شناسهٔ خبر: 35413675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی:

تهران، خراسان و اصفهان ۵۰ درصد آسیب های اجتماعی کشور را دارا هستند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی گفت: کلان شهرهای تهران، خراسان و اصفهان که یک مثلث جمعیتی را تشکیل می دهند و ۵۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند، بیش از ۵۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی را دارند که این مساله نشان دهنده یک رابطه بین جرم و جمعیت است.

صاحب‌خبر -

غلامحسین بیابانی روز چهارشنبه در نشست تخصصی از «حاشیه نشینی تا اسکان غیررسمی در ایران» که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد، افزود: حاشیه نشینی بحثی است که امروز در بسیاری از شهرها وجود دارد و در حال حاضر از آن با نام مناطق کمتر برخوردار یاد می کنند؛ به دلیل اینکه این مناطق از برخی امکانات بی بهره هستند.
وی ادامه داد: بسیاری از مناطق حاشیه به مرور تبدیل به متن شدند و بعد هم مشکلاتی را با خود آوردند. به عنوان مثال منطقه امام حسین تهران که در دهه های گذشته به عنوان حاشیه مطرح بود، بعدها به متن شهر تبدیل شد.
بیابانی اعلام کرد: در سامانه جمعیتی کرج دیدم که ۵۰ هزار خانوار امسال به کرج اضافه شدند و اگر هر خانوار را به طور متوسط سه نفر در نظر بگیریم، در مجموع ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت کرج اضافه شده است که با خود مسائل و مشکلات خاص را به همراه خواهند داشت. این در حالی است که دستگاه های خدماتی تابع جغرافیای محل هستند و خدمات را بر این اساس ارائه می دهند.
وی اعلام کرد: بر اساس اعلام نظر کارشناس ها هر یک درصد بیکاری جمعیت، یک و نیم درصد جرم را تولید می کند. شاهد هستیم در مناطق حاشیه‌نشین شهرهایی مانند قم، تهران و ورامین یک سوم جرائم شامل سرقت است.
بیابانی گفت: در حال حاضر زندگی در مناطق مختلف شهری شبیه هم شده است و افراد برای تامین نیازهای خود که شبیه به هم هستند و برای گذران زندگی به دلیل محدودیت هایی که دارند، دست به جرایم مختلف می زنند. 
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق به دلیل اینکه مشکلات به صورت اصولی حل نشده است، شاهد تبعات و نتایج آن هستیم، گفت: آسیب های فرهنگی و اجتماعی زیادی در مناطق حاشیه نشینی ایجاد می شود و مسائل فرهنگی و اجتماعی جدیدی متناسب با آن مناطق شکل می گیرد که شامل رواج دستفروشی، تکدی‌گری، بیکاری، نبود بهداشت و درمان است و علاوه بر اینها افراد ساکن در حاشیه مناطق مقابل یکدیگر قرار می گیرند و موجب بروز نزاع های فردی و دسته جمعی، سوءاستفاده مواد مخدر، زورگیری، افزایش بزهکاری زنان، تخریب اماکن شهری، برخورد با ماموران دولتی و پلیس را به همراه دارد.
وی راه مقابله با این گونه مسائل را آموزش دانست و گفت: آموزش اصولی ترین راهی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد اما در زمان انتخابات شاهد هستیم که دولت‌ها برای رای آوردن وعده هایی می دهند ولی بعد از آن آنها را به دست فراموشی می سپارند.

نظر شما