شناسهٔ خبر: 35399355 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

جمشیدی: باید به این رشته در ایران به شکل یک حرفه درمانگر و کاملا علمی نگاه کنند

حرفه ماساژ درمانی حدود ۱۰ سال است که در ایران به شکل ویژه به آن نگاه می شود به همین بهانه پای صبتهای بانویی نشستیم که در این زمینه بسیار اکتیو و مشغول به فعالیت است.

صاحب‌خبر -

حرفه ماساژ درمانی حدود ۱۰ سال است که در ایران به شکل ویژه به آن نگاه می شود به همین بهانه پای صبتهای بانویی نشستیم که در این زمینه بسیار اکتیو و مشغول به فعالیت است. گفتگوی اختصاصی خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا) را در ادامه خواهید خواند:

* لطفا در خصوص حرفتون توضیح بدین؟

– اینجانب جمشیدی با نام مستعار آیسان تهرانی هستم با ۱۰ سال سابقه مفید در رشته ماساژ در ایران و تایلند. ماساژ در تمام دنیا یک امر ضروری در زندگی روزانه مردم می باشد و بدون شک در برنامه هفتگی آنها گنجانده شده است. بر خلاف تصور عموم ماساژ یک کار فانتزی و تنها تفریح نیست بلکه یک امر ضروری برای بدن و روح انسان محسوب می شود. همانطور که می دانید از ۴ هزار سال پیش و در زمانهای قدیم تمام دردها حتی شکستگی ها را با حرفه ماساژ، طب سنتی و داروهای گیاهی درمان می کردند زیرا پزشک و جراحی نبود و انسانها علم ماساژ از طبیعت الهام می گرفتند اما پیشرفت سریع تکنولوژی، استفاده از وسایل مدرن، تغییر سیستمهای تغذیه ای و بی تحرکی در دنیای امروز ارمغانی جز ضعف و سستی عضلانی، تنشهای عصبی، بیماریهای قلب و عروق، ناتوانی های تنفسی، اختلال در عملکرد اندامهای مختلف و چاقی نداشته است و در این میان ماساژ از مهمترین و اساسی ترین روشهای درمانی و ریلکسی است که هم به صورت مجزا و هم در تعامل چندگانه با سایر روشهای درمانی مانند حرکت درمانی، فیزیوتراپی، توانبخشی و بازتوانی و همچنین در تامین سلامتی بیماران مفید و الزامی است.

* ماساژ در ایران چقدر بطور تخصصی و حرفه ای دنبال می شود؟

– خوشبختانه امروز در جامعه پزشکی علمی جهان این روش درمان به رسمیت شناخته شده و رشته های تخصصی بسیاری به صورت مجزا و ترکیبی در دانشگاههای پزشکی و پیرا پزشکی به تربیت افراد در این رابطه می پردازند. همچنین در ایران با کمک اساتید بزرگ ماساژ و تربیت بدنی و با کمک دست اندرکاران سازمان فنی حرفه ای این امر راه اندازی شده و روز به روز در حال پیشرفت و شناخته شدن است به شکلی که مراکز درمانی و ریلکسی فراوانی در ایران در حال انجام خدمات ماساژ هستند.

* شما به عنوان یک فرد که این رشته را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، چقدر از کارتان راضی هستید؟

– من خیلی اتفاقی و البته علاقه وارد این حرفه شدم و از شدت انگیزه از همان ابتدا درمانگر شدم و این درمان را از مادرم شروع کردم که این موفقیت من را تشویق کرد و سوق داد به سمت علم ماساژ و دریافت مدارک معتبر فنی حرفه ای و بین المللی از ایران و تایلند.

طی این ۱۰ سال فراز و نشیب بسیاری داشتم و خصوصا در سالهای ابتدایی جا انداختن علم ماساژ و توضیحات به عموم بسیار سخت و خسته کننده بود اما خوشبختانه با پشتکار و تلاش فراوان تا جایی که توانستم این حرفه را اصولی و علمی پیش بردم.

* آیا میشه به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه کرد؟ 

– هم بله و هم خیر؛ چرا که در هر شغلی اگر علاقه، انگیزه و انرژی نباشد درآمدی هم نیست الخصوص در رشته ماساژ این ۳ گزینه بسیار مهم، پایه ای و اساس کار است که اگر باشد می توان به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه کرد.

* آیا گردهمایی یا همایشی هم در این خصوص در سال برگزار می شود؟

– بله خوشبختانه طی یکی ۲ سال اخیر همایش و مسابقات بین المللی اجرا شده است و بدون شک ادامه دار خواهد بود به طور مثال سال گذشته اولین دوره مسابقات بین المللی ماساژ در تهران برگزار شد و از تمام نقاط ایران علاقه مندان به ماساژ در این مسابقه شرکت و خود را محک زدند. این مسابقه با زحمات فراوان دکتر بهرام قدسی (رئیس انجمن صنف ماساژ)، استاد بزرگ جناب مرادی که از اولین اساتید حرفه ماساژ در ایران بوده اند و دیگر اساتید برگزار شد که بسیار هم مفید و جذاب بود. همچنین کنگره و سمینارهایی ورزشی که در اکثر نقاط ایران برگزار می شود، بخشی از آن مختص به حرفه ماساژ است از جمله سومین کنگره ملی ورزشی و سلامت که در بندرانزلی برگزار شد و دست آورد بسیار خوبی برای شرکت کنندگان داشت.

در این کنگره که به همت جناب آقای ایمان زکوی به نمایندگی از استان اهواز و حمایتهای دانشگاه گیلان،  منطقه آزاد انزلی، اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان و با همکاری علمی دانشگاههای دولتی سراسر کشور، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Isc)، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID) و سیویلیکا برگزار شد شاهد حضور اساتید بزرگی چون پروفسور خسرو ابراهیم، پروفسور حامد رحمانی نیا، پروفسور صادقی بروجردی، پروفسور خالدان، پروفسور منتظری و دکتر افشین ملایی(رییس فدراسیون ورزشهای همگانی) و … بودیم.

* آرزو یا خواسته شما در خصوص حرفتون چیه؟

– دوست دارم این حرفه در ایران مثل تمام دنیا کاملا جا بیفته به صورتی که به شکل یک حرفه درمانگر و کاملا علمی به آن نگاه کنند.

* در پایان اگر نکته ای دارید، بفرمایید؟

– نظر کلی من در خصوص ماساژ این است که ماساژدادن روغن مالی نیست بلکه تخصص و علم آناتومی می خواهد. چقدر خوب است از این حرفه ماساژ حال که در ایران جا افتاده، سوء استفاده نشود و در چهارچوب اصلی و علمی آن حرکت کنیم.

نظر شما