شناسهٔ خبر: 35404723 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیروزجا یک گام تا تاریخ‌سازی

تهران- ایرنا- رقابت‌های شطرنج جام جهانی روسیه در جریان است و استاد بزرگ شطرنج ایران امروز در دیداری حساس باید به مصاف بخت نخست قهرمانی این رقابت برود.

صاحب‌خبر -

«علیرضا فیروزجا» که چندی پیش توانسته بود به عنوان استاد بزرگی شطرنج برسد در مرحله سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۹ شطرنج روسیه، در بازی تکمیلی کار سختی در برابر «دینگ لیرن» چینی دارد. ۲ بازی این شطرنج بازها به تساوی رسیده است. فیروزجا برای صعود به مرحله چهارم تورنمنت روسیه باید عصر امروز در برابر نفر سوم ریتینگ شطرنج جهان به برتری دست پیدا کند. برتری که هر چند سخت به نظر می رسد اما هنر نوجوان ایرانی موجب شده تا امید به صعود او از این مرحله بیش از پیش باشد.

دینگ لیرن چینی با ریتینگ ۲۸۱۱ در جایگاه سوم شطرنج قهرمانی جهان قرار دارد. او مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی نیز به شمار می‌رود.  

فیروزجا که با کسب عنوان چهارم قهرمانی شطرنج انفرادی آسیا توانسته جواز حضور در جام جهانی را کسب کند روز گذشته در بازی دوم برابر استاد بزرگ چینی تا آستانه حذف رفت اما هوشمندی در جابجایی مهره ها موجب شد تا نفر سوم جهان اسیر هنر نوجوان ایرانی شود تاکتیکی که در نهایت موجب شد تا لیرن به تساوی رضایت دهد و کار به به بازی تکمیلی بکشد.

شاید پیش از این تورنمنت تصور مبارزه با یک نوجوان ۱۶ ساله برای نابغه چینی سخت نبود اما زمانی که وی نتوانست در ۲ دیدار پیاپی بر رقیب غلبه کند بدون شک این نابغه چینی به توانایی نوجوان ایرانی پی برده است و در بازی سوم که حساسیت ویژه‌ای نیز دارد بی‌گدار به آب نخواهد زد. بازی که کمترین لغزش در آن موجب می‌شود تا فیروزجا به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کند و یک شگفتی بزرگ در شطرنج جهان رخ خواهد داد.

نفر نخست ریتینگ شطرنج ایران در دور نخست «آرمن پاشاکیان» از ارمنستان را شکست داد و در دور دوم بر «دوبف» قهرمان شطرنج سریع جهان غلبه کرد.

فیروزجا در این دوره از رقابت ها تا کنون بدون شکست بوده است و این امر می تواند برای او یک وزنه روحی و روانی به شمار رود زیرا به اذعان برخی از کارشناسان سن و روحیات نوجوان ایرانی موجب شده تا وی پس از شکست در رقابت نتواند تا چند بازی ریکاوری روحی لازم را انجام دهد. اگر امروز در دیدار تکمیلی نابغه شطرنج ایران بتواند حریف چینی را مات کند بدون شک او در تاریخ شطرنج جهان به نامی ماندگار تبدیل خواهد شد.

هنر فیروزجا در مبارزه با «دوبوف» روسی موجب شد تا مسابقه او در جمع پنج مسابقه برتر رقابت‌ها در جایگاه دوم قرار گیرد.

«احسان قائم مقامی»، «سیدمحمد امین طباطبایی»، «پرهام مقصودلو» و علیرضا فیروزجا» چهار نماینده ایران در رقابت های شطرنج جام جهانی هستند. دهمین دوره رقابت های جام جهانی در «خانتی مانسیسک» روسیه برگزار می‌شود و مجموع جوایز در نظر گرفته شده برای این مسابقات یک میلیون و ششصد هزار دلار است.

طبق اعلام فیده ۲ فینالیست رقابت های جام جهانی، سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان را کسب خواهند کرد. «مگنوس کارلسن» که قهرمان حال حاضر جهان است و به طور اتوماتیک در رقابت‌های قهرمانی جهان حضور خواهد داشت. «کاروآنای» آمریکایی نیز پیش از این سهمیه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کرده است.

نظر شما