شناسهٔ خبر: 35399354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نامزدهای ترامپ برای امنیت ملی کاخ سفید معرفی شدند

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ گفت که پنج نفر را به عنوان نامزد تصدی مقام مشاور امنیت ملی جدیدش در نظر گرفته است. فهرستی که ترامپ معرفی کرده نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا به چهره‌های شناخته شده و آشنا توجه دارد.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگاران نام پنج نفر را برد که به گفته او نامزد تصدی مقام مشاور امنیت ملی جدید در کاخ سفید هستند.

ترامپ گفت که جانشین جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده‌اش، می‌تواند از بین این سه نفر باشد: ریکی وادل، معاون سابق مشاور امنیت ملی، کیث کلوگ، مشاور عالی امنیتی مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، و رابرت اوبرایان، مشاوره‌کننده آمریکا در امور گروگان‌ها.

ترامپ در ادامه گفت که ممکن هم هست که فرد فلیتز، از تحلیلگران سابق سازمان سیا که زمانی دستیار بولتون بوده، یا لیزا گوردون هاگرتی، از مقامات امنیت هسته‌ای آمریکا، را به عنوان مشاور امنیت ملی جدیدش برگزیند.

رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش، در روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر در حساب توییتری خود نوشت که مشاور امنیت ملی خود جان بولتون را برکنار کرده است. بولتون که به مدت یک سال و نیم به عنوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید کار می‌کرد، به عنوان سیاستمداری تندرو در عرصه سیاست خارجی شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از رسانه‌های آمریکایی، بولتون از جمله مواضع تندی در برابر ایران و کره شمالی و ونزوئلا داشته است. بولتون همچنین از ابتدا مخالف شرکت آمریکا در مذاکرات با طالبان درباره برقراری صلح در افغانستان بود. رئیس جمهور آمریکا چند بار درباره بولتون با مزاح سخن گفته و او را مشوق شروع جنگ خوانده بود. ترامپ از جمله گفته بود که بولتون هنوز هیچ جنگی ندیده که از آن خوشش نیامده باشد.

  • چهره‌های آشنا

فهرستی که ترامپ معرفی کرده نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا به چهره‌های شناخته شده و آشنا توجه دارد.

وادل به مدت یک سال معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود. در آن زمان ژنرال مک‌ماستر تصدی مقام مشاور امنیت ملی را بر عهده داشت.

کلوگ تا زمانی که بولتون ۱۷ ماه پیش به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ سر کار آمد، مدیر اجرایی شورای امنیت ملی آمریکا بود.

اوبرایان نیز دارای سابقه‌ای طولانی در محافل سیاست خارجی جمهوریخواهان است.

در این میان، فلیتز کسی است که سابقه همکاری درازمدت با بولتون را دارد که گفته می‌شود به دلیل موضع‌گیری‌هایش در برابر کره شمالی و ونزوئلا برکنار شده است.

فلیتز به عنوان رئیس ستاد بولتون در شورای امنیت ملی کار می‌کرد و همچنین در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش همکار او در وزارت امور خارجه بود.

نظر شما