شناسهٔ خبر: 35405022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت ایجاد مشوق برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، ایجاد مشوق برای یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اکبر فتحی در سومین کنفرانس هیدرولوژی ایران در تبریز با اشاره به کوچک بودن قطعات زراعی در اراضی آبی استان تصریح کرد: حدود ۲۳ درصد اراضی استان کم‌تر از یک هکتار و این معضلی برای بخش کشاورزی است.
ضرورت ایجاد مشوق برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزیوی نبود مشوق برای یکپارچه سازی زمین‌ها را از جمله چالش‌های مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان و تاکید کرد : کشاورزان را باید نه با نگاه سلبی، بلکه با نگاه تشویقی در راستای یکپارچه سازی اراضی تشویق کنیم.
وی، عدم ایجاد زیرساخت‌ها درشبکه‌های آبیاری حوضه دریاچه ارومیه را از دیگر مشکلات بخش کشاورزی ذکر کرد و یادآور شد: یکی از رویکردهای ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش هشت درصدی مصرف آب است که این هدف بدون تامین زیرساخت‌هایی مانند کانال کشی و نیز توجه به نیازهای کشاورزان محقق نمی‌شود.
فتحی با اشاره به سه حوضه آبریز آذربایجان شرقی شامل حوزه ارس، دریاچه ارومیه و قزل اوزن گفت: اگر بحران آب برای استان‌هایی که آب بیشتری دارند، قابل درک نیست، برای ما و کشاورزانمان با وجود دریاچه ارومیه ملموس‌تر شده است و خود کشاورزان هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر درست استفاده نکنند، همین حوزه محدود را هم از دست می‌دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر نگاه واقع بینانه‌ به بخش کشاورزی افزود: نمی‌شود که ما به وظیفه خود عمل نکرده و کاری انجام ندهیم و از کشاورز انتظار داشته باشیم که در مصرف آب صرفه جویی کند و الگوی کشور را تغییر دهد.
وی با اشاره به ضرورت اجتناب ناپذیر تولید محصولات کشاورزی و مصرف بیشترین میزان آب در این بخش، گفت: برخلاف سایر کشورها ۸۵ درصد از منابع غذایی ما از منابع آبی تامین می‌شود و محصولات کشاورزی ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع غذایی را تشکیل می‌دهد و این بخش با وجود تولید ناخالص داخلی ۱۲.۵ درصد، پنج درصد سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.
وی به تکیه بخش کشاورزی به آب‌های سطحی و زیر زمینی اشاره و خاطرنشان کرد : با وجود اختلاف بین آب و کشاورزی در کشور ، این دو بخش به علت روابط آب و خاک مجبورند با هم تعامل داشته و هماهنگ باشند و این تعامل یک اجبار است.
سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران با حضور جمعی از اساتید، محققان و فعالان این حوزه از دیروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز بکار کرده است.
تغییر اقلیم، سیلاب ها و خشکسالی ها، هیدرولوژی و مدیریت منابع آب، هیدرولوژی، سیستم های هشدار سیل و مدیریت ریسک، داده کاوی و سنجش از دور در هیدرولوژی، هیدرولوژی و مدیریت حوضه های شهری، هیدرولوژی، محیط ¬زیست و آب های غیرمتعارف، هیدرولوژی، اقتصاد و حکمرانی آب، هیدرولوژی، آبخیزداری و حفاظت از منابع آب، شبیه سازی و مدل سازی در هیدرولوژی، هیدروژئولوژی و آب های ژرف، هیدرولوژی و سازه های آبی، هیدرولوژی در علوم کشاورزی و هیدرولوژی، فرهنگ سازی و اخلاق آب از جمله محورهای این کنفرانس سه روزه است.

نظر شما