شناسهٔ خبر: 35400895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات کنست

بنی گانتس از نتانیاهو پیش افتاد

ائتلاف آبی سفید به ریاست بنی گانتس با به دست آوردن دستکم ۳۲ کرسی از حزب لیکود به ریاست نتانیاهو که ۳۱ کرسی به خود اختصاص داده است، پیش افتاد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات کنست رژیم صهیونیستی، ائتلاف آبی سفید به ریاست بنی گانتس با به دست آوردن دستکم ۳۲ کرسی کنست، از حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو که ۳۱ کرسی به خود اختصاص داده است، پیش افتاد.
به گزارش المیادین، بنی گانتس می‌خواهد به هر شیوه‌ای به قدرت راه پیدا کند و نتانیاهو هم می‌خواهد به هر شیوه‌ای در قدرت باقی بماند؛ بنابراین دو طرف منافع مشترکی برای همکاری با یکدیگر دارند. به ویژه که اسرائیلی‌ها از برگزاری انتخابات خسته شده اند و تکرار انتخابات را نمی‌پذیرند.

نتایج اولیه 

براساس نتایج انتخابات کنست رژیم صهیونیستی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو و ائتلاف "آبی - سفید" به ریاست بنی گانتس هر یک ۳۲ کرسی را به دست آوردند.

بنی گانتس: به نظر می‌رسد نتانیاهو شکست خورد

رئیس ائتلاف آبی - سفید در انتخابات کنست رژیم صهیونیستی تاکید کرد به نظر می‌رسد حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو در این انتخابات شکست خورد.
بنی گانتس در نخستین سخنرانی خود پس از رای گیری انتخابات کنست گفت: به نظر می‌رسد ما ماموریت خود را انجام دادیم و بنیامین نتانیاهو در ماموریت خود شکست خورد.
گانتس در تجمع شماری از طرفداران خود افزود: تماس با احزاب را برای تشکیل کابینه وحدت آغاز کرده ام. منتظر اعلام نتیجه رسمی و نهایی انتخابات خواهیم ماند.

<div id="video-display-embed-code_3957921"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2526214/3957921?width=400&height=300"></script></div>

سکوت نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، حرفی از پیروزی یا شکست در انتخابات نزد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نه اعلام پیروزی کرد و نه به شکست خود در این انتخابات اعتراف کرد.
نتانیاهو در سخنرانی در تجمع شماری از طرفدارانش در تل آویو، بدون اعلام پیروزی یا پذیرفتن شکست در انتخابات گفت: باید منتظر نتیجه رسمی انتخابات بمانیم.
نتانیاهو افزود: حزب من در رقابت دشوار انتخاباتی شرکت کرد در حالی که رسانه ها علیه آن موضع گیری می کردند.

نتانیاهو ضمن اشاره به اینکه اسرائیل با چالش ها و فرصت های متعددی روبروست گفت مهمترین آنها طرح آمریکایی صلح و خطر برای موجودیت خود است.
<div id="video-display-embed-code_3957919"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2526214/3957919?width=400&height=300"></script></div>
کارشناس: شانس بسیار کم نتانیاهو برای هدایت همه جانبه کابینه 
مروان بشاره تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت حتی بهترین نتیجه در انتخابات اسرائیل برای فلسطینیان پیامدهای بدی خواهد داشت.
بشاره گفت: این انتخابات اساسا یک همه پرسی در ارتباط با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. با آن که او تقریبا چهار دوره نخست وزیر بوده اما در عین حال با شکایتی از سوی دادستان کل اسرائیل در ارتباط با پرونده های فساد مواجه شده است. از آنجایی که او ائتلاف های مذهبی ایجاد کرد, این موضوع سبب خشمگین شدن شمار زیادی از اسرائیلی های سکولار شد که از حزب آبی و سفید و همچنین حزب یسرائیل بیتنا  تحت هدایت آویگدور لیبرمن حمایت می کنند. در حال حاضر اسرائیل بین اردوی ملی - مذهبی و اردوی مذهبی سکولار گرفتار شده است. این البته بخشی از اجماع یهودی محسوب می شود.
بسیاری انتظار دارند در کنار نتایج این انتخابات, یک سناریوی واقعی و عملی غیر از تشکیل یک کابینه ملی یهودی رخ ندهد که در آن اگر حزب آبی و سفید رهبری را بر عهده بگیرد به حزب لیکود و همچنین ییسرائیل بیتنا خواهد پیوست. این بدان معناست که نخست وزیر نتانیاهو شانس بسیار کمی برای هدایت چنین دولت وحدت ملی خواهد داشت. این موضوع به نوبه خود بدین معناست که او به زندان خواهد افتاد. اما تأثیر این موضوع بر فلسطینیان که طی پنج دهه گذشته تحت اشغال زندگی کرده اند, این است که آنها به این باور می رسند تشکیل چنین دولتی در اسرائیل سبب ایجاد یک شرایط تهدید کننده برایشان خواهد شد. می توان گفت بهترین سناریوی ممکن برای فلسطینیان به شدت وخیم است. دولت ترامپ هم روی نتانیاهو حساب می کند. آمریکا طی دو سال گذشته به شدت بر روی او سرمایه گذاری کرده است. اگر او بار دیگر نخست وزیر اسرائیل نشود, این موضوع می تواند تأثیری منفی بر توافق نامه قرنی داشته باشد که طی هفته ها و ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود و همچنین این که این فلسطینیان هستند که همچنان به سبب این سیاست ها آسیب خواهند دید.
 
بنی گانتس: به نظر می‌رسد نتانیاهو شکست خورد
 

نظر شما