شناسهٔ خبر: 35412669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اکران فیلم دونده در لاهیجان

لاهیجان-ایرنا-انجمن سینمای جوانان لاهیجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به مناسبت فرا رسیدن روز ملی سینمای ایران اقدام به نمایش فیلم سینمایی دونده شاهکار امیرنادری از فیلمسازان نام آور سینمای ایران نمود.

صاحب‌خبر -

این فیلم عصر روز سه شنبه  در گالری استاد حسین محجوبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان با حضور علاقه مندان به سینما به نمایش درآمد و سپس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

فیلم سینمایی دونده در تایم 94دقیقه در سال 1363 ساخته شده و محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.این فیلم اولین فیلم ایرانی ساخته‌شده پس از انقلاب اسلامی است که توانست توجه جهانیان را به سینمای ایران جلب کند.

فیلم دونده که دهمین اثر بلند امیرنادری فیلمساز نام آور سینمای ایران محسوب می شود تاکنون جوایز بسیار معتبری در جشنواره های معتبر بین المللی کسب کرده است که از آن جمله می توان به کسب جایزه‌ی بالن طلایی جشنواره‌ی سه‌قاره‌ی نانت فرانسه سال 1985میلادی ،کسب جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم سنگاپور سال 1985 و کسب جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت‌داوران جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودکان سینه جونیور فرانسه در سال 2000 اشاره کرد.

فیلم سینمایی دونده که امسال 35 سال از زمان ساخت آن می گذرد دربارهٔنوجوان تنهایی به نام امیرو با بازی مجید نیرومند است که رؤیایش سفر به آن سوی خلیج فارس و آزادی است، او بطری‌های خالی، قوطی و چیزهایی از این دست را از میان زباله‌ها جمع می‌کند و می‌فروشد و با واکس‌زدن کفش خارجی‌های مقیم آبادان روزگار می‌گذراند و سپس  کم‌کم به کلاس درس شبانه می‌رود و الفبا را یاد می‌گیرد.

شهرستان لاهیجان با داشتن 9 انجمن ادبی و هنری یکی از شهرستان های فعال در عرصه های فرهنگی و هنری است و انجمن سینمای جوانان آن با بیش از 30سال سابقه آموزش عکاسان و فیلم سازان شرق گیلان را برعهده دارد . فیلمسازان فعال در این انجمن تاکنون فیلم های کوتاه زیادی ساخته و موفقیت های متعددی نیز کسب کرده اند. 

6029 /6030

نظر شما