شناسهٔ خبر: 35418308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی:

گیلان دارای ۲۰ موزه تخصصی و عمومی است/لزوم توسعه مجموعه‌داری

رشت- مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی تاکید کرد و گفت: گیلان دارای ۲۰ موزه تخصصی و عمومی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، شهرود امیرانتخابی عصر چهارشنبه در نشست رفع موانع ایجاد موزه‌های تخصصی در رودبار که در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: استان گیلان مهد تمدن و استانی ممتاز و بااصالت در میراث ملی است.

وی با اشاره به اینکه وجود نخستین فرهنگ در پژوهش‌های باستان شناسی تاریخ رودبار یکی از موارد وجود این تمدن است، افزود: گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی ترین انواع گردشگری ها است و موزه‌ پشتوانه‌ای محکم در راستای ترویج این نوع از گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با بیان اینکه معرفی این میراث ارزشمند نیازمند نگاهی هدفمند و اصولی است، گفت: موزه‌ها مکانی برای نمایش شگفتی‌های فرهنگی و نمادهای خاص و همچنین بازتابی از حیات گذشتگان است و معیشت، فرهنگ، اقلیم و عناصر زیبایی شناختی را به نمایش می گذارد.  

وی در ادامه مجموعه داری، ساخت و تجهیز موزه‌ها را از راهکارهای تنوع بخشی به گردشگری دانست و تصریح کرد: ابنیه تاریخی ارزشمند همچون میدان شهرداری و ساختمان پست در رشت، ساختمان بانک ملی در انزلی و سایر موارد که خود در حوزه گردشگری فرهنگی جایگاه ویژه دارند، می توانند با کارایی جدید همچون موزه های خصوصی بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گیرند.

امیرانتخابی تأکید کرد: می توانیم با مطالعات تخصصی و هم افزایی نسبت به تلفیق عناصر فرهنگ با عناصر طبیعی و یا ادغام طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی با مقوله موزه و مجموعه‌داری گام برداریم لذا مجموعه داران و دوستداران ورود به این عرصه با پژوهش و سوادآموزی در حیطه فرهنگی می توانند گامی موثر برای احیای هویت بومی و تنوع بخشی فرهنگی گام بردارند.

امیرانتخابی با تاکید بر ضرورت صیانت از اسناد و اشیا بعنوان میراث ماندگار و لزوم جریان سازی علمی، پژوهشی و سوادآموزی فرهنگی در تمامی سطوح جامعه در این حوزه، افزود: باید همگام با این موضوع، برای معرفی ارکان هویتی نیز اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه گیلان دارای ۲۰ موزه عمومی و تخصصی، افزود: پنج موزه تحت نظارت میراث فرهنگی، ۱۰ موزه مشارکتی و پنج موزه توسط مجموعه داران خصوصی و شش موزه نیز در دست اقدام است.

امیرانتخابی با تاکید بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی به ارتباط بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه‌ها اشاره کرد و کمبود بودجه را معضل حوزه فرهنگ دانست و خواستار تدوین ایده‌های جدید در حوزه فرهنگ از سوی مجموعه داران بعنوان ارکان هویت بخش جامعه شد.

نظر شما