شناسهٔ خبر: 35399249 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

نگاهی به نمایشگاه‌های هنری در هفته پیش‏رو

پایان هفته‌ای با طعم هنر

صاحب‌خبر - فاطمه امین‌الرعایا
تابستان هم به آخرین روزهای خود رسیده و ثانیه‌شماری برای فرا رسیدن پاییز آغاز شده است. هوا کمی‌ رو به خنکی رفته و حالا فرصت بسیار مناسبی است که تا پیش از باز شدن دانشگاه‌ها و مدارس، سری به گالری‌های هنری بزنید. در این گزارش برخی از نمایشگاه‌های هنری را مرور خواهیم کرد.
در هفته آینده بیش از 20 نمایشگاه هنری در تهران دایر خواهد شد. نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی با عنوان «ماه صورتی» از 22 شهریور ماه در گالری «سیحون» کار خود را آغاز کرده است. دشتی درباره این نمایشگاه نوشته است: «تقابل انسان با مشکلاتی که از عهده حل و فهم آنها بر نمی‌آید همیشه برای من کانون توجه بوده است. غم اندوهی که با چشمان بسته و بدون توجه به حضور مخاطب به تصویر کشیده شده، اشاره‌ای به نا‌امیدی انسان امروزی از محیط اطراف خود دارد و همچنین خانه‌هایی که با دیوارهای فرسوده و پنجره‌های خاموش نقاشی شده‌اند، حضور اجتماعی از انسان‌ها را به یاد می‌آورد که دیگر به فراموشی سپرده شده و در تاریکی فرو رفته‌اند پرداخت و توجه به فضاهای تخت با خطوطی که شکل‌ها را در‌بر می‌گیرند الهاماتی بوده‌اند که از نقاشی ایرانی وام گرفته‌ام». این نمایشگاه تا سوم مهر ماه در گالری مذکور به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ دایر خواهد بود و از ساعت 11 تا 19 از مخاطبان استقبال می‌کند.
همچنین نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و چیدمان شقایق احمدیان با عنوان «کلمات درست را پیدا خواهم کرد و ساده خواهند بود» از هشتم شهریور ماه در «پروژه‌های آران» در حال نمایش است. شوق زندگی درون‌مایه و رمز آثار این هنرمند جوان به حساب می‌آید. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «هنرمندانی که از مدیوم‌های مختلف استفاده می‌کنن، معمولا در انتقال پیام خود دست بازتری دارند. احمدیان هم محتویات و روایت‌های ذهن کاوشگر و شوخ و شنگ خود رو در قالب حجم، نقاشی و چیدمان نمایش خواهد داد. این روش نمایش کمک می‌کند تا انتقال این مفاهیم به مخاطب راحت‌تر شود».
«کلمات درست را پیدا خواهم کرد و ساده خواهند بود» تا اول مهر در «پروژه‌های آران» واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ از ساعت 13 تا 19 به جز شنبه‌ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
گالری «راه ابریشم» از جمعه 15 شهریور ماه میزبان نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با عنوان «خاک سرد، خاک سرخ» است. او در توضیح این نمایشگاه نوشته است:‌ «جزیره»؛ خاکی جدا مانده از سرزمین اصلی؛ تک افتاده! باری از تنهایی بر دوش! تنهایی غریبی که از او هویتی ساخته متفاوت و نه از جنس موطن اصلی!
اجرای پروژه‌ «خاک سرد، خاک سرخ» را در جزیره‌ای در جنوب ایران آغاز کردم؛ جزیره هرمز با وسعت ۴۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶ هزار نفر. در هرمز کوه‌‌ها پوشیده از سنگ‌‌های رسوبی‌اند و لایه‌‌های گدازه‌های آتشفشانی خاک را سرخ می‌نمایانند. خاک سرخ هرمز نه فقط زیبا و افسونگر است، بلکه قابل خوردن و زمانی نه چندان دور منبع ثروت این جزیره بوده است. در حال حاضر، عمده درآمد جزیره از صنعت گردشگری است که اغلب توسط زنان اداره می‌شود. زنانی که دست‌سازه‌های خود را در نزدیکی ساحل به گردشگرانی از پایتخت می‌فروشند.
ویژگی‌های این جزیره مرا بر آن داشت تا پروژه‌‌ا‌م را در مقیاسی بزرگ‌تر دنبال کنم و درصدد یافتن مکانی برآمدم که در تقابل با هرمز باشد. جزیره سوالبرد در شمال نروژ که حدود دو هزار نفر سکنه دارد، مشخصاتی که به دنبالش بودم را دارا بود. پیش‌تر در مجموعه عکس‌هایم همواره زنان سوژه‌ اصلی بودند. در این مجموعه نیز بیش از هر چیز بر فعالیت‌های زنان در هرمز متمرکز بودم تا تاثیرشان را بر زندگی دیگر ساکنان نشان دهم. در سوالبرد نیز روشی مشابه در پیش گرفتم. بیشتر پیرامون وضعیت زنان، فعالیت‌‌هایشان و مهم‌تر از همه نقشی که در صنعت و اقتصاد شهر ایفا می‌‌کنند تحقیق کردم. فعال‌‌ترین زنان این شهر راهنمای تورهای گردشگری‌اند‌.»
«خاک سرد، خاک سرخ» تا دوم مهر در گالری مذکور واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰، واحد ۵ از ساعت 16 تا 20 به جز دوشنبه‌ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
مانی رامهرزی نیز آثار حجم خود با عنوان «غریبگی مشترکات» را از 22 شهریور در گالری «آ» به نمایش درآورده است. در بیانیه این نمایشگاه ذکر شده است: «از کنار هم گذر می‌کنیم، بی‌اعتنا به هم انگار که درد مشترک ارث شخصی ما است گویی در هیاهوی خیابان‌های شهر هر کسی تنها است، تنها و جدا از همه، تنها و جدا از خود». این نمایشگاه تا اول شهریور در گالری مذکور به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷‌ از ساعت 16 تا 20 به جز شنبه‌ها، به تماشا است.
گالری «فرمانفرما» نیز از ۲۹ شهریور ماه لغایت ۱۲ مهر ماه نمایشگاهِ انفرادی نقاشی‌های جواد علیمحمدی اردکانی را در گالری شماره یک خود‌ برگزار می‌کند. این هنرمند نقاش که دانش‌آموخته دکترای پژوهش هنر است، اکنون استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین عضو شورای ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی است که این روزها از مجموعه جدید خود‌ در گالری «فرمانفرما» رونمایی می‌کند. «زندگی» عنوان این نمایشگاه او است. مجموعه «زندگی» کوششی است برای افشا کردن طبیعت، نه از راه شفاف‌سازی بازنمایانه طبیعت، بلکه از مسیر در افتادن با همان پیچیدگی رازهایی که چون مه پیش روی درختان گسترش می‌یابد و تلاش ما را برای کشف درختان از ورای این غبار ابهام‌آمیزی که میان ما و درختان حائل شده به یک مکاشفه تبدیل می‌کند. جایی که نگاه ما با طبیعت غریب درختانی رو‌به‌رو می‌شود که با پیچشی قهرآمیز بیانی از فنا‌ناپذیری عصیان‌گرانه را نمادین می‌کنند. این نمایشگاه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 در گالری مذکور به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه نقاشی مژده حسنی با عنوان «سکوت سرد» نیز از 29 شهریور ماه کار خود را آغاز می‌کند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آغاز مجموعه «سکوت سرد» در مهرماه سال ۹۳ زده شد‌؛ پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان و نابودی زندگی، زیبایی‌ و رویاهای دخترانی بی‌گناه، به جرم زیبایی زنانه که ارمغان خدا بود. آثار مجموعه «سکوت سرد» به شیوه اکسپرسیو و تکنیک ترکیب مواد اجرا شده‌اند. شیوه اکسپرسیو را از این ‌جهت برگزیدم که در بیان موضوع و صراحت مفهوم آثارم اثربخش بود. اغراق در رنگ‌ها و فرم‌ها و شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی همان چیزی بود که به مفهوم آثارم کمک می‌کرد. به‌کارگیری دوخت و بند در آثار نشان‌دهنده رویاهایی درهم‌ تنیده شده است که به بند کشیده شده‌اند، بندی از جنس افراطی‌گری و کوتاه‌نظری کسانی که خدا را ستمکار، نه مهربان، زورگو، نه دلسوز می‌بینند.
به‌ عنوان یک نقاش رسالت خود دانستم برای همدردی و به نشانی اعتراض خشونت در برابر زنان قلم خود را بردارم و با سمفونی از رنگ‌ها و فرم‌ها آهنگ اعتراضی خود را بنوازم به امید نابودی عاملان این جنایت». این نمایشگاه تا 3 مهر، هر روز از ساعت 16 تا 20 به جز پنجشنبه‌ها در گالری «شلمان» واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما