شناسهٔ خبر: 35414498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون محیط زیست همدان:

۶۰ بهله پرنده شکاری در طبیعت همدان رها شد

همدان - معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست همدان گفت: ۳۰ بهله دلیجه، ۲۵ بهله سارگپه، ۳ بهله عقاب طلایی و ۲ بهله جغد کوچک به زیستگاه خود در دامنه های الوند همدان بازگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی محیط زیست همدان، مهدی صفی خانی اظهار داشت: ۳۰ بهله دلیجه، ۲۵ بهله سارگپه، ۳ بهله عقاب طلایی و ۲ بهله جغد کوچک به زیستگاه خود در دامنه های الوند همدان بازگشتند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی و اولویت‌های اصلی و محوری سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت و حراست از گونه‌های حیات وحش است، بیان کرد: برخی از گونه‌ها با وجود هوش بالا اما به خاطر برخورد با سیم و دکل‌های برق حین پرواز، بیماری و سقوط، آسیب دیده و توسط علاقه مندان به محیط زیست تحویل یگان حفاظت این اداره کل می‌شوند.

صفی‌خانی ادامه داد: این گونه‌های زخمی توسط دامپزشک معاینه اولیه شده و بر اساس شرایط جسمی آنها، تصمیم‌گیری می‌شود که در این زمینه ممکن است برخی از گونه ها به علت داشتن بیماری خاص از چرخه طبیعت حذف شوند.

وی اظهار کرد: برخی مواقع پزشک نسبت به جراحی پرنده زخمی یا ثابت کردن بال و پر شکسته شده این قبیل پرندگان تا زمان بهبودی کامل آن اقدام می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به اینکه یکی از شهروندان علاقه‌مند اقدام به راه اندازی مرکزی برای نگهداری پرندگان شکاری کرده، گونه های مجروح بر اساس شناسنامه معاینات بالینی و در نظر گرفتن وضعیت بهداشتی و درمانی تحویل این مرکز می شود.

صفی‌خانی بیان کرد: از ۶۰ گونه رها سازی شده در طبیعت همدان نمونه گیری ژنتیکی، بافت خون و حلقه‌گذاری صورت گرفت تا در هر جای کشور این پرندگان دیده شد بدانند که در کدام استان و در چه شرایطی رها سازی شده است.

نظر شما