحصیلی جدید، اجرای طرح «یاریگران زندگی» در سطح مدارس است که حدود ۲۰ درصد مدرسه‌ها زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

حمید صرامی عصر چهارشنبه در حاشیه کارگاه علمی - آموزشی یک‌روزه ویژه مسئولان دانشگاه‌های استان قم با عنوان «طرح یاریگران زندگی» در تالار امام علی(ع) بخشداری کهک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: می‌خواهیم با اجرای این طرح و با ایمن‌سازی و مهارت‌های لازم در مهارت‌های خودکنترلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای دانش آموزان و مشارکت و مداخله موثر معلمان و مدیران و به‌ویژه مداخله اولیا بتوانیم در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیش از گذشته موفق باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه مذکور در استان قم گفت: در این کارگاه آموزشی، شرکت‌کنندگان با اجرای طرح یاریگران زندگی و آخرین شیوه‌های نحوه مداخلاتی که باید در محیط‌های دانشجویی با مشارکت کانون‌های دانشجویی و مشارکت استادان و به‌ویژه دانشجویان آغاز شود، آشنایی و آگاهی لازم را پیدا کردند.

این استاد دانشگاه همچنین بابیان اینکه والدین الگوهای رفتاری را برای فرزندان خود رقم می‌زنند، بیان کرد: می‌خواهم این توصیه را به پدرها و مادرها داشته باشم که خود عامل به گفته‌هایشان باشند.

صرامی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس گفت: باید والدین در انجمن‌های اولیا و مربیان آموزش‌های لازم را ببینند که چگونه بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند.

وی افزود: والدین همیشه به سه سوال پاسخ دهند که؛ «فرزند من الان کجاست؟ چکار می‌کند؟ و با چه کسی است؟» پدر و مادری که نتواند به این سه پرسش پاسخ دهد، احتمال گرایش فرزند او به یک رفتار پرخطر دور از انتظار نیست.

وی گفت: یکی از موضوع‌های جدی در کشور بحث پیشگیری از موضوع مصرف مواد مخدر و اعتیاد است، بر اساس مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده در کشور، بیش از ۹۰ درصد مردم نخستین معضل در مسائل اجتماعی را معضل اعتیاد بیان کرده‌اند.

صرامی گفت: در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های عضو و مرتبط با این ستاد، اقدام‌های وسیعی را در عرصه پیشگیری از اعتیاد در کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری و در محله‌ها آغاز کرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید گران‌قدر و بیش از ۱۲ هزار جانباز را در رابطه با مبارزه با مواد مخدر تقدیم و بیش از ۱۱ هزار تُن انواع مواد مخدر را در ۴۰ سال اخیر کشف کرده است.

صرامی همچنین در این کارگاه آموزشی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها باید به مسائل مرتبط به آن و سایر آسیب‌های اجتماعی نیز توجه کرد.

وی، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را به‌عنوان تهدید استراتژیک، چندوجهی، چند سببی و سیستماتیک دانست و از مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به‌عنوان یکی از بحران‌های هزاره سوم در جهان نام برد.  

وی در بخش دیگر سخنان خود، بابیان اینکه در جامعه جهانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها یک رشد ۳۰ درصدی داشته است، گفت: امروزه انواع مواد روان‌گردان‌های جدید شناخته‌شده در جهان رشد بسیار زیادی داشته است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از اعتیاد به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه نام برد و افزود: باید زمینه‌های گرایش جوانان و نوجوانان را به‌سوی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها کاهش داد.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در جهان از خطر شیوع و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در امان نیست، ازاین‌رو لازم است دستگاه‌های گوناگون فرهنگی و اجرایی کشور در زمینه پیشگیری با یکدیگر همکاری، مشارکت و تعامل داشته باشند.  

وی با اشاره به رسالت دانشگاه‌ها در این زمینه و تاکید بر هم‌افزایی، مشارکت و همکاری و تعامل نهادهای مختلف در امر پیشگیری و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: باید از کارهای جزیره‌ای به‌شدت خودداری کرد.

ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز در این کارگاه، بر اهمیت و ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ پیشگیری در سطوح مختلف جامعه و نیز انجام کارهای پیشگیرانه در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، خلجستان، کهک، جعفرآباد و سلفچگان است. کهک از بخش‌های پنجگانه استان قم است که فاصله آن با مرکز شهر قم حدود ۳۵ کیلومتر است.

این کارگاه علمی – آموزشی یک‌روزه، از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با همکاری دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و بخشداری کهک با حضور جمعی از رئیسان، مسئولان و کارشناسان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان برگزار شد.  

۷۴۰۶ / ۱۱۷۵

نظر شما