شناسهٔ خبر: 35404237 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار کانون پرورش فکری؛

نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته کودک و چاپ پنجم کتابی برای کودکان

تهران- ایرنا- نخستین نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایندگان عالی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در کانون برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر هفته ملی کودک در ابتدای این نشست به تحلیل، نقد و بررسی نقاط قوت و آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته پرداخت و با اعلام این خبر که برنامه‌های امسال هفته ملی کودک از ۱۳ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود، رویکردهای تببین شده برای برگزاری هر چه‌ بهتر این برنامه‌ها را تشریح کرد.

حامد رهنما در این زمینه توضیح داد: مهم‌ترین رویکرد امسال ما انتقال برنامه‌ها به محیط‌ها و فضاهای خارج از مراکز کانون و فضاهای سازمان‌ها و نهادهای عضو دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه‌های استانی است. در عین حال نزدیک‌شدن زمان روزهای سوگواری اربعین حسینی در سال ۱۳۹۸ به روزهای پایانی این هفته باعث شده است تا توجه به ملاحظه‌ها و طراحی برنامه‌هایی متناسب با این روزها در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر هفته ملی کودک در ادامه با آسیب‌شناسی ‌برپایی نمایشگاه متمرکز در کانون و اهمیت تمرکززدایی در اجرای این برنامه‌ها توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار شده است تا امسال بر اساس نام‌گذاری روزها، برنامه‌های مشخصی برای کودکان از سوی سازمان‌ها و در محیط‌هایی خارج از کانون تدارک دیده شود و کانون نیز با این سازمان‌ها در برگزاری برنامه‌ها همکاری کند.

رهنما تاکید کرد این سیاست باعث می‌شود تا از برنامه‌ها استقبال بیشتری صورت بگیرد، دامنه مخاطبان این هفته گسترش پیدا کند درعین حال ظرفیت‌های همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌کار گرفته شود و شاهد پوشش خبری بهتری نیز از سوی رسانه‌ها باشیم ولی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در تهران نیز برنامه‌ها و کارگاه‌هایی با مشارکت کانون استان تهران برای کودکان مراجعه‌کننده به این مرکز تدارک دیده شده است.

او حرکت تماشاخانه سیار کانون (پیک امید) به استان کهگیلویه و بویراحمد و برپایی برنامه امداد فرهنگی در استان خوزستان و برگزاری ویژه‌برنامه‌های گسترده در این استان سیل‌زده، همچنین استان‌های گلستان و لرستان را به‌صورت ویژه از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای برنامه‌های امسال توجه جدی به مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی و کودکان مناطق محروم است در این زمینه مربیان نزدیک به ۱۵۰ کتاب‌خانه‌ سیار کانون تلاش می‌کنند کودکان مناطق محروم و دورافتاده از شهرها را نیز از لذت و شیرینی برنامه‌های هفته ملی کودک بهره‌مند کنند.

در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک نمایندگان عالی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دیدگاه‌های خود را بیان کردند و قرار شد نشست‌های اختصاصی بین کانون و هر یک از این سازمان‌ها برای طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های هفته ملی کودک برگزار شود.

در نخستین نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک نمایندگان وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی مانند وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری تهران، سازمان جوانان هلال‌احمر، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، شرکت ملی پست، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کمیته امداد امام خمینی‌ (ره)، شورای کتاب کودک، سازمان فضایی ایران، بنیاد سینمایی فارابی، پایگاه اینترنتی و اپلیکیشن فروش کتاب طاقچه، آپارات و خانه تئاتر با یک‌دیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گرگم و گله می‌برم به جشنواره فیلم چانیارتون یونان راه یافت

فیلم گرگم و گله می‌برم ساخته امیرهوشنگ معین به بخش مسابقه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کمیک و انیمیشن چانیارتون (Chaniartoon) کشور یونان راه یافت. این جشنواره از ۲۲ شهریور تا اول مهر ۱۳۹۸ (۱۳ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹) در شهر چانیا کشور یونان در حال برگزاری است.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کمیک و انیمیشن چانیارتون شامل پنج بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه، فیلم‌های انیمیشن کوتاه یونانی، آثار دانشجویی، فیلم‌های کوتاه دانشجویی یونانی و فیلم‌های بلند پویانمایی است.

گرگم و گله می‌برم از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی متعددی حضور و جوایزی را نیز دریافت کرده است. امسال هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کمیک و انیمیشن چانیارتون ۳۷۰ اثر شامل طرح، تصویرسازی و کاریکاتور از ۵۴ هنرمند یونانی و قبرسی در قالب نمایشگاهی بزرگ برپا شده است.

هم‌چنین در این دوره بیش از ۲۰۰ فیلم کوتاه از ۴۴ کشور مختلف به نمایش در می‌آید و۲۰ هنرمند نیز برای نمایش آثار خود و گفت‌وگو با علاقه‌مندان به هنر انیمیشن به مدت سه روز در شهر چانیا محل برگزاری این رویداد حضور خواهند داشت.

دیدن حشرات زیر میکروسکوپ، با یک دانش‌نامه ممکن شد

جوی فرانسیس و نیل لوید به عنوان نویسنده و تصویرگر دانش‌نامه‌ای با عنوان دنیای شگفت‌انگیز حشرات در زیر میکروسکوپ را برای نوجوانان تالیف کرده‌اند. این کتاب با ترجمه فارسی برای پنجمین بار وارد بازار نشر شده است.

 این اثر با سرفصل‌هایی همچون پرجمعیت‌ترین، بزرگ‌ترین، کوچک‌ترین، سریع‌السیرترین، خطرناک‌ترین و حریص‌ترین حشرات همراه است. در هر بخش، این موجودات و ویژگی‌های آن‌ها تشریح شده است و عکس‌ها و تصویرگری‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا دانش خود را نسبت به این حشرات گسترش دهند.

در مقدمه‌ این کتاب آمده است: بیش‌تر حشرات جثه‌ کوچکی دارند، حتی بعضی از آن‌ها اندازه‌ سر یک سوزن هستند. بنابر این با چشم غیرمسلح هرگز نمی‌توانیم ساختمان اندام‌های درونی بدنشان را مشاهده کنیم. همین‌طور مطالعه‌ رفتار آن‌ها نیز کاری بسیار مشکل است، اما به کمک میکروسکوپ‌های نیرومند می‌توان وارد دنیای پررمز و راز حشرات شد و به شگفتی آفرینش پی برد و بعضی از حشرات بسیار مهاجم، بسیار حیله‌گر یا بسیار نیرومند هستند. ضمن مطالعه‌ کتاب که همراه با تصویرها و عکس‌های بسیار جالب و خارق‌العاده است با دنیای متنوع این جانداران کوچک آشنا می‌شوید.

 این اثر در ۴۸ صفحه، با شمارگان ۵ هزار نسخه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. پیش‌تر نیز ۲۵ هزار نسخه از این اثر به چاپ رسیده است. این کتاب که ترجمه آن را مجید عمیق بر عهده داشته است، اولین بار در سال ۱۳۸۱ منتشر شد.

نظر شما