شناسهٔ خبر: 35413215 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به بررسی مصوبه حذف سودمرکب در مجمع تشخیص مصلحت؛

حذف سود مرکب به مصلحت مردم است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: حذف سود مرکب به مصلحت مردم بوده و جزو مطالبات آنها است، امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه موافقت کند.

صاحب‌خبر -

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره مصوبه الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: در حالی که بارها مراجع عظام، سود بانکی و جرایم دیرکرد را ربوی اعلام کردند و مسئولان را به دلیل دریافت این سود مورد عتاب قرار دادند حال این سوال مطرح می‌شود که چرا علیرغم تلاش مجلس برای حل و فصل این مشکل، شورای نگهبان از مصوبه حذف سود مرکب ایراد می گیرد.

ضرورت کاهش نرخ تمام شده پول در سرمایه گذاری و حل و فصل نیازهای مردم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس به موضوع حل مشکل شبه ربوی بودن سودهای بانکی و جریمه دیرکرد ورود کرد، افزود: باید نرخ تمام شده پول در سرمایه گذاری و حل و فصل نیازهای مردم کاهش یابد که این امر با حذف سود مرکب محقق می شود.

از یک سو بانک ها تمایلی به پرداخت وام های خرد ندارند و از سوی دیگر دیرکرد و جریمه این وام ها موجب ایجاد پرونده های بسیاری در حوزه معوقات بانکی شده که این امر چرخه باطلی است

وی اظهار کرد: کارخانه‌ها به ازای دریافت وام ناچارند سود کلانی به بانک ها پرداخت کرده و کالای تولیدی را به دلیل سود این وام‌ها حدود 40 درصد گرانتر به مردم بفروشند به این قیمت باید مالیات و بیمه را نیز افزود؛ در این شرایط تولید داخل توانایی رقابت با کالای چینی و هندی را ندارد.

نرخ بالای تمام شده پول موجب گرانی تولید در ایران می شود

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه دلیل گرانی کالای داخلی تنها فرآیند تولید نیست بلکه هزینه‌هایی مانند نرخ بالای تمام شده پول نیز موجب گرانی تولید در ایران می شود، اضافه کرد: نرخ تمام شده پول در کشور بالا است که این امر ناشی از نحوه محاسبه نرخ سود در بانک‌ها است.

جریمه دیرکرد وام‌های خرد کمر وام گیرنده را می شکند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جریمه دیرکرد وام‌های خرد کمر وام گیرنده را می شکند چراکه بیشتر این افراد بضاعت مالی چندانی ندارند، ادامه داد: از یک سو بانک ها تمایلی به پرداخت وام های خرد ندارند و از سوی دیگر دیرکرد و جریمه این وام ها موجب ایجاد پرونده های بسیاری در حوزه معوقات بانکی شده که این امر چرخه باطلی است.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: حذف سود مرکب به مصلحت مردم بوده و جزو مطالبات آنها است، امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه موافقت کند./

پایان پیام

نظر شما