شناسهٔ خبر: 35416586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پامپئو در عربستان برای بررسی پاسخی "محدود"

وزیر خارجه آمریکا امروز، چهارشنبه عازم عربستان سعودی شده تا با ولیعهد این کشور دیدار کند. او بعد از عربستان به امارات می‌رود تا با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی ملاقات کند. ماموریت پامپئو به بررسی "پاسخ" به حملات علیه مجموعه پالایشگاهی وابسته به آرامکو با هم‌پیمانان منطقه‌ای کشورش اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، بعد از حمله روز شنبه انصارالله یمن که با ۱۰ پهپاد مجموعه پالایشگاهی بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را هدف قرار داد عربستان همچنان مدعی است نمی‌تواند بگوید چه کسی پشت این حملات است.

علی رغم اینکه ناظران عدم پاسخگویی به این حملات را بعید می‌دانند اما احتمال می‌دهند پاسخی "محدود" به این حملات داده شود. این مساله را رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع در پنتاگون تاکید کردند.

این یعنی کنار گذاشتن ایران و تنها پاسخ به هم‌پیمانان آن. به این ترتیب معمای موجود که چه کسی پشت این حملات است، حل شده چه به دلیل اینکه عربستان در سایه تردید آمریکا مجبور به پاسخگویی نیست و چه به دلیل وجود دلایلی که ثابت می‌کنند حملات از ایران و عراق انجام نشده و اینکه باید منتظر نتیجه سفر پامپئو ماند.

منابع آمریکایی گفته‌اند پاسخ آمریکا به این حمله محدود خواهد بود و آمریکا نمی‌خواهد زیر بار هزینه درگیری با ایران برود.

علی رغم گذشت چند روز از حملات آرامکو دو طرف سعودی و آمریکایی روایت خود درباره طرف مسؤول این حملات که صنعا برعهده گرفته اعلام نکرده‌اند در حالی که ریاض زمینه را برای اعلام ادامه تحقیقات در این باره با حضور کارشناسان بین‌المللی که به نظر آمریکایی می‌آیند فراهم کرده بود.

در این بین روایت‌های آمریکایی درباره مقصر جلوه دادن ایران در این باره ادامه دارد و هر لحظه به روز می‌شود رویترز به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد، آمریکایی‌ها معتقدند حمله به تاسیسات نفتی عربستان از جانب ایران انجام گرفته است.

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ همچنان اصرار دارد ریاض مسؤول پاسخگویی باشد و تنها به پیشنهاد کمک اکتفا می‌کند و نمی‌خواهد این پاسخ به جنگ در منطقه منجر شود از این رو اهمیت سفر هئیت آمریکا به ریاض به ریاست پامپئو کاهش می‌یابد.

با این پیش زمینه علی رغم اینکه ناظران عدم پاسخگویی به این حملات را بعید می‌دانند اما احتمال می‌دهند پاسخی محدود به این حملات داده شود. این مساله را رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع در پنتاگون تاکید کردند.

گفته می‌شود در سایه تردید آمریکا، اروپایی‌ها نیز تب وتاب زیادی برای شعله ور کردن آتش تنش در منطقه نشان نداده‌اند و انگلیس‌ و آلمان بدون اشاره به نام ایران تنها گفته‌اند آماده مشارکت در اقدام جمعی هستند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز از قاهره گفت: فرانسه دلیلی ندارد که به آن اجازه دهد بگوید این پهپادها از اینجا یا آنجا بلند شده بودند. ما نمی‌دانیم، کسی در آنجا هم مدرکی داشته باشد. ما نیاز به استراتژی کاهش تنش در منطقه داریم. هرگونه گامی برخلاف کاهش تنش اثر منفی بر وضعیت منطقه خواهد گذاشت.

منابع دیپلماتیک این اظهارات را نگرانی پاریس از تاثیر حملات نسبت به طرح فرانسه درباره ایران و آمریکا دانستند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز بر هماهنگی بر پاسخ جمعی بدون ذکر نام ایران تاکید کرده است.

پامپئو امروز درباره نحوه پاسخگویی به هدف قرار گرفتن تاسیسات پالایشگاهی آرامکو وارد عربستان می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورد، پامپئو با محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی با هدف بررسی حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و هماهنگی برای مقابله با ایران در منطقه دیدار می‌کند.

پامپئو امروز بعد از عربستان راهی ابوظبی می‌شود تا محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به بررسی مسائل منطقه‌ای و دو جانبه بپردازد. این سفر در چارچوب سفر منطقه‌ای پامپئو است که از روز سه‌شنبه با نشستی با سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین شروع کرد.

نظر شما