شناسهٔ خبر: 35420252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش درخواست پناهندگی از کشورهای توسعه‌ یافته

تهران – ایرنا – سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که کشورهای توسعه‌ یافته در سال گذشته میلادی، درخواست‌های پناهندگی کمتری را دریافت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، درخواست پناهندگی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که ۳۶ کشور عضو آن هستند، سال گذشته با کاهش ۳۴ درصدی به یک میلیون و ۹۰ هزار مورد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۶ که موج آوارگان به سمت اروپا هجوم بردند، یک میلیون و ۶۵۰ هزار مورد بود.

این سازمان اعلام کرد: به دلیل کاهش درخواست های پناهندگی، تعداد آوارگان ثبت شده نیز کاهش یافته و از رقم ۹۰۰ هزار مورد مجاز ثبت شده در سال ۲۰۱۶ به ۷۰۰ هزار مورد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

در گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده است که آوارگان، ۱۴ درصد از مهاجران دائمی این سازمان در سال گذشته را تشکیل دادند. اکثر این افراد از کشورهای افغانستان، سوریه، عراق و ونزوئلا بودند.

این سازمان که اعضای آن از اروپا، کشورهای آمریکایی و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام هستند، اعلام کرد: به رغم کاهش شمار پناهجویان، مهاجرت به دلایل بشردوستانه همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

مهاجرت، موضوعی اصلی برای چهره هایی چون «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، ‌ «ماتئو سالوینی» وزیر کشور سابق ایتالیا و «مارین لوپن» رهبر راست افراطی فرانسه بوده و گرایش بسیاری از کشورها به دیدگاه های راستگرایانه تا حدی به احساسات ضد مهاجرتی در این کشورها بسته بوده است.9109

در گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بابت تمایل مردم به درهم آمیزی اقدامات قانونی و غیرقانونی‌ و نامیدن فقر به عنوان دلیل اصلی همه مهاجرت ها، ابراز نگرانی شده است.

آمریکا کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال گذشته، اصلی ترین مقصد پناهجویان بود، ‌ به طوری که ۲۵۴ هزار درخواست پناهندگی به این کشور داده شد که البته ۲۳.۳ درصد نسبت به قبل کاهش داشت. آلمان با ۱۶۲ هزار پناهندگی در جایگاه دوم و ترکیه با ۸۳ هزار مورد در جایگاه سوم قرار گرفت.

لهستان در سال ۲۰۱۷ با دریافت بیش از ۱.۱ میلیون درخواست کار، مقصد اصلی کارگران مهاجر موقت بود و آمریکا با ۷۰۰ هزار مورد در جایگاه دوم قرار گرفت.

به طور متوسط، بیش از ۶۸ درصد از مهاجران در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی‌ استخدام شده اند، اما تنها حدود ۴۰ درصد از مهاجران در ایتالیا و فرانسه به شغل دست یافته اند.

اکثر کارگران موقت یا در مشاغل غیرحرفه ای تر همچون کشاورزی، ساخت و ساز، بخش تولید و حمل و نقل هوایی و یا در زمینه های بسیار حرفه ای چون بخش آی تی یا سلامت مشغول به کار شده اند.

براساس این گزارش، آمریکا در سال ۲۰۱۷ شاهد کاهش ۵ درصدی اقامت دائم جدید بوده و مجوز تعداد زیادتری از کارگران موقت را لغو کرده است.

درخواست های پناهندگی در مکزیک، افزایش ۳۰ درصدی داشته و بیشتر این افراد از هندوراس، ونزوئلا و السالوادور بوده اند.

نظر شما