شناسهٔ خبر: 35420858 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان تبلیغات اسلامی:

«عاشورا» بهترین مدافع خانواده است

تهران - ایرنا - رییس سازمان تبلیغات اسلامی، واقعه عاشورا را پیوند خانواده و اندیشه دانست و گفت: عاشورا بهترین مدافع خانواده است و اگر اهل بیت (ع) نبودند، پیام عاشورا به ما نمی‌رسید.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، عصر چهارشنبه در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا، با اشاره به این که اثر برتر عاشورایی باید نگاه و حقیقت عاشورا را هم داشته باشد، گفت: دستگاه‌ها و مسئولان فرهنگی محتاج این برنامه‌ها هستند، این سازمان‌ها نباید خودشان به دنبال تولید بروند و اثر چاپ کنند.

وی افزود: تشویق آثاری که در چنین جوایزی مثل کتاب سال عاشورا برگزیده می‌شوند باید در اولویت بوده و همه جانبه حمایت شوند.

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: در بخش‌هایی که هیچ نبوده یا اثر برگزیده‌ای معرفی نشده است، باید کارهای حمایتی انجام شود که جاهای خالی  را پر کنند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی، واقعه عاشورا را پیوند خانواده و اندیشه دانست و بیان کرد: بخشی از نقشه هدایت الهی که امام حسین (ع) آن را پیاده کرد، به عهده خانواده ایشان بود، بهترین مدافع خانواده عاشوراست، چرا که اگر اهل بیت (ع) نبودند، پیام عاشورا به ما نمی‌رسید.

امام حسین (ع) ستون خیمه اسلام

دبیر علمی جایزه کتاب سال عاشورا، تاریخچه‌ای از این جایزه را بازگو کرد و گفت: این جایزه فرصتی فراهم کرد که بتوانیم آثار عاشورایی را از نظر کمی و کیفی بررسی کنیم.

محمدرضا سنگری شناخت حفره‌ها و حوزه‌های کم کار در عرصه عاشورا  را یکی از مهم‌ترین مسائل این جایزه دانست و افزود: خداوند ۳۲ بار در قرآن به مساله ذریه‌پروری اشاره کرده است اما شاید شگفت‌آور باشد که بگویم حوزه کودک و نوجوان عاشورا فقیرترین حوزه تالیفی کشور ماست، ما نمی‌دانیم چگونه باید عاشورا را به نسل‌های بعدی معرفی کنیم. در این دو سال تنها یک اثر شعر برای کودکان منتشر شده و هیچ اثر داستانی هم درباره عاشورا نداشته‌ایم.

دبیر علمی جایزه کتاب سال عاشورا با اشاره به اینکه در حوزه هنر نیز مشکلات فوق وجود دارد که باید به این حوزه‌ها پرداخته شود، گفت: اما در برخی بخش‌ها مثل پژوهش فرهنگی کارهای زیاده انجام شده که نسل جوان آن را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ما مقتل نویسی هم نداشته‌ایم، مرحوم علامه طباطبایی می‌گفت هر چهار سال باید تفسیر تازه ای از قرآن کریم ارائه شود اما مقتلی که به روز شده باشد و با ادبیات امروز ارائه شده باشد نداریم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نسل جوان مطالبه‌گر است، پرسش‌هایی دارد و در پرسیدن آن‌ها بی‌پرواست، اگر ساده از برابر این موضوع بگذریم، در برابر این اندیشه مسئولیت داریم. امروز می‌گویند که ۳۷ بحران در جامعه ایرانی وجود دارد، اگر این طور است باید از امام حسین (ع) که سفینه نجات است، یاری بگیریم و کمک بخواهیم. اگر نماز ستون دین است، امام حسین (ع) ستون خیمه اسلام است.

سنگری به دستاوردهای جایزه دعبل اشاره کرد و گفت: ما سه نشست شمس (شورای مشورتی ستایش‌گران) برگزار کردیم، که این نشست ها اندیشه ها را به هم نزدیک کرد. انگاره‌های بیرونی می‌گوید مداحان و ذاکران برابر هم هستند اما ما با این جلسات ثابت کردیم که این گونه نیست.

قیام عاشورا در ادامه نقشه راهی الهی بود

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، انقلاب اسلامی را نتیجه قیام امام حسین (ع) دانست و گفت: راهبرد، روش و معیار انقلاب اسلامی با انقلاب حسینی، سنخیت دارد، اگر کسی در جست و جوی ماندگاری انقلاب ما باشد، قطعا به قیام امام حسین (ع) می‌رسد. انقلابی که بتواند به رغم توطئه‌ها و حرف‌ها و حدیث‌ها یک چله در جای خودش بایستد، با قیام عاشورا پیوند خورده است.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، افزود: قیام عاشورا در ادامه نقشه راهی الهی بود که از غدیر ترسیم شده بود و مسیر اجرای آن از کربلا می‌گذشت، قیامی آزاده و آزادی آفرین، که ماندگاری آن تضمینی الهی دارد. انقلاب ما نتیجه دریافت درست از انقلاب حسینی است و در دفاع مقدس  نیز هویت حسینی ما بازتولید شد و فرصتی برای طلوع و پرورش یافت.

نظر شما