شناسهٔ خبر: 35418542 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

چرا باید از قرارگیری آنتن‌ های موبایل در نزدیکی منزل خود استقبال کنیم؟

دانیال حجاری / گجت نیوز

صاحب‌خبر -

برخی افراد، بر اساس شایعات پوچ و بی‌اساس درباره مضرات امواج آنتن های موبایل صحبت می‌کنند، در حالی که مزایای آن‌ها را کاملا فراموش کرده‌اند. در این مطلب به بررسی مزایای مجاورت با آنتن‌ های موبایل اشاره خواهیم کرد.

در یکی از مطالب قبلی، از نظر علمی به بررسی وجود یا عدم وجودِ ارتباط بین بی‌خوابی‌های شبانه و امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از آنتن‌ های مخابراتی پرداختیم. طبق آن مطلب، استفاده ناصحیح (بدون فیلتر نور آبی) و بیش از حد از گوشی هوشمند یکی از دلایل بروز بی‌خوابی است، اما کاربران، بدون توجه به سبک زندگی اشتباه خود، این مشکل را گاهی به مجاورت با آنتن های موبایل نسبت می‌دهند. در آن مطلب به طور مفصل به بررسی نحوه تاثیر نور تابیده شده از نمایشگر گوشی به داخل چشم، حتی با وجود فعال‌سازی فیلتر نور آبی، اشاره کردیم.

به استنادِ یکی دیگر از مطالب علمی با عنوانِ جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی، تصور کاربران درباره ابتلا به سرطان در صورت قرارگیری در نزدیک آنتن های موبایل، دیدیم که نه تنها چنین تصوری یک واقعیت علمی نیست، بلکه شایعه‌ای بی‌اساس و غلط است. دلیل عدم تاثیرگذاری آن‌ها روی بدن انسان و سلول‌های آن، سطح انرژی پایین امواج با فرکانس‌های رادیویی(RF) است، به همین دلیل برخلاف اشعه گاما، امواج RFقادر به شکستن پیوندهای میانِ ملکول‌های DNA در سلول‌های زنده نیستند. قرارگیری در معرض آفتاب برای چند ساعت، یکی از رفتارهای بسیار خطرناکبوده و طیف مافوق بنفش یا UV نور خورشیدقطعاً سرطان‌زاست که در مطلب یاد شده، به عدم توجه انسان‌ها به آن اشاره کردیم. آنوقت، مردم به جای پرهیز از نور خورشید، از آنتن های مخابراتی که هیچ تحقیق علمی مضر بودن امواج آن‌ها را به اثبات نرسانده است، دوری می‌کنند!

مزایای مجاورت با آنتن‌ های موبایل

آنتن‌ های موبایل آنتن‌ های موبایل

حال که می‌دانیم هیچ پشتوانه علمی برای به اثبات رساندنِ شایعۀ مضر بودن امواج الکترومغناطیسی در طیف RF برای سلامتی انسان وجود ندارند، بد نیست برخی مزایای قرارگیری در نزدیکی آنتن های موبایل را بررسی کنیم. منظور از قرارگیری در نزدیکی آن‌ها، لزوما به معنی قرار داشتن آنتن در خط دید کاربر نیست و ممکن است فاصله چند صد متر باشد.

فراموش نکنید پرتوگیری از یک آنتن واقع در دکل موبایل در دور دست ولی در دید مستقیم لوب اصلی آنتن، حتی ممکن است از پرتوگیری ناشی از همان آنتن در فاصله نزدیک ولی خارج از دید مستقیم لوب اصلی آنتن، بیشتر باشد. همانند زمان حرکت و عدم سکون، در شرایطی که سیگنال‌های ضعیفی در اطراف گوشی تلفن همراه وجود دارند، گیرنده‌های دستگاه بیشتر برای دریافت آ‌ن‌ها تقلا کرده و تشعشعات بیشتری پیرامون خود ایجاد می‌کنند. احساس گرم شدن سر و دیگر قسمت‌های بدن کاربر به خاطر استفاده از گوشی بعد از یک مدت نسبتاً طولانی، یکی از نشانه های این رویداد است.

همانطور که گفتیم، درباره آنتن های موبایل عقاید بسیار اشتباهی وجود داشته و شایعاتی بی‌اساس بدون پشتوانه علمی، و دست به دست می‌چرخند، در حالی که کاربران از حقیقت امر بی‌خبرند. یکی از این شایعات، در امان بودن در صورت ضعیف بودن وضعیت سیگنال‌دهی داخل منزل یا محل کار، در مقایسه با در امان نبودن بدلیل زمان طولانی قرارگیری در نزدیکی آنتن های موبایل، است. در ادامه به بررسی برخی از مزیت‌های قرارگیری در نزدیکی آنتن های مخابراتی اشاره خواهیم کرد.

1) بهبود کیفیت آنتن‌دهی:

آنتن‌ های موبایل آنتن‌ های موبایل

با وجود تقلای گیرنده گوشی موبایل برای دریافت امواج الکترومغناطیسی از آنتن مخابراتی با بالاترین کیفیت، حالت ارتباط گوشی با یک آنتن دور تر، در نهایت، و در مقایسه با حالت ارتباط گوشی با یک آنتن نزدیکتر  کیفیت تماس خوبی نخواهد داشت. قطع و وصل شدن صدای کاربر آن سوی مکالمه یا عدم توانایی وی برای شنیدن صدای شما، تنها یکی از مشکلات ضعف در سیگنال‌دهی است.

در نهایت امکان قطع شدن مکالمه، داغ کردن گوشی و عدم توانایی برای برقراری مجدد مکالمه به خاطر از دست رفتن سیگنال به کلی، وجود دارد. بسته به روحیات کاربری که مشغول مکالمه با او بوده‌اید، دردسرهای متفاوتی را به خاطر قطع تماس در میانه‌های آن متحمل خواهید شد!

با وجود روی آوردن کاربران به نرم افزارهای پیام‌رسان برای برقراری مکالمه‌های صوتی و تصویری، هنوز حجم انبوهی از مکالمه‌های صوتی به صورت مستقیم از طریق نسل های مبتنی بر مدار یا 2G برقرار می‌شوند و همیشه امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها که از نسل های بالاتر 3G, LTE, 4G بهره می برند وجود ندارد. در صورت مجاورت با آنتن‌ های موبایل، کیفیت تماس به مراتب کیفیت بهتری در مقایسه با حالت استفاده از بهترین پیام‌رسان‌ها خواهید شد.

2) سرعت بالاتر اتصال به اینترنت:

حتی برای استفاده از پیام‌رسان‌ها به منظور برقراری مکالمه صوتی، همچنان نیازمند اتصال به اینترنت از طریق آنتن های موبایل هستید! در صورت پایین بودن قدرت سیگنال‌های رسیده به محل قرارگیری شما، باز هم کیفیت تماس خوبی نخواهید داشت. استفاده از پیام‌رسان‌ها یکی از هزاران کاربرد اتصال به اینترنت با استفاده از گوشی های هوشمند است.

فارغ از کاربردهای متعددِ اتصال به اینترنت همچون وب‌گردی، دانلود فایل، گوش دادن به رادیو یا تماشای ویدیو به صورت آنلاین، هر چه سیگنال ضعیف‌تری دریافت کنید، سرعت و در نتیجه کیفیت کاهش پیدا خواهد کرد.

3) حذف Lag در برنامه های کاربردی تحت Web:

آنتن‌ های موبایل آنتن‌ های موبایل

اگر اتصال به اینترنت با وجود پایین بودن سرعت، پایدار و بدون Lag باشد، در نهایت کیفیت استفاده از انواع خدمات اینترنتی و برنامه های کاربردی تحت Webنیز مناسب خواهد بود. مشکل دوری از آنتن های موبایل فقط ضعف در قدرت امواج الکترومغناطیسی پیرامون نیست، بلکه کم و زیاد شدن قدرت سیگنال و مخصوصاً از بین رفتن آن به صورت موقتی در محیط، همواره مشکل‌ساز می‌شود.

در صورت قرارگیری در نزدیکی آنتن های مخابراتی، امواج به صورت پیوسته، بدون مشکل دریافت خواهند شد و مشگل Lag و کُندی از بین می‌رود. در بسیاری از نرم افزارهاییکه نیازمند دسترسی به اینترنت هستند، فاکتور پایداری در اتصال، به مراتب از فاکتور سرعت مهم تر است. این فاکتور برای برخی کاربردها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به عنوان نمونه می‌توان به دوست‌داران بازی‌های موبایلی آنلاین همچون Clash of Clansاشاره کرد! قطع اتصال به اینترنت در میانه حمله، یکی از بدترین اتفاقی است که می‌تواند حین اجرای این بازی برای هر کاربری رخ بدهد‍! روی هم رفته، برای بازیکن های حرفه ای یا Gamers ها، فاکتور پایداری اتصال به شبکه جهانی مبادله اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

4) دریافت سرعت بالاتر در مقایسه با سرویس‌های ADSLتلفن ثابت سیمی:

آنتن‌ های موبایل آنتن‌ های موبایل

مجاورت با آنتن های موبایل سبب می‌شود علاوه بر حذف مشکل تاخیر در دریافت امواج یا کاهش حجم آن‌ها در محیط، به بالاترین سرعت ممکن نیز دست پیدا کنید. در حال حاضر، در صورت خرید بهترین سرویس‌ADSL ارائه شده توسط شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات اینترنت، در صورت رعایت استاندارد در سیم‌کشی منزل و نبود نویز، حداکثر سرعت دریافت فایل از اینترنت برابر 16 مگابیت بر ثانیه (2 مگابایت بر ثانیه) خواهد بود. این در حالی است که حین اتصال به آنتن های موبایل نسل سوم (3G) و مخصوصا نسل چهارم (4G)، سرعت‌ 3 یا 4 مگابایت بر ثانیه (حداقل)انتظار می‌رود!

مجددا برای گیمرها، این موضوع دارای اهمیت خاصی است، مخصوصا اگر در رزولوشن و نرخ فریمی بالا مشغول به اجرای بازی‌های آنلاین باشند. عقیده اشتباه، مناسب نبودن سرویس‌های بی‌سیم برای اجرای بازی به صورت آنلاین یا تماشای ویدیو است، در حالی که آن‌ها به خاطر داشتن سرعت بالاتر و پایداری مناسب، گزینه‌های به مراتب مناسب‌تری محسوب می‌شوند. برای گیمرهای حرفه‌ای، بالاترین سرعت اینترنت ADSL)در ایران) همچنان جوابگو نیست، به همین دلیل باید به طرح‌های 4G رو بیاورند.

در صورت قرارگیری در نزدیکی محل نصب یک آنتن مخابراتی، سرعت اینترنت شما تحت نسل چهارم شبکه موبایل می‌تواند به 5 الی 6 مگابایت در ثانیه نیز افزایش پیدا کند!

5) عدم اجبار به خرید طرح‌های اینترنت فیبر نوری:

در برخی مناطق، سیم‌کشی خطوط تلفن به جای کابل مسی، با استفاده از فیبر نوری صورت گرفته است. کاربران ساکن این مناطق مجبور به خرید سرویس‌های گران قیمت از برخی شرکت‌های خاص هستند و نمی‌توانند از سرویس‌دهنده‌های عادی و طرح‌های اینترنت ADSL ارزان قیمت آن‌ها استفاده کنند. اغلب کاربرانی که در این شرایط قرار می گیرند، خرید یک مودم موبایل وایرلس یا سیمی را ترجیح می‌دهند.

حال این کاربران در صورت دور بودن از آنتن‌ های موبایل، در اتصال به اینترنت، سرعت و پایداری مناسبی نخواهند داشت، هر چند قدرت گیرنده‌های مودم‌های مخصوص در مقایسه با چیپ‌های مودم به کار رفته داخل گوشی های هوشمند، با توجه به دسترسیِ سیمی بی حد و اندازه به منبع تغذیه، می تواند به مراتب بیشتر باشد.

در منازل برخی کاربران نزدیک به دکل‌های مخابراتی، سرعت اینترنت و پایداری آن تحت شبکه 4G به اندازه‌ای مناسب است که با وجود امکان خرید سرویس‌های ADSL عادی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، استفاده از  3Gیا4G را ترجیح می‌دهند.

نظر شما