شناسهٔ خبر: 35415107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وقایع انتخابیه در رسانه

دلواپسی‌های انتخاباتی در قالب مطالبه‌گری شفافیت

تهران- ایرنا- شفافیت آرای نمایندگان به عنوان راهکاری موثر جهت ترمیم اعتماد عمومی به خانه ملت مطرح است. بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی دلواپسان از این درخواست، مطالبه برحق شفافیت آرای نمایندگان را به دعوایی سیاسی تقلیل داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خبرگزاری ها، تارنماهای خبری- تحلیلی و روزنامه ها امروز  ۲۷ شهریور ماه بخش قابل توجهی از گزارش های سیاسی و انتخاباتی خود را روی مسایلی چون حاشیه های اظهارات اخیر حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» واعظ اصولگرا در خصوص مطالبه شفافیت آرای نمایندگان و نیز بحث و نظرهای درون گفتمانی در اردوگاه اصلاح طلبی متمرکز کردند.

تقبیح مصادره به مطلوب شفافیت از سوی اصولگرایان

«شفافیت آرای نمایندگان» به واسطه بهره برداری جناحی برخی جریان های سیاسی، امروز به مساله ای انتخاباتی و به محل دعوای سیاسی جناح های کشور بدل شده و هنوز بحث و نظرها در این مورد ادامه دارد.

«محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به مصادره به مطلوب اصولگرایان از طرح شفافیت آرای نمایندگان که اولین بار از سوی اصلاح‌طلبان مجلس دهم مطرح‌ شده بود، گفت: خوشحالم که اصولگرایان تلاش می‌کنند با پرچم اصلاح‌طلبان در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تصریح داشت «پرچم شفافیت‌طلبی، پرچم اصلاح‌طلبی است. حالا که اصولگرایان می‌خواهند با این پرچم مشهوریت‌افزایی کنند ما خساست به خرج نمی‌دهیم و خوشحالیم. به خصوص که اگر شفافیت را از منظر پاسخگویی دنبال کنند. اما اگر قرار باشد اصولگرایان شفافیت آرای نمایندگان را برای نفی رقیب ابراز کنند، این کار جوانمردانه نیست.»

«محمود صادقی» دیگر نماینده اصلاح طلب تهران هم در گفت و گو با «ایلنا» با بیان این‌که فراکسیون امید برای شفافیت آرا پیش قدم شد، اظهار داشت: شفافیت آرا اولین بار از جانب امیدی‌ها مطرح شد، بعد هم در جریان اصولگرایی آقای ذوالنوری و حاجی‌دلیگانی اقدام کردند و طرح‌هایی را ارائه دادند.

به گفته صادقی، شفافیت اختصاص به مجلس ندارد و همه نهادهایی که در مورد مردم تصمیم می‌گیرند از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و نهادهای قضایی باید تصمیماتشان شفاف گزارش شود.

«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاحاتی در گفت و گو با «آفتاب یزد» در خصوص تحرکات دلواپسان گفت: به خطر افتادن منافع برخی در وهله اول علت ابراز دلواپسی بوده و امروز ما می‌بینیم که این کارشکنی‌ها همچنان ادامه دارد و در کنار متغیر خارجی که این وضعیت را برای کشور ایجاد کرده،متغیر داخلی و کارشکنی متغیر داخلی که در داخل در واقع قدرت هم دارند در ایجاد شرایط بد بی‌تاثیر نبوده است متاسفانه ما شاهدیم که همان مخالفان داخلی و در واقع دلواپسان امروز دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند این در حالی است که دلواپسان خودشان در ایجاد شرایط فعلی نقش دارند و دنبال این هستند از اوضاع استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی ببرند.

قنبری در پاسخ به این پرسش که یعنی برای انتخابات ۹۸ مجلس؟ گفت: بله، برنامه دارند که از این اوضاع که در واقع دستپخت خودشان هست استفاده انتخاباتی ببرند.

اتفاق و اختلاف نظرها در اردوگاه اصلاح طلبی

گفت و گوی دیروز «محمدرضا تاجیک» تئوریسین اصلاح طلب با «خبرآنلاین» در رسانه ها بازتاب داشت. روزنامه «اعتماد» امروز به نقل از تاجیک نوشت: برخی اصلاح‌طلبان هرم گفتمانی اصلاحات را سر و ته کردند و روی نوک سیاسی نشاندند و آن را تبدیل به یک بازی قدرت کردند، آن را تبدیلش کردند به یک گفتمان در قدرت با مناسبات قدرت.من خواستم دوباره این هرم اندیشگی را روی قاعده‌اش بنشانم و بگویم جریان اصلاح‌طلبی اگر جوهره‌ای داشته باشد، اول جوهره فرهنگی، جوهره مدنی، جوهره اندیشگی است، یک جوهره اجتماعی و گفتمانی است و در لایه‌های بعدی بالاخره سیاست را در بر می‌گیرد. برخی دوستان تمامیت این پیکره فربه را هلش دادند در یک پستوی تنگ و باریک و آن را به رنگ سیاست درآوردند.

روزنامه «آفتاب یزد» هم در گزارش مرتبط خود «درگیر شدن برخی رهبران جریان اصلاح طلبی در بازی قدرت» در کلام تاجیک را برجسته کرد و از قول او نوشت: رهبران جریان اصلاح‌طلبی به‌طور فزاینده‌ای درگیر منطق و بازی قدرت شدند و تمام هستی جریان اصلاح‌طلبی را خلاصه کردند و منحصر کردند به بازی قدرت.

«کوتوله ها اصلاح طلبی را قبضه کرده اند» هم عنوانی بود که روزنامه «آرمان ملی» برای بازتاب اظهارات اخیر تاجیک انتخاب کرد و در گزارش خود آورد: اصلاح‌طلبان از پس از ماجراهای سال ۸۸ تا زمان پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تقریبا بیرون از بازی قدرت بودند، اما پس از استقرار دولت اعتدال و توسعه ورق برگشت و بسیاری از اصلاح‌طلبان توانستند به عرصه سیاست بازگردند. این بازگشت، هرچند حداقلی سبب شد که جریان اصلاحات دوباره طعم حضور در قدرت را احساس کرده و به آن خو کند؛ اتفاقی که باعث شده این جریان دیگر نیاز به فعالیت‌ و کنش بیرون از بازی قدرت را احساس نکند.

به نوشته این روزنامه، اصلاح‌طلبان بیرون از فضای قدرت نمودی ندارند و دیگر گفتمان‌ساز نیستند. اصلاً نمی‎توانند با توجه به شرایط تاریخی، ذائقه جامعه و نیازهای نسل جدیدش تولید و بازتولید گفتمان کنند. چندی است که این اصلاح‌طلبی موجود نمی‌تواند برای خودش تولید و باز تولید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد. به همین دلایل به طور فزاینده‌ای به حاشیه رانده می‌شود و از بطن جامعه خارج می‌شود. از سوی دیگر عدم چرخش نخبگانی در این جریان سبب شده همواره یک عده‌ مشخص در همه‌جا حضور دارند و به نام اصلاح‌طلبی سخن می‌گویند، از جریان اصلاح‌طلبی ابزاری ساخته‌اند برای رسیدن به قدرت و تقسیم قدرت. جریان اصلاح‌طلبی جامعه مدنی و اصلاحی و روشنفکری خود را از خود دور کرده و به یک کنشگر مرسوم در یک بازی بزرگ قدرت تبدیل شده است.

لزوم بازنگری درون جریانی اصلاح طلبی، مساله ای است که بسیاری دیگر از چهره های اصاح طلبی به آن اذعان دارند. «حسین کمالی» دبیرکل «حزب اسلامی کار» در گفت و گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: اصلاح‌طلبی به صورت دائم و مرتب باید در حال تکامل، نوسازی، پیشرفت و ارائه نظرات جدید باشد، لذا در هیچ موردی نباید دچار سکون و رفتارهای مردابی شویم.

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به اینکه نسبت به عملکرد مسئولان نگرانی وجود دارد، تصریح کرد: مردم مسئولان را بر حسب اصلاح‌طلب یا اصولگرا ارزیابی نمی‌کنند، دولتی که اکنون سر کار است دولت اصلاح‌طلب نیست، اگرچه اصلاح‌طلبان از آن حمایت کرده باشند. در حقیقت دولت میانه‌رو محسوب می‌شود که رئیس آن هم سابقه اصولگرایی دارد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما باید آسیب‌هایی را که به مجموعه انقلاب و حامیان انقلاب اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد شده است شناسایی کنیم و با توجه به تهدیدات داخلی و خارجی، راه‌حلی برای برون رفت از این وضعیت پیدا کنیم.

اختلاف نظر در مورد تاکتیک های انتخاباتی هم همچنان در اردوگاه اصلاح طلبی جریان دارد. به نوشته «تابناک»، «ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با «آزادی» در واکنش به اظهارات «غلامحسین کرباسچی» درباره لزوم شرکت مردم در انتخابات و انتخاب بین بد و بدتر با تأکید بر اینکه نباید سرمایه اصلاح طلبی را به پای فرصت‌طلبان ریخت، گفت: من فکر می‌کنم که آقای کرباسچی بی‌نهایت اشتباه می‌کند. همه کسانی که معتقدند در هر شرایطی اصلاح طلبان باید لیست بدهند، اشتباه می‌کنند. نمی‌گویم در انتخاب شرکت نکنند. همه ما می‌رویم و رأی می‌دهیم و به مردم هم می‌گوییم در انتخابات شرکت کنید، اما لیست دادن کار درستی نیست.

وی افزود: این صد و سی نفر که در دوره قبل به مجلس راه یافتند حتی حاضر نشدند یک فراکسیون به نام اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. این چه روشی است که ما سرمایه اصلاح طلبان را پای این قماش افراد بریزیم؟! بنابراین من فکر می‌کنم که اگر افراد باصلاحیت و شناسنامه دار اصلاح طلبان تأیید شدند ما از آنان حمایت می‌کنیم، اما اگر تأیید نشوند دلیلی ندارد که ما از کسانی حمایت کنیم که بعدا هم کاری نکنند. این شیوه نتیجه به جز از دست رفتن سرمایه اصلاح طلبی یعنی همان اعتماد مردم ندارد.

در این میان رسانه های اصولگرا، بر واگرایی در جبهه اصلاح طلبی اصرار داردند. «فردانیوز» در گزارشی به نقل از خبرگزاری «فارس» نوشت: اصلاح طلبان از سال ۹۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و اعضای حقوقی و حقیقی در آن حضور دارند. حضور برخی از اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سبب انتقاد برخی از احزاب اصلاح طلب شد و همین مسئله سبب شده تا آنان حضور خود را در جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معلق کنند. احزابی همچون مردم سالاری، مجمع نیروهای خط امام (ره)، وحدت و همکاری ملی و حزب اسلامی کار نمایندگان خود را به جلسات این شورا نمی فرستند.

نظر شما