شناسهٔ خبر: 35404370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست دانشجویان برای توقف روندِ فعلی خصوصی‌سازی و رسیدگی به حقوق کارگران هپکو

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای با کارگران هپکو اعلام همبستگی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای با کارگران هپکو اعلام همبستگی کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: درموضوع خصوصی سازیِ شرکت‌هایِ بزرگ دولتی، جنبش دانشجویی در کنار سایر اقشار جامعه، همواره نکات دلسوزانه‌ای را بیان کرده اند؛ اما اعتراضات دوباره کارگران شرکت هپکو اراک و برخورد‌های خشن صورت گرفته با این اعتراضات ما را بر آن داشت تا نکاتی چند را یادآور شویم.

در ادامه تاکید شده است: نحوه واگذاریِ شرکت هایِ بزرگ دولتی از موضوعات غم انگیز تاریخ معاصر ایران در دو دهه گذشته است. اینکه چگونه شرکت‌هایی با بازدهی و سود بالا، به شرکت‌هایی ورشکسته و با بازدهی منفی تبدیل شده اند همواره جزو عجایب اقتصادی بوده است. البته بررسی روندِ واگذاریِ این شرکت‌ها به افراد فاقد اهلیت با قیمت‌های بسیار کمتر از قیمتِ واقعیِ این شرکت ها، بر ابهامات این واگذاری‌ها افزوده است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که قیمت اصلی سهام این شرکت‌ها حداقل سه برابر قیمت‌های واگذارشده بوده است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران ادامه داد: با تفسیر‌های صورت گرفته از اصل ٤٤ قانون اساسی، روند خصوصی سازی در کشور اغاز شده است که از اهداف اعلامیِ آن افزایش بازدهی و بهروریِ شرکت‌های بزرگ و واگذاری این شرکت‌ها به دست مردم بوده است؛ اما با نگاهی ساده به وضعیت فعلیِ این شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، می‌توانیم به وضوح ببینیم که هیچ یک از این اهداف محقق نشده است. از طرفی، تولیدات این شرکت‌ها به شدت افت کرده و بسیاری از خطوط تولید تعطیل شده، و در مواردی به تعطیلی کامل رسیده است. از طرف دیگر افرادی با ارتباطات بالا و رانت با خرید سهام این شرکت‌ها عملا با تشکیل شبکه های قدرت و ثروت، امور را از دست مردم خارج کرده وخصوصی سازی را به واگذاری از جانب دولت به یک گروه کوچک با نفوذ تبدیل کرده اند.

این تشکل دانشجویی در قسمت دیگری از این بیانیه تاکید کرد: نیروی انسانی که در دنیای امروز به عنوان مهم‌ترین سرمایه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود، بیشترین خسارت را در این داستان دیده اند. از طرفی شرکت‌هایی که با خون دل، جوانی و عمر خود را صرف پیشرفت و توسعه آن کرده اند به سمت نابودی می‌روند و از طرف دیگر معیشت آنان با عقب افتادن چندین ماه حقوقشان به خطر افتاده و در معرض نابودی قرار گرفته است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در ادامه این بیانیه مدعی شد: در این بین، کارگران هپکو اراک در اعتراض به وضعیت شکل گرفته، بار دیگر استیفای حقوق خود را مطالبه کرده اند که متاسفانه با آنان -که صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند- از جانب یگان ویژه و احتمالا به دستور شورای تامین استان و استاندار، برخورد‌های قهری و فیزیکی شدیدی صورت گرفته است. در دورانی که از قاتلینِ با نفوذ با احترام و چای پذیرایی می‌شود، جوابِ اعتراض کارگران با باتوم و زنجیر و گاز اشک آور داده می‌شود.

در پایان این بیانیه آمده است: بار دیگر از مقامات مسئول در دولت و قوه قضاییه درخواست می‌کنیم با توقف سریع این روندِ خصوصی‌سازی، در اصلاحِ هرچه سریع‌تر این وضع و استیفای حقوق کارگران هپکو اراک، کنتورسازی قزوین، نیشکر هفت تپه و ... وظیفه خود را انجام دهند؛ و در آخر با اعلام همبستگی با کارگران آسیب دیده و دستگیر شده روز گذشته، وظیفه خود می‌دانیم که تا انتها در کنار این کارگران بمانیم.

انتهای پیام/

نظر شما