شناسهٔ خبر: 35409143 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اجرای ‌طرح استقبال از مهر با پشتیبانی شهرداری

شهر بوی مهر گرفت

فرشاد شیرزادی-خبرنگار: ترانه «همشاگردی سلام» هنوز برای بزرگسالان هم بوی مهر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

بوی ماه مهر... ماهی که دانش‌آموزان نخستین هدفی را که پیش از هر اقدامی در زندگی‌شان محک می‌زنند، دنبال می‌کنند: درس خواندن! در این حال و هوا، امسال هم طرح استقبال از مهر، ۳۱ شهریور و اول مهر ماه در هزارو ۱۳۷ مدرسه در شرق تهران برگزار می‌شود. در این طرح شهرداری به کمک آموزش و پرورش شتافته و با بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌ـ تفریحی‌ـ آموزشی‌ـ فنی و عمرانی در کنار این نهاد آموزشی به ایفای نقش خود مانند هر سال می‌پردازد. شست‌وشوی در و دیوار مدارس و رنگ‌آمیزی آنها، تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی، تعمیر وسایل گرمایشی و سرمایشی و از همه مهم‌تر مرمت پیاده‌روها و معابر تا شعاع ۵۰۰ متری مدارس برعهده شهرداری مناطق شرقی تهران است. گزارش ما درباره طرح استقبال از مهر را بخوانید تا با وضع مدارس و برنامه‌های آموزشی شهرداری در آغاز سال تحصیلی بیشتر آشنا شوید.

  • منطقه ۴

بیشترین تعامل را با آموزش و پرورش داشته‌ایم

«ابوالقاسم پورمیرزایی» رئیس اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری منطقه ۴ این‌باره می‌گوید: «امسال تعامل ما با آموزش و پرورش در بهترین شکل انجام شد. البته این تعامل از سال گذشته ایجاد شده بود و ما نیز به همان شیوه به فعالیت خودمان ادامه می‌دهیم. طرح استقبال از مهر تا ۱۵ مهر ماه ادامه خواهد داشت. معاونت امور اجتماعی با سایر معاونت‌ها مانند حمل‌ونقل و خدمات شهری، فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند و با آموزش و پرورش بهترین همکاری را دارند. معاون امور اجتماعی در آیین بازگشایی مدارس بیشترین سهم را ایفا می‌کند. یکی از مدارس را به‌عنوان پایلوت انتخاب می‌کنیم که فعالیت ما به شکل نمادین در آن انجام می‌شود. ما ۹ ناحیه داریم که در هر ناحیه جشن شکوفه‌ها و بازگشایی مدارس انجام خواهد شد. شست‌وشوی دیوارهای مدارس و رنگ‌آمیزی آنها طبق دستورالمعل انجام گرفته است. گرچه برای طرح استقبال از مهر زمان کمی در اختیار داشته‌ایم اما با سیاست‌های شهرداری پیش رفته‌ایم و کارهای مثبتی انجام داده‌ایم. برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه سلامت، پسماند، ترافیک و آموزش علائم رانندگی و رفتارهای ایمن در حین عبور از خیابان در طرح استقبال از مهر جزو برنامه‌های ماست. همچنین اجرای تئاترهای میدانی با موضوع آموزش شهروندی و بنیان خانواده و توزیع بسته‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان، با آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد. همچنین در آموزش ترافیک اطلاع‌رسانی خاص خودمان را خواهیم داشت که توسط آموزشگران حوزه ترافیک انجام خواهد شد. در حوزه خدمات شهری نیز نخستین موضوعی که برایمان اهمیت دارد بازپیرایی فضای سبز مدارس و اطراف مدارس است. همچنین بهسازی محیط‌های داخل مدارس را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. مجهز شدن خیابان‌ها و معابر نزدیک و منتهی به مدارس به علائم ایمنی و رانندگی نیز از دیگر اقدام‌های ماست.»

  • منطقه ۸

طرح استقبال از مهر جایگزین جشن شکوفه‌ها

«محمدمحسن درختی» رئیس اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری منطقه ۸ را در دفتر معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۸ در خیابان ۷۲ شرقی در محله دردشت ملاقات می‌کنیم. او می‌گوید: «منطقه ۸، ۱۶۵ باب مدرسه دارد. ۱۱۴ مدرسه دولتی و بقیه مدارس غیرانتفاعی‌اند. در همه مدارس دولتی شست‌وشوی حیاط مدارس و در ورودی و رنگ‌آمیزی آنها برعهده شهرداری منطقه ۸ است. در دستورالعمل استقبال از مهر با توجه به تقویم دینی ما که با ماه محرم مصادف است طرح استقبال از مهر را به جای جشن روز اول مهر و جشن شکوفه‌ها در نظر گرفته‌ایم که یکی ۳۱ شهریور و دیگری یکم مهرماه برگزار می‌شود. این طرح در ۳۱ شهریور مختص بچه‌هایی است که سال نخست ورود به مدرسه را تجربه می‌کنند و کلاس اولی‌اند و یکم مهرماه هم دانش‌آموزان در مقاطع دیگر راهی مدرسه می‌شوند و در طرح استقبال از مهر شرکت می‌کنند. همچنین در هر ناحیه دو مدرسه به شکل پایلوت (آزمایشی) طرح استقبال از مهر را با حضور مسئولان شهری و آموزش و پرورش تجربه می‌کنند.»

اردوهای علمی‌ـ تفریحی
درختی در ارتباط با برنامه‌های ادامه‌دار آموزش و پرورش و شهرداری در طول طرح استقبال از مهر می‌گوید: «در طرح استقبال از مهر که از ۳۱ شهریورماه آغاز خواهد شد، تا نیمه مهرماه برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان تدارک دیده‌ایم. از آن جمله می‌توان به اردوهای تفریحی‌ـ علمی برای بچه‌ها اشاره کرد. همچنین در کنار این اردوها کلاس‌های آموزشی مختص دانش‌آموزان برگزار خواهد شد. در بخش سرویس مدارس برای رانندگانی که قرار است با سرویس بچه‌ها را جابه‌جا کنند، کلاس‌های توجیهی خواهیم گذاشت. اردوها هم شامل بازدید از باغ‌موزه‌هاست و بیشتر سعی کرده‌ایم که این اردوها جنبه علمی برای دانش‌آموزان داشته باشد. برگزاری این اردوها با هدف آشنایی دانش‌آموزان با آثار باستانی که در شهر تهران وجود دارد انجام می‌شود و بحث گردشگری تهران را پوشش خواهد داد. چنانچه همه در جریانند در شهر تهران آثار باستانی و دیدنی فراوانی داریم که متأسفانه اغلب دانش‌آموزان از آن اطلاعی ندارند. هدفمان این است که این مکان‌ها را به دانش‌آموزان معرفی کنیم. از جمله این مکان‌های دیدنی و تاریخی باغ‌موزه مینیاتور است که ۱۳ ساختمان قدیمی شهرهای باستانی ایران را با مقیاس یک دوهزارم می‌توان در آن مشاهده کرد. علاوه بر اینها در طرح استقبال از مهر تا ۱۵ مهر بچه‌ها را به باغ‌موزه‌های دیگری مانند باغ‌موزه دفاع‌مقدس خواهیم برد. همچنین طبق توافقی که با آموزش و پرورش منطقه ۸ داشته‌ایم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دانش‌آموزان را به کاخ سعدآباد و همچنین مراکز گردشگری دیگری در منطقه ۱۲ ببریم.»

بازسازی سرویس بهداشتی مدارس منطقه ۸
او ادامه می‌دهد: «همچنین برای بازسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس و مرمت میز و صندلی‌ها و کلاس‌ها هرکاری که از دستمان ساخته بوده تا پیش از طرح استقبال از مهر انجام داده‌ایم. در موضوع عمرانی مدارس، همه موارد را مانند رنگ‌آمیزی مدارس و مرمت میز و صندلی‌ها و لکه‌گیری کف مدارس را عهده‌دار شده‌ایم. امسال با ابلاغ دستورالعمل و بازدید مدارس که توسط شورای‌شهر انجام شد، این فعالیت‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌ایم. امسال به محض اینکه دستورالعمل‌ها ابلاغ شد، در مباحث عمرانی تمام مسائل را برطرف کردیم.»

  • منطقه ۱۳

فعالیت‌های عمرانی در ۱۴۳ مدرسه

«سجاد سبحانی» معاون اجتماعی شهردار منطقه ۱۳ درباره طرح استقبال از مهر می‌گوید: «منطقه ۱۳، ۱۴۳ مدرسه دارد. هر سال روال کار بر این است که در موضوع بازگشایی مدارس، کارهای تجهیزاتی و عمرانی و برنامه‌ای را به بهترین نحو انجام دهیم. در حقیقت اعتبارات ما به این ۳ بخش خلاصه می‌شود. اعتبار مسائل تجهیزاتی شامل برنامه‌هایی است که آموزش‌وپرورش به شهرداری اعلام کرده است. مثل تجهیز کولر و رادیاتور. بیشترین فعالیت ما هم در این موضوع به وسایل گرمایشی و سرمایشی محدود می‌شود. منطقه ۱۳ جزو مناطق کم برخوردار است و مثلاً مردم از لحاظ رفاهی قابل مقایسه با مناطقی مانند منطقه یک و ۲ نیستند. البته اغلب مدارس به شکل خانه‌ـ مدرسه‌اند و به همین دلیل سیستم گرمایشی و سرمایشی خوبی ندارند. اولویت ما نیز از سوی دیگر، مدارس دولتی است اما بحث عمرانی را به همه مدارس تعمیم می‌دهیم. البته در این میان نیز با توجه به نیاز آموزش و پرورش کارمان را انجام می‌دهیم و بیشتر رویکرد ما مرمت آسفالت معابر نزدیک مدارس و مدارس است. همچنین ایزوگام مدارس نیز جزو اولویت‌های امسال ماست. همچنین امسال بسیاری از روشویی‌های مدارس بازسازی شد.»
اوادامه می‌دهد: «همچنین در شاخه برنامه‌ای، آموزش بازیافت و آموزش‌های شهروندی را برای دانش‌آموزان تدارک دیده‌ایم. آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی به بچه‌ها و آموزش مباحث ترافیکی و بازیافت از جمله فعالیت‌های ما در آغاز سال تحصیلی جدید است. خوشبختانه باید بگویم که در این زمینه‌ها با آموزش و پرورش کاملاً هماهنگیم. بیشتر آموزش ما نیز در ناحیه یک انجام می‌شد که از محله‌های کم برخوردار و نیازمند ما به شمار می‌روند. بخش عمده فعالیت ما نیز در حوزه تفکیک پسماند توسط کارشناسان و آموزشگران همین اداره انجام می‌شود. بخش قابل توجهی از این آموزش‌ها از طریق نمایش و بخش دیگر به شکل چهره به چهره برای دانش‌آموزان انجام خواهد شد. نخستین کسانی هم که آموزش می‌بینند شهرداران مدارس هستند. ۲۰ مدرسه در منطقه ما، شهردار و ۸ معاونت دارند که در همین زمینه به ما کمک خواهند کرد. در راستای آموزش‌های شهروندی، کانون‌های کودک سرای محله‌ها به کمک ما خواهند شتافت تا در کنار هم در آغاز سال تحصیلی فعالیت مثمرثمری داشته باشیم.»

  • منطقه ۱۵

مرمت معابر منطقه ۱۵ تا شعاع ۵۰۰ متری مدارس

«محسن صالحی» رئیس اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری منطقه ۱۵ نیز می‌گوید: «برای استقبال از مهر، وضع بسیاری از مدارس را رصد کرده‌ایم. برخی مدارس در اطراف خود مشکلاتی داشتند که با توجه به معابر و پیاده‌روها آن مشکلات رفع شده‌اند. تصمیم ما بر این بود تا شعاع ۵۰۰ متری هر مدرسه مشکلات عمرانی چون شامل روکش آسفالت، جدول‌بندی و ایمن‌سازی معابر را برطرف کنیم. برای رانندگان سرویس مدارس نیز کلاس‌های توجیهی با هماهنگی اداره تاکسیرانی و اتوبوسرانی منطقه گذاشته‌ایم. شست‌وشوی دیوار مدارس و رنگ‌آمیزی آنها و رسیدگی به فضای سبز مدارس نیز برعهده شهرداری است. همچنین برخی از این فعالیت‌ها به واسطه سامانه ۱۳۷ در منطقه انجام شده است. پیرو طرح شهردار مدرسه نیز کلاس‌های آموزشی متعددی برای آنها تدارک دیده‌ایم که به بالا رفتن فرهنگ شهروندی در خانواده‌ها کمک خواهد کرد. اداره سلامت ما نیز مثلاً در حوزه تست قندخون در مدارس در کنار دانش‌آموزان حضور دارد. در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی با کمک ‌سرای محله‌ها برنامه‌های جذاب و متنوعی داریم. در موضوع محیط‌زیست و تفکیک پسماند نیز به دانش‌آموزان آموزش چهره به چهره خواهیم داد و این طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد. همچنین در زمینه اطفای حریق همکاری‌هایی با اداره آتش‌نشانی خواهیم داشت و موضوعات مختلف مثل «مخاطرات» و «ایمنی» در برخی مدارس آموزش داده خواهد شد. همچنین سعی داریم در موضوع حفظ محیط‌زیست، با دانش‌آموزان از ابتدای سال تحصیلی مشارکت داشته باشیم.»

  • منطقه ۱۴

ایمن‌سازی اطراف مدارس

«مریم رفعتی» رئیس اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری منطقه ۱۴ درباره طرح استقبال از مهر می‌گوید: «برای بازگشایی مدارس با توجه به حجم ابلاغیه اعتبارهایی که داریم سعی خواهیم کرد تا از خدمات شهری یعنی شست‌وشوی مدارس و پاکسازی محیط اطراف و نقاشی جداره بیرونی مدارس، بنر خوش‌آمدگویی و ترمیم تابلوها، همه ۱۵۱ مدرسه منطقه را بهره‌مند سازیم. همچنین در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، معابر اطراف مدارس را در منطقه ۱۴ به بهترین نحو ایمن‌سازی خواهد کرد. در حوزه عمران، لکه‌گیری آسفالت معابر منتهی به مدارس نیز برعهده ماست که به نحو احسن این کار را تکمیل کرده‌ایم. البته امسال با توجه به فعالیتی که اداره فنی و عمران شهرداری در زمینه لکه‌گیری معابر داشته، این لکه‌گیری کمتر خواهد بود. معاونت فنی و عمران نیز در سال سعی کرده دست‌اندازهای معابر را برطرف کند و این مهم با آغاز سال تحصیلی جنبه پررنگ‌تری به خود می‌گیرد. در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی هم در ۱۲ مدرسه برنامه ویژه شروع سال تحصیلی را برگزار و در ۶ مدرسه هم جشن شکوفه‌ها مختص کلاس اولی‌ها اجرا خواهد شد.

در ۶ مدرسه نیز جشن روز اول مهر را برگزار خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم تا تمام ظرفیت‌ها را به کار بگیریم و بچه‌ها بتوانند با ورود به سال تحصیلی جدید، شروع سال تحصیلی را با شور و هیجان و به دور از آسیب، تجربه کنند.  در این مدارس با اهدای گل از دانش‌آموزان استقبال می‌کنیم و در ۲ مدرسه منطقه ۱۴ هم مسئولان منطقه‌ای حضور خواهند داشت. همچنین در ۳۱ شهریور و یکم مهر ماه، رئیس پلیس فاتب، پلیس راهور و شهردار منطقه نیز حضور دارند. سعی خواهیم کرد تا در این برنامه‌ها از حضور روحانیان، یعنی شخصیت‌هایی مانندحجت‌الاسلام حاتم‌پوری، رئیس ائمه جماعت جنوب‌شرق تهران بهره‌ببریم.» رفعتی در ادامه می‌گوید: «از دیگر برنامه‌های طرح استقبال از مهر فعالیت‌های آموزشی شامل تئاترهای محتوایی برای دانش‌آموزان و قرائت بیانیه توسط خود دانش‌آموزان خواهد بود. می‌خواهیم از ظرفیت‌های دانش‌آموزی که در خود مدارس وجود دارد بهترین بهره‌را ببریم. یعنی سعی می‌کنیم تا با نقش‌آفرینی بچه‌ها این برنامه‌ها تکمیل شود.»

او درباره سایر فعالیت‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۴ در طرح استقبال از مهر می‌افزاید: «در موضوع نظارت و ساماندهی سرویس‌های مدارس، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک فعالیت دارد. این معاونت در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی همه همت خود را صرف ارائه بهترین خدمات در طرح استقبال از مهر می‌کند. نماینده آموزش و پرورش و پلیس راهور نیز سعی می‌کنند تا آسیب‌های احتمالی‌ تردد دانش‌آموزان را به واسطه آموزش به حداقل برسانند. در سال‌های گذشته دیده‌ایم که بسیاری از والدین به‌طور توافقی کار رفت‌وآمد دانش‌آموزان را انجام می‌دهند. آنها با این کار هم به دلیل عبور و مرور و تردد در شهر مشکلاتی ایجاد می‌کنند هم اینکه اگر اتفاقی رخ دهد مسئولیت با خودشان است. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۴ در سال تحصیلی جدید تصمیم دارد تا نظارت کامل‌تری به حمل‌ونقل دانش‌آموزان داشته باشد تا سرویسدهی مدارس به بهترین شکل و در چهارچوب قانونی انجام شود. برنامه رسیدگی به مدارس و کارهای فنی و عمرانی نیز از ۱۵ شهریور در مدارس آغاز شده است.»

نظر شما