شناسهٔ خبر: 35407886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رسانه چینی مطرح کرد؛

فروش املاک ایران؛ بازی کانادا با آتش

یک رسانه چینی اقدام خصمانه کانادا مبنی بر فروش املاک متعلق به ایران در این کشور را بازی مقامات «اتاوا» با آتش خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بین المللی چین، چندی پیش رسانه های گروهی گزارش دادند که دولت کانادا ۲۸ میلیون دلار را که از قِبَل فروش ساختمانهای متعلق به ایران در شهرهای اوتاوا و تورنتو به دست آورده، به قربانیان امریکایی برخی حملات پرداخت کرده است. ایران به کانادا هشدار داد اگر این کار را متوقف نکند، با عواقب جدی مواجه می شود.

دادگاه عالی اونتاریو کانادا هفتم ماه اوت رأی به مصادره دو ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی ایران داده بود. در ۲۱ شهریور رسانه های کانادا از فروش این ساختمانها خبر دادند. براساس حکم دادگاه عالی انتاریو بخشی از پول فروش ساختمانهای متعلق به ایران در اتاوا و تورنتو به خانواده های قربانیان حملات تروریستی اختصاص خواهد یافت.

این خبر پس از انتشار در سایت سینا بازتابهای زیادی در میان کاربران چینی به دنبال داشته است: «کانادا و استرالیا همیشه معتقدند که جایگاه جغرافیایی خوبی دارند و می توانند دیگران را آزار دهند، اما دیگران نمی توانند کتکشان بزنند، لذا دست به هر کار بدی می زنند!». «کانادا فکر نمی کند روزی برای خودش چنین اتفاقی بیافتد؟». «کانادا برای ثابت کردن زنده بودنش نیاز به آبرو هم احساس نمی کند!». «واقعا حیرت زده ام، حتی آمریکا هم املاک ایران را مصادره نکرده و نفروخته است...»

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ایران با اشاره به اقدام کانادا به توقیف اموال ایران، آن را غیرقانونی و بر خلاف تمام میثاقهای بین‌المللی دانست و تأکید کرد که این اقدامات را متوقف کنند، زیرا ملت ما هرگز زیر بار زور نمی‌رود.وی به کانادا هشدار داد که در صورت عدم رفع توقیف اموال ایران، نسبت به شناسایی و توقیف اموال کانادا از طریق نهادهای بین‌المللی اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت و به هیچ عنوان اجازه تضییع حقوق ملت ایران به هیچ کشوری داده نخواهد شد.

پیش از این و با انتشار این خبر، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد کرد که در ازای مصادره دو ساختمان متعلق به ایران در کانادا، جمهوری اسلامی کشتیها و کالاهایی را که به مقصد این کشور از منطقه خلیج فارس خارج می شوند توقیف کند.

کانادا نباید هشدار مقامات ایران را نادیده بگیرد؛ همین حالا یک مثال زنده وجود دارد. ۱۴ خرداد حکومت جبل الطارق تابع انگلستان با کمک نیروی دریایی انگلستان ابرنفتکش ایران «آدریان دریا» را توقیف کرد؛ ایران به شدت به انگلستان هشدار داد که بی درنگ نفتکش ایران را آزاد کند، ولی انگلستان توجهی نکرد و بعد از دو هفته در نزدیکی تنگه هرمز سپاه پاسداران نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را به خاطر رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، در تنگه هرمز توقیف کرد. در حال حاضر نفتکش ایرانی آزاد شده، اما نفتکش انگلستان همچنان منتظر حکم بازگشت به خانه است.

با آنکه کانادا عضو گروه هفت است، اما در حقیقت نقش ناچیزی ایفا می کند ولی همیشه با نگاه چهره قدرت اول این گروه اقدام می کند. در ژوئن سال گذشته در نشست سران گروه هفت بیانیه مشترکی منتشر نشد و آبروی کانادا به عنوان میزبان از بین رفت. دونالد ترامپ رییس جمهور زودهنگام از نشست غیبش زد و در توییتی خشمگین اعلام کرد که حمایت از بیانیه مشترک را پس می گیرد و ضمن مقصر دانستن جاستین ترودو او را آدمی ناصادق خواند.

دولت ترودو با آنکه از رییس جمهور آمریکا اهانت دیده بود، اما شاید با توجه به بنیه ضعیف خود، تصمیم گرفت خطایش را تصحیح کند و به سرباز ابرقدرت تبدیل شود تا خشنودی آمریکا را جلب کند. در یکم دسامبر سال گذشته پلیس کانادا به دستور وزارت دادگستری آمریکا خانم منگ وان جو، مدیر ارشد مالی شرکت هوا وی چین را بازداشت کرد که انزجار شدید مردم چین را برانگیخت. چین اقدامهای مقابله ای شدیدی در پیش گرفت که خسارات شدیدی به تجارت بین دو کشور وارد کرد. محبوبیت کانادا در میان مردم چین به پائینترین سطح تاریخی رسیده است.

چین بزرگترین کشور مبداء توریستهای کانادا است. طبق آمار منتشر شده در کانادا در پایان ماه ژوئن، قبل از سال ۲۰۱۹ شمار مسافران چینی به کانادا هر سال حدود ۲۰ درصد رشد داشت، اما از آغاز امسال به این سو این جریان ناگهان قطع شده است. داده های آژانس توریستی بین المللی سیتیک نشان می دهد، میزان سفارش گردشگری کانادا در این آژانس نزدیک ۵۰ درصد کاهش یافته است. افزون بر آن، میزان متقاضیان دانشجویان چینی برای تحصیل در کانادا نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. مسؤول فعالیت صنعت معدن شرکت توریس کانادا خاطر نشان کرد که در حال حاضر شرکتهای چینی نمی خواهند با کانادا تجارت کنند و مردم نیز تمایل ندارند گرفتار این رویداد شوند.

رویداد منگ وان جو هنوز حل نشده، کشمکش انگلستان و ایران در توقیف نفتکشهای یکدیگر نیز درسهایی آموخته، اما کانادا بار دیگر به عنوان نوچه استکبار عمل می کند. واقعیات ثابت کرده است کشوری که مبتلا به سستی استخوان باشد و فقط فرمان آمریکا را گوش بکند، ممکن نیست در ردیف ملتهای جهان بایستد، بلکه تنها با استقلال و اتکاء به نیروی خود می تواند از احترام کشورهای دیگر برخوردار باشد.

نظر شما