شناسهٔ خبر: 35405136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکذیب سرمایه‎‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

تهران- ایرنا رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

روز گذشته (سه‌شنبه) یکی از اعضای هیات نمایندگان درباره امضای یک قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین سخن گفت که در برخی رسانه‌ها به طور اشتباه با عنوان خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین برای ایران منعکس شد.

«مجیدرضا حریری» درباره صحت این مطلب به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد: این خبر را یک نشریه غربی به نام پترولیوم اکونومیست حدود دو هفته گذشته منتشر کرده بود. در فضایی که برای تشکیل رابطه بانکی دو جانبه با کشورهای دیگر مشغول مذاکره هستیم، به نظر می‌رسد این خبر یک شیطنت رسانه‌ای باشد.

وی این دست خبرها را پارازیت خبری دانست و افزود: عدد و رقم و میزان سرمایه‌گذاری اعلام شده هم نشان می‌داد این خبر نمی تواند صحیح باشد. طی این سال‌ها حتی مجموع سرمایه‌گذاری‌های ما در نفت و گاز به این اندازه نبوده که در مطلب یادشده عنوان شده است و می‌توان گفت اقتصاد ما در کوتاه مدت با ۴۰۰ میلیارد دلار خفه می‌شود.

حریری با انتقاد از مطرح شدن این دست مسائل از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر قرار است درباره چنین قراردادهایی حتی با حجم‌های کوچکتر از این سخن گفته شود، باید منابع رسمی مانند بانک مرکزی و وزارت امور خارجه که مشغول مذاکره هستند، آن را اطلاع رسانی کنند.

وی معتقد است بعضی خبرها در صورت واقعی بودن هم مصلحت نیست در شرایط فعلی خبری شود، این مساله که کلا کذب بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: دامن زدن به این جوسازی‌های خبری کار منطقی نیست و افرادی که تریبون و پست دارند باید در ارائه مطالبشان دقت کنند، چون به محیط باثبات‌تر نیاز داریم و نباید محیطی را که به انداره کافی تنش دارد، دوباره متشنج کنیم.

نظر شما