شناسهٔ خبر: 35416400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شهر به شهر با هنرمندان

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار: لزوم توجه به هنرمندان این بار پای اعضای صندوق اعتباری هنر را به اردبیل باز کرده است. اتفاقی که می‌تواند رنگ حمایت را بر رخ جامعه هنری پرظرفیت استان بزند. اردبیل از گذشته تاکنون سرزمین هنر و فرهنگ بوده و هنرمندان پرآوازه‌اش گواه این ادعا هستند.

صاحب‌خبر -

هر چند با وجود وفور استعدادهای هنری گاه محرومیت‌ها مانع بالندگی هنرمندان این منطقه شده و آن‌ها را مجبور به مهاجرت از اردبیل کرده است. به همین دلیل توجه به مشکلات این قشر برای ماندگاری آن‌ها از مطالبات همیشگی این جامعه هنری و حتی شهروندان اردبیلی بوده است. این روزها اردبیل میزبان مسئولان صندوق اعتباری هنر است که با هدف بهره‌گیری عادلانه تمامی هنرمندان از خدمات صندوق اعتباری به استان‌ها سفر می‌کنند. اعضای این صندوق در ایستگاه چهاردهم به استان اردبیل رسیده‌اند تا از نزدیک مشکلات هنرمندان را ببینند و از زبان خودشان بشنوند.  

  • شناسایی هنرمندان مستعد 

معاون صندوق اعتباری هنر در مورد اهداف حضور خود در اردبیل به همشهری می‌گوید: سفرهایی که به استان‌ها داریم نوعی سفر حمایتی است که از سال ۹۶ شروع شده است. ما می‌خواهیم با دیدار چهره به چهره مشکلات هنرمندان را بررسی کنیم.   «منصور وحیدی‌فر» که در اولین ساعات حضور خود در اردبیل در مراسم بزرگداشت یادمان «رسول ملاقلی‌پور»، کارگردان برجسته اردبیلی کشور، شرکت کرد با اشاره به ظرفیت بالای این استان در پرورش استعدادهای هنری می‌افزاید: رویکرد ما توانمندسازی هنرمندان مناطق محروم و کم‌برخوردار مانند اردبیل و حمایت از هنرمندان مستعد است. وحیدی‌فر تاکید می‌کند: در این سفرها هم هنرمندان مشکل‌دار و هم استعدادهای هنری را شناسایی می‌کنیم و با توجه به ضوابط و مقررات با ارائه خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر حمایت لازم از آن‌ها انجام می‌شود.  

  • بسته حمایتی ویژه

مشاور مدیر عامل صندوق اعتباری هنر نیز اظهار می‌کند: در صندوق اعتباری هنرمندان بسته فرهنگی حمایتی ویژه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تدوین و پیش‌بینی شده است که سیاست‌های حمایتی آن بر پایه تکریم هنرمندان، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، ارائه تسهیلات، مستمری و خدمات رفاهی است.    «زهرا حق‌شعار» با بیان این‌که تاکنون در ۱۴ استان و ۱۰۵ شهر با بیش از ۴ هزار هنرمند دیدار مستقیم داشته‌ایم و گفت‌وگو کرده‌ایم، می‌افزاید: حتی اگر فقط یکی ۲ نفر از این هنرمندان هم با حمایت ما بتوانند به هنرمند ملی تبدیل شوند، رسالت ما محقق شده است.  حق‌شعار با تاکید بر ضرورت حفظ اصالت فرهنگی‌هنری هر منطقه تاکید می‌کند: ما در این سفرها سعی می‌کنیم هنرمندان گمنام در مناطق محروم را برای بهره‌مندی عادلانه از امکانات شناسایی کنیم. با وجود بودجه اندک، صندوق اعتباری هنر توجه خود را به مناطق محروم معطوف کرده است و ضمن بررسی موردی مشکلات هنرمندان در هر زمینه تصمیمات حمایتی اتخاذ می‌کنیم تا مشکلی از مشکلات هنرمندان کم شود.  وی بیان می‌کند: در استان اردبیل هم با هدف شناسایی هنرمندان نیازمند و حمایت مادی و معنوی به همه شهرستان سر می‌زنیم و تلاش ما بر این است که بسیاری از آن‌ها حداقل برای یک بار در طول فعالیت هنری‌شان دیده شوند.  

  • هنرمندی بکر در قلب شهر

یکی از هنرمندان نقاش بسیار توانمند اردبیلی که مسئولان صندوق اعتباری هنر دیدار با او را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند «عبدالعلی گروسی» است که اسم و آثار او کمتر شنیده و دیده شده است. این هنرمند سالخورده مغازه‌ای در مرکزی‌ترین نقطه شهر اردبیل با فضای سلمانی‌های قدیم دارد. او در همین مکان برای دل خود نقاشی می‌کند و نقاشی‌های زیبایش نه در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شده و نه تمایلی برای فروش آن‌ها دارد.

گروسی که تا به حال اسمی از صندوق اعتباری هنر نشنیده است به همشهری می‌گوید: هیچ وقت برای پول یا سفارش از سوی دیگران نقاشی نکرده‌ام و ترجیح می‌دهم آثارم برای خودم بماند.  فضای این سلمانی سنتی با تابلوهای هنری بدیع و زیبا چنان مسئولان صندوق اعتباری هنر را سر ذوق می‌آورد که مشتاق دیدار آثار بیشتر از این استاد نقاشی هستند. گروسی هرچند به گفته خودش ترجیح می‌دهد برخی آثارش همچنان نادیده و بکر بمانند اما در نهایت آن‌ها را به دیدن آثارش در منزل دعوت می‌کند.

  • هنرمندی که خانه‌نشین شد

اعضای صندوق بعد از هنرمند خوش‌ذوق نقاش به دیدار هنرمند خوشنویس اردبیلی می‌روند. هنرمندی که سال‌هاست قلمش با جوهر و مرکب بر روی کاغذ نرفته است. «عباس عرفانی» که آوازه خط زیبای او سال‌های دور در اردبیل پیچیده بود، به دلیل ضایعه مغزی ۱۵ سال است خانه‌نشین شده و به گفته خودش در این سال‌ها همسرش هم عصا هم ویلچر و هم همدم زندگی‌اش شده است. عرفانی درباره مشکلات خود به مسئولان صندوق اعتباری می‌گوید: ۱۵ سال است که هر چه داشتم صرف هزینه درمان شده و حالا در خانه استیجاری از درمان و تامین دارو بازمانده‌ام؛ البته حقوق بازنشستگی معلمی برای من مانده است که همان هم کفاف معیشت و درمان را نمی‌دهد.  در پایان این دیدار حق‌شعار، مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان، در مورد هزینه کمک‌پرستاری به این هنرمند قول مساعد می‌دهد و تاکید می‌کند: طی روزهای آینده بررسی‌های بیشتر برای نحوه حمایت از عباس عرفانی را انجام خواهند داد.

  • سوگ خانواده هنری

اما این شهر داغی تازه از جنس هنر بر دل دارد و آن از دست رفتن «یوسف جاوید»، هنرمند جوان و مستعد عرصه بازیگری و کارگردانی، است. جاوید خرداد امسال بعد از چند سال مبارزه با بیماری دیابت با ایست قلبی از دنیا رفت و ۳ ماه است جامعه فرهنگ و هنر در سوگ فراق این هنرمند محبوب و محجوب شهر نشسته است. «لیلی نظری»، همسر مرحوم یوسف جاوید که خود نیز از اهالی فرهنگ و هنر است، در منزلش پذیرای اعضای صندوق است. او به مشکلات زیادی که هنرمند فقید اردبیلی برای مبارزه با بیماری بدون حمایت مادی و معنوی داشته اشاره می‌کند و می‌گوید: هنوز هم مشکلات برای ما ادامه دارند چون کار هنری ثباتی ندارد و از اسفند سال گذشته تاکنون فقط یکبار کار هنری آن هم به صورت حق‌الزحمه‌ای انجام داده است.  وحیدی‌فر قول مساعد در مورد حل مشکل بیمه، ارائه مستمری و تسهیلاتی برای حل مشکل معیشتی این خانواده هنرمند می‌دهد.  

  • دیدارها ادامه دارد

دیدار و گفت‌وگوی اعضای صندوق اعتباری با هنرمندان در شهرستان‌های استان نیز ادامه خواهد داشت.   «سیدناصر اسحاقی»، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در این باره می‌گوید: اکیپی از صندوق اعتباری هنر که مشکلات و بیمه هنرمندان را پیگیری می‌کنند در استان هستند و به همه شهرستان‌ها می‌روند و با یک یک هنرمندان ارتباط خواهند داشت. این گروه پس از اردبیل به پارس‌آباد و بیله‌سوار می‌روند و همه مشکلات بیمه‌ای هنرمندان باید حل شود. اسحاقی این حضور را فرصتی مناسب برای دیده شدن مشکلات هنرمندان عنوان می کند و می افزاید: هنرمندان در این مدت می توانند مشکلات خود را رو در رو با مسئولان صندوق اعتباری هنرمندان مطرح کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما