شناسهٔ خبر: 35413530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تزار طعنه‌ها

71593

"پوتین با صحبت‌هایش در نشست سه‌جانبه اخیر در آنکارا، چندین هدف از جمله شکست سامانه دفاعی آمریکا، سیاست دونالد ترامپ در منطقه و وجهه واشنگتن به عنوان یک متحد قابل اعتماد را نشانه رفت. او با اشاره مستقیم به سامانه‌های S-۳۰۰ و S-۴۰۰ نه تنها تجهیزات نظامی آمریکایی را به تمسخر گرفت، بلکه شکست واشنگتن در جلوگیری از فروش سامانه‌های روسیه به دوستان و دشمنان آمریکا را هم مورد تاکید قرار داد."

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری فرانس 24 در مطلبی درباره نفوذ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در خاورمیانه و رویکرد زیرکانه او در مقایسه با رویه سردرگم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تنش‌ها و تحولات منطقه، با اشاره به طعنه او به ترامپ در نشست آنکارا درباره حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان نوشته است: ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترکی که این هفته در پنجمین دور مذاکرات سه جانبه با سران ایران و ترکیه داشت، به شوخی درباره فروش سیستم‌های دفاعی به ریاض به دنبال حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان صحبت کرد که به دقت یک سلاح هدایت شونده، دونالد ترامپ را نشانه رفته بود.

این شوخی توهین آمیز که استادانه از سوی "تزار طعنه‌ها" مطرح شد، چند روز پس از حملات ویرانگری بیان شد که تاسیسات نفتی عربستان را تخریب و محدودیت‌های سیستم‌های دفاعی گران قیمت ریاض را آشکار کرد.

پوتین که در کنار رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش ایستاده بود، گفت: ما آماده کمک به عربستان برای حفاظت از مردمش هستیم.

او با اشاره به سعودی‌ها با پوزخند ادامه داد: آنان باید تصمیم هوشمندانه‌ای بگیرند؛ همانطور که ایران با خرید سامانه S-۳۰۰ ما و ترکیه با تصمیم‌گیری برای خرید سامانه دفاع موشکی پیشرفته S-۴۰۰ این کار را کردند.

پوتین گفت، "این سامانه‌ها قادر به دفاع از هرگونه زیرساخت عربستان در برابر هرگونه حمله هستند" و صحبت‌های او با خنده‌های روحانی و اردوغان که معمولا چهره سختی از خود به نمایش می‌گذارد، پایان یافت.

در حالی که صدای خنده در سالن کنفرانس پیچیده بود، روحانی به شوخی از پوتین پرسید، S-۳۰۰ را به عربستان پیشنهاد می‌دهد یا S-۴۰۰؟ پوتین پاسخ داد: می‌توانند انتخاب کنند.

پوتین با حرف‌های خود چندین هدف از جمله شکست سامانه دفاعی آمریکا، سیاست دونالد ترامپ در منطقه و وجهه واشنگتن به عنوان یک متحد قابل اعتماد را نشانه رفت.

عربستان طبق معامله‌ "امنیت در ازای نفت" که در دوران اشغال افغانستان از سوی شوروی و جنگ ایران و عراق حفظ شده و حتی فشارهای ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر، جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه ‌نگار منتقد سعودی را هم تاب آورده، کاملا زیر چتر حفاظتی نظامی آمریکا بوده است اما سامانه دفاعی آمریکا نتوانست حمله به بقیق را دفع کند، جایی که یکی از استراتژیک‌ترین تاسیسات نفتی عربستان است و در سال ۲۰۱۶ نیز هدف اقدام انتحاری القاعده قرار گرفته بود.

عربستان طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای خرید سامانه‌های دفاعی آمریکا هزینه کرده اما به نظر می‌رسد این سامانه‌ها در دفاع از عربستان شکست خورده‌اند. این نخستین بار نیست که سامانه‌های دفاعی عربستان در برابر حملات موشکی یمن شکست خورده‌اند اما حمله به بقیق جدی‌ترین حمله‌ای است که تاکنون علیه هدفی در خاک عربستان صورت گرفته است.

پوتین با اشاره مستقیم به سامانه‌های S-۳۰۰ و S-۴۰۰ نه تنها تجهیزات نظامی آمریکایی را به تمسخر گرفت، بلکه شکست واشنگتن در جلوگیری از فروش سامانه‌های روسیه به دوستان و دشمنان آمریکا را هم مورد تاکید قرار داد.

روسیه در سال ۲۰۱۶ تحویل سامانه S-۳۰۰ به ایران را تکمیل کرد و دو سال بعد ارسال این سامانه به سوریه را اعلام کرد. فروش اخیر سامانه S-۴۰۰ به ترکیه که از اعضای ناتو است اما تاکنون بیشترین جنجال را در پی داشته که به لغو توافق فروش جنگنده‌های F-۳۵ میان واشنگتن و آنکارا نیز انجامیده است.

پوتین به طور ضمنی در صحبت‌هایش اشاره کرد که شاید اردوغان برای خرید سامانه S-۴۰۰ خطر تحریم‌های آمریکا و لغو قرارداد فروش جنگنده‌ها را به جان خریده باشد اما به لحاظ نظامی و دیپلماتیک ارزش داشتن "پیشرفته‌ترین" سامانه دفاعی روسیه را داشته است.

کوچک‌ترین هدف این تبادل تسلیحاتی آسیب زدن به سیاست‌های ترامپ بوده که دشمنان مشکل‌ساز و متحدان مساله‌سازی را در منطقه‌ای پرآشوب برای آمریکا به همراه داشته است. در همین حال، مسکو در این بازی با احتیاط عمل کرده و زیرکانه راه را برای همه طرف‌های منطقه باز گذاشته است؛ منطقه‌ای که درگیر جنگ‌های مستقیم و نیابتی است.

حضور روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در نشست آنکارا بر دیپلماسی موثر پوتین و حضورش در منطقه تاکید دارد.

مسکو همچنین به رغم خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، به برجام پایبند بوده و در عین حال روابطش را با دشمنان منطقه‌ای تهران حفظ کرده است.

ترامپ اما به توصیه اطرافیان تندروی سابق و فعلی خود به اسرائیل نزدیک‌تر شده و بنا به گفته کارشناسان، "فشار حداکثری" او بر ایران، واشنگتن را در شرایط دشواری قرار داده که قدرت مانور اندکی در اختیار آن می‌گذارد.

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه در سرمقاله خود نوشت: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های ویرانگر تازه علیه تهران، این کشور را برای افزایش اقدامات تهاجمی تحریک کرده است. اگر ترامپ شتابزده و بی‌محابا عمل کند، این خطر وجود دارد که مشکلات استراتژیکش را وخیم‌تر کند.

در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در حال تجدید نظر در رویکرد خود در قبال ایران است که از تلاش فرانسه برای برگزاری نشستی میان روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد اما حاصلی در پی نداشت و رهبر ایران روز سه‌شنبه تاکید کرد که "ایران و آمریکا در هیچ سطحی با هم مذاکره‌ای نخواهند داشت".

در حالی که جامعه بین‌الملل برای واکنش احتمالی آمریکا به حملات بقیق آماده می‌شود، جنگ لفظی نیز بالا گرفته و ترامپ گفته آمریکا "خشابش را پر کرده است".

در حالی که ترامپ رویه‌ای سردرگم در منطقه‌ای ملتهب و آماده انفجار دارد و متحدانش منتظر گام بعدی او هستند، پوتین روابط عمومی خود را با جهان اسلام حفظ کرده است؛ جایی که او را بزرگ‌ترین حامی بشار اسد، رییس جمهور سوریه می‌دانند.

پوتین در کنفرانس خبری با سران ایران و ترکیه در روز دوشنبه، استعداد خود را در نقل قول از قرآن آزمود و گفت: از زمانی که در ترکیه هستیم پیوسته جمله‌ای از قرآن برایم تداعی می‌شود. در قرآن هر نوع خشونت غیرقابل پذیرش است مگر یک نوع که برای دفاع از مردم‌ات است.

یک روز بعد، هنگامی که جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه در نمایشی هوایی در استانبول، در آسمان ترکیه به پرواز در آمدند، روزنامه‌نگاران پوتین را برای عملکرد استادانه در دیدارش از ترکیه تحسین کردند.

یوسف اریم، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت: چه با خریدن بستنی برای اردوغان باشد یا نقل قول از قرآن در نشست سوریه یا پیشنهاد فرستادن یک فضانورد ترکیه‌ای به فضا در سال ۲۰۲۳، پوتین و تیمش ترکیه‌ای‌ها را خیلی خوب شناخته‌اند. روابط او با ترکیه بی‌نقص پیش‌می‌رود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما