شناسهٔ خبر: 35405071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

هشدار ونزوئلا نسبت به هرگونه مداخله نظامی در این کشور

وزارت دفاع ونزوئلا نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور و تاثیر مرگبار آن بر کل آمریکای جنوبی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری اسپوتنیک از بوئنوس آیرس، وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد که به دنبال تعلیق مذاکرات دولت ونزوئلا و مخالفان، واشنگتن و هم پیمانانش در آمریکای لاتین به یک معاهده مربوط به دوران جنگ سرد (معاهده مساعدت متقابل بین آمریکایی موسوم به "تیار") علیه ونزوئلا متوسل شده اند.

در همین حال وزارت دفاع ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای مسلح ونزوئلا قاطعانه هر اقدام غیرقانونی تحت پوشش معاهده مساعدت متقابل بین آمریکایی علیه ونزوئلا را محکوم می کند. این یک اقدام تحریک آمیز با هدف مشروعیت بخشی به حمله نظامی به ونزوئلا با هدف سرنگون کردن دولت مشروع نیکلاس مادورو است.

این وزارتخانه تاکید کرد که توسل آمریکا و هم پیمانان این کشور این معاهده عامل ایجاد بی ثباتی در آمریکای جنوبی خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا و هم پیمانانش به دنبال استفاده از مکانیزمی برای مداخله در ونزوئلا هستند تا کمپین تجاوزشان به این کشور آمریکای لاتین تقویت شود. متوسل شدن به این معاهده پیامدهای مرگباری برای کل آمریکای جنوبی خواهد داشت.

پیمان مساعدت متقابل میان کشورهای قاره آمریکا، پیمانی مربوط به دوران جنگ سرد است که به دلایل ایدئولوژیک و برای مشروعیت بخشی به مداخله نظامی در آمریکای لاتین تهیه شد.

کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا و کاستاریکا از جمله کشورهای عضو «تیار» هستند.

آزادی حامی رهبر مخالفان ونزوئلا

از سوی دیگر مقامات ونزوئلا از آزادی "ادگار زامبرانو" قانونگذار مخالف این کشور از زندان پس از چهار ماه بازداشت به اتهام خیانت به کشور خبر دادند.

این در حالیست که مخالفان اعلام کردند، تداوم فشارها باعث شده دولت مادورو مجبور به آزادی این قانونگذار شود و به هیچ وجه آزادی وی نشانی از حُسن نیت کاراکاس نیست.

دیوان عالی ونزوئلا در حالی دستور آزادی این قانونگذار مخالف دولت را صادر کرد که پیشتر گفته بود پرونده وی همچنان باز است. زامبرانو همچنین نمی تواند از کشور خارج شود.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است.

بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت «نیکولاس مادورو»، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سووال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

ایرنا

نظر شما