شناسهٔ خبر: 35420097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیت‌الله فاضل لنکرانی: در دریافت مالیات به سراغ پردرآمدها بروید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در دریافت مالیات باید به سراغ افراد با درآمد بالا رفت گفت: امروز کسانی که سالانه ده‌ها و صدها میلیارد درآمد دارند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که باید این افراد شناسایی و از آنان مالیات دریافت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عصر امروز در دیدار با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به حل نشدن موضوع مالیات در بین مردم اظهار داشت: بسیاری فکر می‌کنند این پول پرداختی، پول زوری بوده که دولت می‌گیرد و برخی متدینین هم عدم پرداخت مالیات را خلاف شرع نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه برخی متدینین فکر می‌کنند به دلیل پرداخت وجوهات شرعی دیگر نیازی به پرداخت مالیات نیست، ابراز کرد: باید رسانه‌ها در کنار دولت و حوزه‌ها جایگاه مالیات را در کشور تبیین کنند که در این زمینه نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تأکید بر اینکه حوزه‌ها باید سهم خود در ترویج مالیات را انجام دهند، عنوان کرد: حدود 20 سال پیش برخی از مراجع نامه‌ای به رهبر انقلاب درباره مفاسد و مشکلات اقتصادی نوشتند که ایشان در جواب راهکار سامان کشور را مالیات دانستند و اینکه باید فرهنگ مالیات برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به نقش مالیات در اداره کشورها در دنیا خاطرنشان کرد: جایگاه مالیات در نظام کشورداری روشن است و باید در دانشگاه‌ها نیز واحد درسی مربوط به مالیات وجود داشته باشد و کسانی که در کشور هستند باید بدانند همانند پرداخت قبوض آب، برق و گاز باید مالیات نیز پرداخت کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: باید پرداخت مالیات به اعتقادی برای هر ایرانی تبدیل شود و مردم بدانند پرداخت مالیات خدمت به مردم و خود است و هیچ دولتی بدون مالیات قوام پیداکرده و باقی بماند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات در مجموعه‌های مختلف و رسانه‌ها افزود: هنوز برنامه منسجمی برای این موضوع برای مردم صورت نگرفته است و فیلم و مستنداتی در این زمینه تولید شود.

وی با بیان اینکه در دریافت مالیات باید به سراغ افراد با درآمد بالا رفت، اضافه کرد: امروز کسانی که سالانه ده‌ها و صدها میلیارد درآمد دارند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که باید این افراد شناسایی و از آنان مالیات دریافت شود؛ همچنین باید ملاحظه اقشار کم‌درآمد را نیز داشت.

فاضل لنکرانی با گلایه از تعیین خط فقر در کشور اظهار داشت: در زمانی که خط فقر کشور زیر پنج میلیون تومان اعلام می‌شود چطور از کسانی که دو میلیون و هشتصد هزار تومان درآمد دارند مالیات دریافت می‌شود که باید هماهنگی در این زمینه ایجاد شود و مردم در این شرایط می‌گویند این نظام روی عدالت رفتار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برخی افراد سی میلیارد در ماه درآمد داشته ولی از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند ابراز کرد: توصیه می‌کنم بیشتر از طریق رسانه‌ها با مردم صحبت کنید تا برای مردم زوایای مالیات روشن شود که شما خواهان دریافت مالیات از اقشار کم‌درآمد نیستید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: مردم باید فرهنگ مالیاتی را یاد گرفته و به آن معتقد شوند و بنده به‌عنوان یک طلبه عدم پرداخت مالیات در نظام اسلامی را مشروع نمی‌دانم و اینکه اگر مالیات نپردازی زرنگی نیست و اینکه خود را مدیون نظام و مردم فداکار و مؤمن کنیم زرنگی نیست.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات سبب مدیونی می‌شود، اضافه کرد: اقساط و تسهیلاتی برای اقشار کم‌درآمد جامعه در دریافت مالیات در نظر گرفته شود و به آن‌ها تخفیف دهید که این خدمت به آن‌ها و جامعه است ولی از اقشار پردرآمد حتماً باید مالیات اخذ شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار روشن شدن مصارف مالیات را مورد توجه قرار داد و گفت: وقتی مردم احتمال می‌دهند که مالیات آنان خدای‌ناکرده صرف مهمانی‌های دولت و مسئولان می‌شود این اقدام در ذهن آنان باقی می‌ماند و می‌گویند چرا در این شرایط مالیات پرداخت کنیم و توجیه شرعی هم می‌آورند که مالیات ندهند تا صرف این برنامه‌ها نشود.

وی با بیان اینکه باید هزینه‌ها و مصارف مالیات شفاف شود یادآور شد: امروز مالیات در همه دنیا پرداخت می‌شود و مردم می‌گویند شفافیت مالی در همه سطوح مملکت وجود دارد که باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما