شناسهٔ خبر: 35416932 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در فصل سرما؛

ابتلای حدود ۲۰ درصد جامعه به بیماری آنفولانزا

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: هر سال با شروع فصل سرما در کشور حدود ۲۰ درصد جامعه به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند

صاحب‌خبر -

آقای محمدمهدی گویا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره زدن واکسن آنفولانزا گفت: هر سال با شروع فصل سرما در کشور حدود ۲۰ درصد جامعه به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند و متأسفانه پارسال نیز حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

وی افزود: بیشتر واکسن‌هایی که از بدو تولد می‌زنیم اجباری و نگرفتن بسیاری از بیماری‌ها را مدیون همین واکسن‌ها هستیم، اما واکسن‌های دیگری هم هست که زدن یا نزدن آن‌ها انتخاب خود ماست و واکسن آنفولانزا از این گونه واکسن هاست.

آقای گویا گفت: البته باید تأکید کرد واکسن آنفولانزا برای افرادی که سالم هستند ضرورتی ندارد و بیشتر مخاطبان این واکسن گروه‌های حساس بشمار می‌آیند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: گروه‌های حساس شامل بیماران تحت درمان سرطان، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران دیابتی بیماران نقص سیستم ایمنی، سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان زیر۶ سال و زنان باردار هستند.

آقای گویا درباره کنترل کیفی واکسن آنفولانزا گفت: تمام واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شود از سد محکم سازمان غذا و دارو عبور می‌کند و تحت بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و برای استفاده از آن هیچ نگرانی وجود ندارد و تأکید می‌کنم سلامت این واکسن‌ها مورد تأیید ما است.

وی افزود: تهیه واکسن آنفولانزا در زمان مناسب و از مراکز رسمی اهمیت فراوانی دارد، زیرا واکسن‌های سال‌های قبل ایمنی زایی ندارد و فاقد ارزش درمانی است.

آقای گویا گفت: واکسن آنفولانزا باید در زنجیره سرد تهیه و توزیع شود بنابراین متقاضیان تهیه این واکسن از خرید از جایی غیر از داروخانه خودداری کنند.

وی افزود: نکته حایز اهمیت این که این واکسن‌ها فقط برای بیماری آنفولانزا هستند و نباید توقع داشت که با زدن آن سرما خوردگی نگیریم.

آقای گویا با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ نوع ویروس سرما خوردگی داریم، گفت: واکسن‌های موجود در برابر آنفولانزا با ظرفیت‌های ۳ و ۴ در داروخانه‌ها موجود است که در برابر ۳ و ۴ سوش شایع ویروس آنفولانزا ایمنی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا روز‌های پایانی شهریور تا نیمه نخست ماه مهر است تا ایمنی لازم در برابر این ویروس در فصل سرما ایجاد شود.

نظر شما