شناسهٔ خبر: 35418783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سهام عدالت طی ۵ سال آزاد خواهد شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کاملا موافق شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس هستیم اما این موضوع نیازمند تدوین مقررات و چارچوب مناسبی است.

صاحب‌خبر -
 

خبرگزاری مهر: حمیدرضا فولادگر ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فرمایشات رهبری پیرامون انتخاب راهبرد مقاومت در برابر راهبرد مذاکره سازش پذیر و جنگ، اظهار داشت: سیاست‌های راهبرد مقاومت آثار خود در شرایط سیاست خارجی و مسائل منطقه را نشان داده است به نوعی که امروز برخی کشورهایی که همیشه سیاست خصمانه داشته اند به دنبال ارتباط با ما هستند و آثار راهبرد مقاومت به خوبی مشهود است؛ امروز اروپایی‌ها به مذاکره تن داده‌اند و اگر به قول‌های خود عمل کنند و خط اعتباری را فعال کرده و گردش مالی و خرید نفت عملی شود امکان مذاکره وجود خواهد داشت.

وی افزود: راهبرد ما مقاومت است و آثار آن در عزت و اقتدار جمهوری اسلامی تأثیر بسزایی داشته است به نوعی که امنیت امروز ما حاصل مقاومت مردم و جانفشانی رزمندگان و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و وطن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ امسال از همان ابتدای سال کار خود را در زمینه رونق تولید آغاز کرده‌ایم، ریاست مجلس و کمیسیون ویژه رونق تولید و رؤسای کمیسیون‌های مجلس و اعضای هیئت دولت با محوریت رونق تولید و افزایش تولید ملی جلساتی برگزار شده و گزارش آن در نوبت قرائت در مجلس است.

سه قوه سه ضلع رونق تولید هستند

وی با بیان اینکه دولت، بخش خصوصی و مجلس سه ضلع برنامه‌های کشور برای رونق تولید هستند، اظهار داشت: تولید تنها در بخش صنعت مطرح نیست، بخش نفت، صنعت، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، روستای و توسعه روستایی، مسکن، آی‌.تی و فناوری اطلاعات و گردشگری و جهانگردی و میراث فرهنگی از جمله بخش‌هایی هستند که بحث رونق تولید برای آن مطرح شده است، راهکارهایی در این عرصه ارائه شده است و عموما برای این راهکارها قوانین وجود دارد و تنها باید مباحث اجرایی آن پیگیری و بر آن نظارت شود و هر سه قوه ناظر بر این اجرا هستند.

فولادگر  پیرامون چالش‌های بخش تولید تصریح کرد: مسائل اقتصادی و مالی و سایه سنگین اقتصاد بر سر تولید یکی از مشکلات عرصه تولید است، بازار سرمایه و ساختارهای نادرست بانکی از جمله مشکلاتی است که بخش تولید با آن درگیر است. امیدوار هستیم اصلاح نظام بانکی و پولی در مجلس کنونی به تصویب برسد، شاهد هستیم ۶۰ تن طلا تبدیل به سکه شد و برای افرادی سودهای بادآورده داشت اما مالیاتی بر این درآمدها تعلق نگرفت در حالی که چنین درآمدهایی در دنیا مالیات دارد تا کسی نتواند سوداگرانه کسب ثروت کند. اما نظام مالیاتی از جمله مشکلات بخش تولید است.

وی ادامه داد: مشکلات حوزه بیمه، قوانین عرصه کسب و کار، مصارف ارزی، گمرک و مشکلات صادرات و فناوری ارتباطات و اطلاعات از جمله دیگر مشکلات عرصه تولید و رونق تولید است. لایحه خروج از رکود و طرح رونق تولید مجلس در نهایت تبدیل به طرح رفع موانع تولید شده است، یکی از موانع مهم در عرصه تولید بنگاه‌داری بانک‌ها است و هنوز حجم بسیار زیادی از اموال بانک‌ها به صورت مازاد بوده و به فروش نرسیده است.

بی ثباتی سیاست‌ها از مشکلات عرصه تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه گزارش‌های مختلف در زمینه موانع تولید، اظهار داشت: مطالبات و بدهی‌های دولت از بخش خصوصی، بیمه‌ها و بانک‌ها از جمله گزارشاتی است که در مجلس در انتظار قرائت است، بخش خصوصی ما به شدت درگیر مشکلات مالی است و اگر بخواهد اوراق مشارکت دریافت کنند باید با بیش از ۳۰ درصد زیر قیمت اسناد خزانه را تبدیل به پول کند و دولت از این طریق یه سری از بدی‌های خود را پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: هفت چالش عرصه تولید وجود دارد، فضای کسب و کار و تأمین مالی از جمله مشکلات مهم رونق تولید است که همه با آن درگیر هستند. گزارش پایش کسب و کار کشور که به بررسی عوامل محیطی مؤثر بر کسب و کار را در تمام کشور مورد بررسی قرار می‌دهد و گزارش آن از سوی بخش خصوصی منتشر می‌شود، تا پایان سال ۹۶ تمام پایش‌ها نشان می‌دهد بدترین عامل از دید تولید کنندگان بحث دشواری تأمین مالی از بانک‌ها بوده است.

تأمین مالی و بروکراسی اداری از مشکلات بخش تولید و کسب و کارها بوده است

فولادگر بیان داشت: در سال ۹۷ و سه ماهه نخست سال ۹۸ دو مشکل اصلی پدید آمده است، یکی غیرقابل پیش‌بینی بودن مواد اولیه و محصولات و بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و مقررات در رویه‌های کسب و کار، پس از این دو تأمین مالی و بروکراسی اداری از مشکلات بخش تولید و کسب و کارها بوده است.

وی با تقدیر از اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با فساد، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند مقابله با فساد با امنیت سرمایه گذاری در تضاد است و در حالی که مبارزه با فساد در امنیت سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر خواهد بود، سرمایه‌گذار وقتی شاهد فساد و رانت‌خواری در عرصه سرمایه‌گذاری باشد یا وارد باندهای فساد خواهد شد یا اینکه از سرمایه‌گذاری خودداری می‌کند.

سهام عدالت طی ۵ سال آزاد خواهد شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از به نتیجه رسیدن لایحه ساماندهی سهام عدالت خبرداد و گفت: این سهام در یک دوره پنج ساله آزاد خواهد شد، در لایحه دولت پیش بینی شده بود از طریق صندوق های قابل معامله در بورس به منظور بهره‌برداری از این سهام استفاده شود اما ترکیب این صندوق‌ها دولتی بود و می‌توانست مشکل‌ساز باشد،.

وی اضافه کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مردم برای سهام خود تصمیم بگیرند و می‌توانند خودشان از سهام استفاده کنند یا اینکه در ‌ای‌تی‌اف ها سهام خود را قرار دهند، این مسئله یک دوره پنج ساله انجام خواهد شد و آزادسازی سهام عدالت در دوره پنج ساله به دلیل جلوگیری از استفاده برخی سرمایه‌داران از عرضه این سهام در بازار است.

 فولادگر پیرامون شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: کاملا موافق شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس هستیم اما این موضوع نیازمند تدوین مقررات و چارچوب مناسبی است چراکه در پاره‌ای موارد مردم خواستار رأی دادن نماینده خود به موضوعی هستند که برخلاف مصالح ملی است و اینجا شفافیت آرا می‌تواند مشکل ساز باشد؛ در عرصه مسائل امنیتی نیز این شفافیت آرا مصلحت نیست و مسائلی از این دست باید در صحن غیرعلنی بررسی و رأی گیری شود.

مبارزه با فساد باعث رشد سرمایه گذاری می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون سد تونل سوم و تونل سوم کوهرنگ ابراز داشت: امروز در تونل سوم و سد تونل سوم مشکل بودجه ای وجود  ندارد، سد تونل سوم نسبت به گذشته سرعت عمل بیشتری دارد و امیدوار هستیم سال ۱۴۰۰ شاهد بهره‌برداری از تونل سوم باشیم، تونل اکنون برای پمپاژ آب آماده است اما هدف از احداث تونل پمپاژ آب نبوده بلکه آب‌گیری از طریق سد است؛ بهشت آباد هم طرحی است که با قوت پیرامون آن در حال پیگیری و امیدوار به حصول نتیجه هستیم.

فولادگر با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مشکلات کشور به دلیل مسائل ساختاری و مدیریتی است، تصریح کرد: این طور نیست که تمام تمرکز کشور به مسائل خارجی و سیاست خارجی باشد، رهبر معظم انقلاب بیشترین توجه و تذکر به مسائل حوزه سیاست داخلی را دارند و یک دهه است که ایشان نامگذاری سال‌ها را با محوریت اقتصاد قرار می‌دهند و فرموده‌اند که مسئله اقتصاد از اولویت‌های کشور است.

 ۲۰ درصد مشکلات کشور به تحریم‌ها مربوط است

وی با بیان اینکه تحریم‌ها هزینه‌ای است که برای استقلال کشور می‌دهیم و شاید ۲۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم‌ها باشد، گفت: برجام اگر هیچ فایده‌ای نداشت نشان داد که دشمنان قابل اعتماد نیستند و با استقلال ما مشکل دارند و به دنبال سلطه هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحریم‌ها می‌تواند تبدیل به فرصت شود، ما اکنون کمترین میزان فروش نفت را داریم اما مدیریت بر مصارف ارزی و هزینه‌ها بر همین مبنا مناسب سازی شده است.

نظر شما