شناسهٔ خبر: 35411992 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

رویترز اعلام کرد؛

اوضاع نامساعد غول اقتصادی جهان

تازه ترین آمارها نشان می دهد رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت به پایین ترین سطح خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، اقتصاد چین طی ماه اوت با افت بیشتری روبرو شده است، آن هم در شرایطی که رشد تولیدات صنعتی چین در این مدت به پایین ترین سطح در ۱۷ سال و نیم اخیر رسیده است.

به نظر می رسد جنگ تجاری با آمریکا و افت تقاضای داخلی فشار زیادی بر تولیدات صنعتی چین وارد کرده است.

این در حالی است که خرده فروشی و سرمایه گذاری نیز در اقتصاد چین بدتر شده است. به نظر می رسد مقام های بانک مرکزی چین مجبور خواهند بود تا نرخ بهره را برای نخستین بار در ۳ سال اخیر کاهش دهند تا مانع از افت شدید فعالیت های اقتصادی شوند.

به اعتقاد تحلیلگران بین المللی، دومین اقتصاد جهان باید سیاست های محرک پولی و مالی بیشتری را اتخاذ کند.

رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت به ۴.۴ درصد رسیده که این پایین ترین رقم از فوریه ۲۰۰۲ میلادی است. تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده بودند که این رقم با رشد ۵.۲ درصدی روبرو شود.

از سوی دیگر ارزش صادرات صنعتی چین نیز در این مدت نسبت به سال قبل با افت ۴.۳ درصدی روبرو شده است. این نخستین کاهش ارزش صادرات صنعتی چین در دو سال اخیر است.

اعمال تعرفه های جدید دولت آمریکا علیه کالاهای چینی از یک سو و کاهش ارزش یوان فشار زیادی را بر صنایع این کشور وارد کرده است.

گرچه به نظر می رسد دو طرف قصد دارند اوایل اکتبر دور جدید مذاکرات تجاری را از سر بگیرند ولی تحلیلگران بر این باورند که تنش های تجاری به این زودی برطرف نخواهد شد و آمریکا و چین نمی توانند به توافق نهایی دست یابند.

لی کی کیانگ نخست وزیر چین اخیرا در مصاحبه ای تاکید کرده است که دستیابی به رشد اقتصادی ۶ درصدی در سال ۲۰۱۹ بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

رشد اقتصادی چین در سه ماه دوم امسال به ۶.۲ درصد رسیده که این پایین ترین رقم در ۳۰ سال اخیر است.

نظر شما