شناسهٔ خبر: 35420722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عمران خان کلاف سردرگم طالبان و آمریکا را دوباره می بافد

اسلام آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان که گفته کشورش بیشترین آسیب را از تهاجم آمریکا به افغانستان دیده، تصمیم گرفته برای احیای مجدد مذاکرات صلح کمک کند و مصمم است تا کلاف سردرگم طالبان و آمریکا را دوباره ببافد.

صاحب‌خبر -

«عمران خان» که روز چهارشنبه برای افتتاح طرح فعالیت ۲۴ ساعته گذرگاه مرزی '«تورخم»' در نوار مرزی افغانستان به این منطقه رفته بود، طی گفت وگو با رسانه ها نسبت به لغو فرآیند گفت وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان ابراز تاسف کرد.

وی تاکید کرد: اسلام آباد تلاش خواهد کرد که مذاکرات صلح افغانستان که هفته گذشته میان طالبان و واشنگتن متوقف شد، را دوباره احیا کند.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: این کشور از تمام توان خود برای کمک به تداوم گفت وگوها استفاده و سعی خواهد کرد که این روند زنده شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از حدود یک سال مذاکره هدفمند با طالبان برای آماده کردن شرایط جهت خروج نیروهای آمریکایی پس از 18 سال از افغانستان، مذاکرات صلح را متوقف کرد.

آمریکا و نیروهای ناتو که در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه برقراری امنیت و شکست گروه های تروریستی از جمله طالبان به افغانستان لشکرکشی کردند هم اکنون بعد از ۱۸ سال نه تنها در برقراری امنیت در افغانستان با شکست همراه شده اند بلکه نتیجه حضور طولانی مدت نیروهای آنان کشته شدن بیشتر غیرنظامیان افغان بوده است.

نخست وزیر پاکستان به تازگی در مصاحبه با شبکه روسی «راشا تودی» گفت که مشارکت با آمریکا در جنگ علیه تروریسم، خسارت زیادی بر پاکستان تحمیل کرد با این وجود مقصر شناختن اسلام آباد برای شکست واشنگتن در افغانستان ناعادلانه است.

وی تاکید کرد: پاکستان با پیوستن به جنگ آمریکا ۷۰ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان خود را از دست داد و دست کم صد میلیارد دلار بر معیشت پاکستان خسارت وارد شد و در آخر آمریکایی ها از اینکه در افغانستان ناکام ماندند، پاکستان را مورد سرزنش قرار می دهند و این موضوع بسیار ناعادلانه است.

۱۸ سال از حوادث ۱۱ سپتامبر در آمریکا می گذرد و عواقب این حادثه به ویژه مشارکت اسلام آباد با واشنگتن و نیروهای نظامی بین المللی ﴿ناتو و ایساف﴾ و سیاست های تهاجمی کشورهای غربی باعث شده تا پاکستان هنوز از مشکل بی ثباتی و ناامنی در کشورش رنج ببرد.

حضور نیروهای خارجی به رهبری آمریکا باعث شد که بسیاری از گروههای شبه نظامی که مشغول انجام عملیات های خود در افغانستان بودند، به خاک پاکستان متواری شوند، همین موضوع، چالش و مشکلات امنیتی در پاکستان را افزایش داد.

تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در پاکستان معتقدند: اکنون زمانی است که پاکستان باید خود را از مسیر اتحاد با آمریکا خارج کرده و مانند دیگر کشورها به دنبال سیاست های برابری با هدف اطمینان از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورش باشد.

نظر شما