شناسهٔ خبر: 35414495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد سفیر آمریکا از برگزاری کنفرانس تجاری ایران و آلمان در برلین

تهران- ایرنا- «ریچارد گرنل» از برگزاری کنفرانس همکاری های تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و آلمان در شهر برلین انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

برگزاری کنفرانس همکاری های تجاری دوجانبه بین ایران و آلمان طی روزهای آینده در شهر برلین انتقاد «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان را به دنبال داشت.
وی در پیامی توییتری با اشاره به برگزاری این کنفرانس در روزهای پنج شنبه و جمعه در برلین مدعی شد که حمایت از تجارت با ایران گام خطرناکی است که منجر به تامین مالی تروریسم و بی اثر کردن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران می شود.
گرنل در این پیام که شب گذشته در صفحه توییتر رسمی سفارت آمریکا در برلین منتشر شد بار دیگر ادعاهای بی اساس مقامات آمریکایی مانند نقض حقوق بشر در ایران، طراحی و اجرای حملات تروریستی در خاک اروپا و حمایت از جنایات جنگی رژیم سوریه را تکرار کرد.
سفیر آمریکا در برلین که کشورش با اعمال تحریم های شدید اقتصادی، مانع رسیدن داروهای حیاتی به مردم ایران می شود مدعی شد انجام تجارت با ایران به منزله هزینه کرد از جیب مردم ایران است.
کنفرانس همکاری های تجاری دو جانبه قرار است فردا و پس فردا در هتلی در پایتخت آلمان برگزار شود. به گفته برگزارکنندگان این کنفرانس، در این رویداد تجاری نمایندگان بخش اقتصادی وزارت خارجه آلمان و کمیسیون اقتصادی پارلمان این کشور نیز حضور خواهند داشت.

گرنل که از دیپلمات های نزدیک به «دونالد ترامپ» به شمار می رود، پیش از این نیز با اظهار نظرهای خود در مورد مسائل داخلی آلمان خشم مقامات این کشور را برانگیخته است.

وی ماه گذشته پس از اینکه هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به صراحت با مشارکت در عملیات مداخله جویانه آمریکا در تنگه هرمز مخالفت کرد، این موضع برلین را به باد انتقاد گرفت.

اینگونه موضع گیری ها به واکنش برخی گروه های سیاسی در آلمان منجر شده به طوری که فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان (بوندستاگ) اخراج سفیر آمریکا در این کشور را در دستورکار خود قرار داده است.
این فراکسیون اوایل سال با ارائه درخواستی به دولت اعلام کرد: 'ریچارد گرنل' بار دیگر فراتر از وظایف دیپلماتیک خود در امور داخلی دولت فدرال آلمان مداخله کرده و رفتار و اظهاراتش مغایر با ماده ۳ توافقنامه وین در سال ۱۹۶۱ میلادی در خصوص مناسبات دیپلماتیک دوستانه بین آلمان و آمریکا است.

نظر شما