شناسهٔ خبر: 35403039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مصاحبه اختصاصی

رییس تجمع علمای مسلمین لبنان، اقتدار ایران را انکار ناپذیر دانست

بیروت - ایرنا - رئیس هیئت اداری تجمع علمای مسلمین لبنان با اشاره به اتهام زنی عربستان و آمریکا به ایران در ارتباط با حمله پهپادی به تاسیسات نفتی "آرامکو" گفت: واشنگتن و ریاض برای حفظ آبروی خود چاره ای جز اتهام زنی به یک طرف مقتدر در منطقه ندارند، ولی اقتدار ایران انکار ناپذیر است .

صاحب‌خبر -

"شیخ حسان عبدالله" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقتی ارتش یک کشور فقیر و ضعیف مانند یمن تاسیسات نفتی عربستان را با وجود حمایت و پوشش پدافندی آمریکا و موشک های ضد هوایی "پاتریوت" مورد هدف قرار داد، عربستان و آمریکا راهی نداشتند جز جستجوی یک طرف قدرتمند منطقه ای تا انگشت اتهام را به سمت آن نشانه بروند و از این طریق پس از این ضربه، آبروی خود را حفظ کنند.

وی در توضیح این مطلب گفت: بین گریختن از یک طرف ضعیف و گریختن از شیر تفاوت وجود دارد، به این معنی که اگر عربستان و آمریکا بگویند یک طرف کوچک و فقیر به ما حمله کرد، برایشان وجهه خوبی نخواهد داشت، اما اگر بگویند شیر به ما حمله کرد، یعنی این حمله بزرگ و سخت بود.

عبدالله ادامه داد: آمریکا در این ارتباط تصاویری از موشک ها منتشر و اعلام کرد، این موشک ها ایرانی است، در حالی که باید گفت، اولا این موشک ها می تواند قدیمی باشد، دوما ایران اگر حمله ای انجام بدهد، پنهان نمی کند و در مورد سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکایی شاهد بودیم که تهران به صراحت آن را  اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در مورد دروغ های آمریکا نیز باید گفت، این موضوع تازه ای نیست؛ واشنگتن قبلا با دروغ سلاح کشتار جمعی در عراق جنگی را به راه انداخت که هزاران کشته بر جا گذاشت. آمریکا از دروغ پرهیز ندارد، اکنون نیز با توسل به دروغ در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته است.

وی تصریح کرد: در مورد اینکه آیا آمریکا با اتهام زنی علیه ایران به دنبال جنگ است، باید گفت، خیر، هدف آمریکا جنگ نیست، بلکه به دنبال ابزاری برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به منظور تحقق برخی اهداف است، از جمله اینکه تهران طرف های یمنی را برای توقف این حملات تحت فشار قرار دهد، حال اینکه ایران بر هیچ طرفی فشار اعمال نمی کند بلکه همواره حامی مستضعفان و ستمدیدگان بوده است.

این عضو ارشد تجمع علمای مسلمین لبنان در ادامه تاکید کرد: اکنون فقط یک راه برای آمریکا باقی است؛ لغو تمام تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای با ایران و  سپس گفت و گو.

واکنش به بازگشت قصاب بازداشتگاه خیام

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به خبری که در  هفته گذشته در رسانه های لبنانی منتشر شد مبنی بر بازگشت "عامر الیاس الفاخوری" مزدور اسرائیلی معروف به "قصاب بازداشتگاه خیام" گفت: موضوع مزدوران صهیونیست در لبنان مدت زیادی است که مطرح می شود؛ هر یک از آنها که در سال 2000 میلادی در نتیجه آزادسازی جنوب لبنان به سرزمین اشغالی فرار کرده بودند و اکنون در صدد بازگشت هستند، اما باید در دادگاه تکلیف آنها مشخص و مجازات شوند.

عبدالله اضافه کرد: الفاخوری کسی نیست که بتوان از جنایت هایی که انجام داده، فرار کند، جنایت های او مشمول مرور زمان نخواهد شد.

وی در مورد دخالت آمریکا برای آزادی الفاخوری گفت: تا کنون درخواست واضحی از سوی واشنگتن نداشته ایم و وزارت خارجه لبنان نیز درخواستی از سوی آمریکا دریافت نکرده است، حتی اگر چنین درخواستی بشود، نیروهای سیاسی لبنان امکان ندارد در یک موضوع حاکمیتی و مرتبط با کرامت و عزت و استقلال ملی کشور اجازه دخالت دهند و اگر در این خصوص سهل انگاری شود، مزدوران زیادی به همین شیوه وارد خاک لبنان خواهند شد؛ اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه 230 مزدور سابق با گذرنامه های خارجی وارد خاک لبنان شده اند، دولت حق دارد بررسی های لازم را انجام دهد و کسانی را که اینگونه وارد خاک لبنان شده اند، بازداشت کند و به دادگاه ببرد.

نتانیاهو خود را گرفتار کرد

وی در بخش دیگری از  این مصاحبه با اشاره به تهدیدات اخیر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات پارلمانی در سرزمینهای اشغالی که دیروز برگزار شد، گفت: نتانیاهو با حمله به ضاحیه جنوبی بیروت به دنبال تغییر در موازنه های قدرت بود. وی پیش بینی می کرد می تواند عملیات امنیتی را بدون اینکه هیچ واکنشی رخ دهد و بازخواست شود، پیش ببرد، اما عملیات پهپادی ضاحیه با شکست مواجه شد و نتانیاهو را گرفتار کرد و باعث شد حزب الله لبنان گام های بلندتری برای ایجاد بازدارنگی بردارد.

عبدالله تاکید کرد: مقاومت ثابت کرد، اگر اسرائیل بخواهد موازنه های قدرت را تغییر دهد، حزب الله می تواند با موازنه های جدید وارد این بازی شود، همانگونه که "سید حسن نصرالله" گفت واکنش حزب الله فقط به "مزارع شبعا" و "بلندی های کفرشوبا" محدود نخواهد بود.

وی افزود: نتانیاهو با سوء استفاده از حضور نظامی آمریکا در عراق و با پوشش اطلاعاتی و نظامی آمریکا، مواضع "حشد الشعبی" را با استفاده از پهپادهای اسرائیلی بمباران کرد و به زعم خود مواضع سپاه پاسداران یا حزب الله و یا فاطمیون در سوریه را بمباران کرده و عملیات امنیتی پهپادی را در ضاحیه بیروت نیز انجام داد. همه این موارد  نشان می دهد او می خواهد به صهیونیستها بگوید، می تواند از آن ها حمایت کند.

اقدامات اسرائیل نتیجه منفی برای آن ها داشت، اکنون پهپادهایشان در عراق سرنگون می شود و آمریکا در نتیجه توافقنامه هایی که بین دو دولت آمریکا و عراق وجود دارد در فشار قرار گرفته و به طور جدی بازخواست می شود که چگونه علیه امنیت عراق چنین اقداماتی انجام شد.

وی با اشاره به بمباران مرکز حزب الله در سوریه و شهادت دو نفر از اعضای این حزب و واکنش مقاومت در لبنان گفت: صهیونیست ها به درجه ای از سرافکندگی و گرفتاری رسیده اند که داخل سرزمین اشغالی عمق امنیتی چندین کیلومتری ایجاد می کنند، درحالی که تا چندین سال قبل داخل خاک لبنان چنین اقدامی را انجام می دادند.

عبدالله در خصوص سیاست فشار مالی آمریکا و تحریم های اقتصادی نیز گفت: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا می گوید نمی خواهد دوباره فرزندان خود را به جنگ بفرستد بلکه در صدد است با فشار و تحریم های مالی اهداف خود را محقق سازد، او نمی خواهد برای کشورهای (عرب) منطقه بجنگد، بلکه می خواهد با استفاده از آنها بجنگد.

نظر شما