شناسهٔ خبر: 35404891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دغدغه های مهر در آستانه بازگشایی مدارس کهگیلویه و بویراحمد

در حالی که آرام آرام به اول مهر و فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‎ شویم تکاپوی خانواده ‎ها و متولیان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برای تامین مایحتاج دانش آموزان و مدارس به اوج خود رسیده است، خانواده و مسئولان نگرانی‎ هایی درباره برخی کمبودها و نیازهای مدارس دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،این روزها خرید لوازم تحریر،پوشاک،کیف،کفش، سرویس مدارس، غیراستاندارد بودن برخی مدارس و سرویس های مدارس از دغدغه های خانواده ها و مسئولان در آستانه بازگشایی مدارس است.

 تنها چند روزی به بازگشایی مدارس باقی مانده است و بازارهای سطح شهرها شلوغ تر شده و بچه ها و والدین آنان در جست و جوی اجناس خوب و ارزان در نمایشگاه ها و مراکز خرید در رفت و آمد هستند اما هر چند وجود نوشت افزارهای متنوع باعث برانگیخته شدن ذوق دانش آموزان شده اما گرانی برخی محصولات سبب نگرانی والدین شده است.

البته مسئولان هم با اجرای طرح های ویژه بازگشایی مدارس در بازار و برنامه ریزی برای ساماندهی مدارس سعی در رفع نگرانی های مردم می کنند.

تلاش برای امنیت سرویس مدارس

هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سرویس های مدارس یکی از دغدغه های والدین برای رساندن دانش آموزان در شرایط ایمن به خانه در آستانه ماه مهر است گفت: پیش بینی می شود ۱۲هزار نفر دانش آموز امسال از سرویس مدارس استفاده کنند.

پارسال ۱۰هزار و ۵۰۰ دانش آموز از خدمات سرویس مدارس در سه شهر بزرگ کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کردند.

هادی زارع پور افزود: در سال جاری کار نظارت و مدیریت حمل و نقل مدارس به سازمان دانش آموزی واگذار شده است و براساس قانون کارگروه ماده ۱۸  متشکل ازپلیس راهور،استانداری،سازمان حمل و نقل،آموزش و پرورش بر خدمات رسانی مطلوب سرویس های مدارس نظارت دارند.

او عنوان کرد:کارت های صلاحیت و سلامت  راننده و معاینه فنی خودرو از نیازهای اولیه سرویس های مدارس برای امنیت بهتر دانش آموزان است.

زارع پورگفت:والدین می تواند در صورت بروز در مشکل در سرویس مدارس به سازمان دانش آموزی، اداره کل آموزش و پرورش استان مراجعه یا با شماره تلفن  ۳۳۲۲۲۰۳۸ تماس بگیرند.

 زارع پور افزود:پارسال بیش از ۲ هزار سرویس مدارس در قالب مینی بوس،اتوبوس و سواری برای سرویس مدارس فعالیت می کردند که انتظار می رود این تعداد امسال افزایش یابد.

طرح های نظارتی بازگشایی مدارس

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده گان سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس استان که با حضور ۴۰ بازرس ویژه در قالب ۱۰ تیم در استان در حال اجراست تا بیستم مهرماه امسال ادامه دارد.

روح الله باقری فرد گفت: در این طرح بازرسان صبح و عصر بر نحوه عرضه کالا و خدمات مورد نیاز دانش آموزان در بازارهای کهگیلویه و بویراحمد نظارت می کنند.

او بیان کرد: نظارت بر نمایشگاه های پاییزه و مراکز تولید و عرضه پوشاک مدارس در این طرح نیز پیش بینی شده است.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده گان سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یک ناظر مقیم در محل اداره برای پاسخگویی به شکایت های مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ نیز در صبح و عصر آماده دریافت گزارش های مردمی از نحوه عرضه کالا و خدمات در بازار استان است.

باقری فرد افزود: براساس گزارش های بازرسان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای شهریور امسال تاکنون یکهزار و ۳۰۰ بازرسی از واحدهای صنفی کیف،کفش،پوشاک و لوازم تحریر در مرکز استان انجام شده است که تاکنون پرونده ۴۰ برای متخلفان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

او همچنین از انجام ۳۰۰ بازرسی از مراکز تولید و عرضه لباس فرم مدارس در مرکز استان خبر داد و افزود: در این زمینه ۱۶ پرونده با جریمه ۳۵۰ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

باقری فرد با اشاره به اهمیت نظارت بر بازار برای پیشگیری از گران فروشی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا طبق قانون با متخلفان برخورد شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:تاکنون ۲۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی و ورزشی بین مدارس  استان توزیع شد و به زودی نیز ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تجهیزات آموزشی بین مدارس مناطق حاشیه شهرهای استان توزیع می شود.

هادی زارع پور افزود: ۱۲ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید و در قالب پروژه مهر در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی شده اند.

زارع پور گفت: این تعداد معلم در سه هزار و ۲۰ مدرسه و ۹ هزار و ۱۲۲ کلاس درس سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی جدید کار تعلیم و تربیت را به عهده دارند.

او با اشاره به اینکه بدهی مدارس کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از دغدغه های این دستگاه متولی است میزان بدهی مدارس به دستگاه های خدمات رسان مانند آب، برق و گاز استان را ۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

نگاهی به وضعیت مدارس

مدیرکل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۳۸۰ کلاس درس در این استان برای مقاوم سازی نیاز به حدود یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

پیروز کرمی گفت: همچنین ۷۲۷ کلاس درس در این استان نیاز به تخریب و بازسازی کامل دارند که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آن ها یک هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال است.

او افزود: در زمان حاضر ۲۹ پروژه با ۱۱۹ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد در دست بازسازی است .

او عنوان کرد: هم اینک ۱۱۵ طرح نیمه تمام مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که حدود ۹۵ درصد از آن ها امسال فعال شده اند.

طرح های قابل افتتاح امسال در استان

مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهرماه امسال ۲۲ مدرسه در قالب ۱۰۹ کلاس درس با زیربنای افزون بر ۱۴ هزار و ۸۹ متر مربع افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند.

پیروز کرمی افزود: امسال همچنین پروژه های ۲ سالن ورزشی و یک مسجد خیر ساز در روستای تنگ آبشور در دهستان سپیدار بهره برداری خواهند شد.

بر اساس برآورد برای مقاوم سازی هر کلاس درس اعتباری حدود ۲ میلیارد ریال نیاز بوده و در این مدارس دارای قدمت بالا بیش از ۱۳ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.

ظرف پنج سال گذشته در استان ۱۳۴ کلاس درس با زیربنای بیش از ۶۲هزار مترمربع و با اعتباری افزون بر ۴۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی استان ساخته شده و همچنین ۱۶۵ مدرسه پیش ساخته در سطح روستاها و مناطق عشایری این استان نصب شده است.

بر اساس گفته های مدیرکل آموزش و پرورش استان، ۳۰ درصد مدارس این استان قدمتی بالای ۳۰ سال دارند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند.

سرانه فضای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد هم اینک با ۸.۲ درصد و بعد از یزد دومین استان به لحاظ سرانه فضای آموزشی است

سال تحصیلی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ افزون بر ۱۵۳ هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل بودند.

 

انتهای پیام/ط

نگرانی‎ هایی درباره برخی کمبودها و نیازهای مدارس

نظر شما