شناسهٔ خبر: 35402928 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد از راه‌اندازی موسسات آموزش عالی توسط برخی دستگاه‌ها/ دانشگاه‌ها به عنوان «حلّال مشکلات» جدی گرفته نمی‌شوند

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر در برخی موارد دانشگاه‌ها مشکل دارند به این دلیل است که به عنوان حلّال مشکلات جدی گرفته نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -

حسین سلیمی (رییس دانشگاه علامه طباطبایی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اصلاح جامعه از طریق اصلاح دانشگاه‌ها گفت: من معتقدم در مواقعی که مشکل به وجود آمده، سراغ دانشگاه‌ها نیامده‌اند. ما در جاهایی دچار مشکل شدیم که به دانشگاه به عنوان عقل فعال جامعه نگاه نکردیم. آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که تصور می‌کردند از لحاظ پژوهشی و علمی خودکفا هستند و می‌توانند یک سیستم پژوهشی بسازند، دچار مشکل شدند. از طرفی دستگاه‌هایی دچار مشکل شدند که به جای اعتماد به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، برای خود یک موسسه آموزش عالی زدند و فکر کردند از این طریق می‌توانند نیروی مورد نیاز را تامین کنند، بنابراین اگر ما در جایی دچار مشکل شدیم به همین دلیل است.

وی با بیان اینکه مگر چقدر برای یافتن حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی به دانشگاه‌ها مراجعه شده است؟ گفت: حتی یک سال نمی‌شود که دولت به دانشگاه‌ها مراجعه کرده و دانشگاه‌ها به فکر افتادند. دانشگاه‌ها حتی با بضاعتِ کم نشست گذاشتند، فکر کردند و راه‌حل ارائه دادند. ما تاثیر همه این اقدامات را در جامعه می‌بینیم. مثل مبحث پولی و بانکی که محوریت پرداخت به آن بر عهده دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: ما نتیجه این راه‌حل‌ها را می‌بینیم. در حال حاضر کارگروه‌هایی راجع به آب، محیط زیست، سرمایه اجتماعی، فضای مجازی و رسانه تشکیل شده و ما فکر می‌کنیم که اتفاقا اگر مشکلی به وجود آمده به دلیل عدم توجه به دانشگاه‌ها بوده است.

سلیمی بیان کرد: جاهایی که در جامعه ما آسیب‌زا و یا آسیب آفرین هستند، اکنون به نهاد دانشگاه حمله و دانشگاه‌ها را محکوم می‌کنند، به طور مثال دانشگاه‌ها را به تقلب محکوم می‌کنند، اگر چهار، پنج تقلب اتفاق افتاده باشد، این تصور به وجود می‌آید، کل دانشگاه محیط متقلبی است. یا به طور مثال اگر در دانشگاه چهارنفر از اساتید بی‌صلاحیت باشند بعضا تصور می‌کنند که تمام اساتید بی‌صلاحیت هستند.

وی با بیان اینکه باید به دانشگاه به عنوان عقل فعال نگاه کرد، گفت: بالاترین مقام در کشور ما مقام معظم رهبری است. ایشان در سال چند بار با دانشگاهیان می‌نشیند و انتقادی‌ترین حرف‌های آنها را هم می‌شوند؛ این برنامه‌ها یعنی رهبری نیز از همه دعوت می‌کنند تا دانشگاه‌ها به عنوان عقل  فعال در نظر بگیرند و به آن توجه کنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جامعه ما در حال حاضر افتخاراتی در سیستم دفاعی، علم و فناوری و یا شرکت‌های دانش‌بنیان کسب کرده که همه از بستر دانشگاه‌ها بیرون آمده است. در زمانی که تمام کشورهای خاورمیانه‌ای به لحاظ فضای فرهنگی و سیاسی دچار مشکل شدند و به آشوب رسیدند، مردم ما بلوغ فرهنگی داشتند و این به دلیل تعداد زیاد فارغ التحصیلانی است که از دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند و تعداد طبقه متوسط را در جامعه بالا بردند.

سلیمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نه تنها باعث مشکل نیستند، بلکه حلال مشکلات هم هستند، گفت: اینها به این معنا نیست که در دانشگاه‌ها اصلا مشکلی وجود ندارد و آنها در اوج توانایی هستند، نه اگر هم در برخی موارد دانشگاه‌ها مشکل دارند به این دلیل است که به عنوان حلّال مشکلات جدی گرفته نمی‌شوند.

 وی در پاسخ به این سوال که همانطور که دانشگاه‌ها برای مباحث اقتصادی و صنعتی ایده می‌دهند آیا برای الگوی درست رفتاری فرهنگی نیز ایده‌ای دارند؟ گفت: به نظرم این نکته یکی از مهم‌ترین موضوعات بین رشته‌ای است که می‌توان مطالعات وسیعی در راستای آن انجام داد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ من بارها گفته‌ام که یک بودجه عظیم در درون شرکت‌های دولتی و در کشور ما صرف پژوهش می‎شود. اگر هزینه‌ای برای این موضوع گذاشته شود و دانشگاه‌ها به سراغ این بروند که پایان نامه‌ها‌، پژوهش‌های درونی و مقالاتشان را به سمت فرهنگ و الگوی رفتاری سوق بدهند و بدانند که در کشور این نکات مورد حمایت هستند و در نهایت به کار گرفته می‌شوند شاهد تاثیرات زیادی خواهیم بود. دانشگاه مثل یک شخص نیست که از او بخواهیم الگو به ما تحویل دهد، بلکه باید برای رسیدن به الگو سرمایه‌گذاری کنیم تا بدانیم نیازها کجاست تا برای آن الگو طراحی شود.

او در خصوص اعلام نیاز نهادی‌های فرهنگی به دانشگاه‌ها گفت: یک سری اعلام نیازها هر ساله از سوی آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد به ما داده می‌شود، ولی به شکل فرمالیته است. زیرا آنها بودجه‌های پژوهشی‌شان را درون خود هزینه می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که آموزش و پرورش با پنج دانشگاه علوم انسانی یک قرارداد پنج میلیاردی ببندد و اگر همه دانشگاه‌های علوم انسانی تِزهای دکتری  را به سمت آنها سوق دهند می‌توان یک یا چندین الگو درست از آنها به دست آورد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی معمولا ثابت است و ما در طول شش سال گذشته این ظرفیت را تغییر نداده‌ایم، دانشگاه ما هر ساله چهارهزار دانشجو پذیرش می‎کند و به همین میزان هم ظرفیت خروجی دارد. ما در درجه اول برای ورودی‌ها در دانشکده یک برنامه خواهیم داشت، اما جشن ورودی‌ها اولا به دلیل تلاقی با ماه محرم و صفر شاید اندکی به تاخیر بیافتد، ضمن اینکه برگزاری جشن ورودی‌ها بستگی به میزان بودجه ما دارد.

نظر شما