شناسهٔ خبر: 35397672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نرخ بیکاری گلستان 2 دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است

استاندار گلستان گفت: استان گلستان به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری، خدمات و کشاورزی جز 10 استان نخست کشور بوده ولی نرخ بیکاری آن دو دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، هادی حق‌شناس عصر امروز در جلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور معاون علم و فناوری رئیس جمهور، مدیران کل دستگاه اجرایی و فرمانداران استان گلستان در فرمانداری گنبدکاووس اظهار کرد: برای تحقق بهره‌وری و کارآیی و رشد هشت درصد در برنامه پنج ساله نیاز به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است و این امر بدون پارک‌های علم و فناوری امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: پارک علم و فناوری حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت بوده و به معنای سرمایه‌گذاری است که منجر به تثبیت اشتغال و تولید می‌شود.
استاندار گلستان حضور جوانان در مارک علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: جوانان باید با حضور خود در این پارک‌ها دستاوردهای علمی و ایده‌های خود را به کار تجاری تبدیل کنند که این امر سنگ بنای توسعه کشور و استان را در پی دارد.

* نرخ بیکاری گلستان 2 دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است
وی با اشاره به ظرفیت‌های فوق‌العاده کشاورزی، خدمات و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: استان گلستان به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری، خدمات و کشاورزی جز 10 استان نخست کشور بوده ولی نرخ بیکاری آن دو دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
حق‌شناس گفت: بیشتر محصولات استان به ویژه در حوزه کشاورزی خام‌فروشی می‌شود و در استان‌های دیگر تبدیل به محصول نهایی می‌شود که به طبع اشتغال آن نیز در استان‌های دیگر است.
وی افزایش ارزش‌افزوده را یکی از راه‌های افزایش درآمد نام برد و خاطرنشان کرد: مازاد تولید ما در محصولات کشاورزی بیش از یک میلیون و 500 هزار تن است که انتقال این تولید به استان‌های دیگر برای تولید محصول نهایی سبب اشتغال و ارزش‌افزوده دیگر استان‌ها می‌شود.

* 8 شرکت دانش‌بنیان در گنبدکاووس فعالیت می‌کند
فرماندار شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه شهرستان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب شهرستان تاکنون هشت شرکت دانش‌بنیان در این شهرستان راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت هستند.
عبدالقدیر کریمی افزود: راه‌اندازی مرکز نوآوری در گنبدکاووس سبب اجتماع نخبگان و جوانان توانمند شرق استان شده تا در مباحث دانش‌بنیان به طرح‌ها و ایده‌های خوب بومی در شرق استان دست پیدا کنند.
وی تصریح کرد: معاون علم و فناوری رئیس جمهور از ایجاد مرکز نوآوری در گنبدکاووس و شرکت دانش‌بنیان بازدید کرده و امید داریم حضور وی در استان و راه‌اندازی این مرکز نوآوری شاهد توسعه، تحول و دستاوردهای خوبی در حوزه طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.
* قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ابهام دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه گتبدکاووس و برنده جایزه «مرحوم آشتیانی» در زمینه حقوق در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در حوزه قوانین و نحوه چگونگی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ابهام و نواقصی وجود دارد و مشخص نیست این حمایت‌ها به چه شکل و در چه مقطعی صورت می‌گیرد.
میری گفت: دانشگاه گنبدکاووس تنها دانشگاه جامع در شرق گلستان است و انتظار می‌رود در حوزه امکانات و توسعه علنی عدالت آموزشی رعایت شود تا شاهد اجرا ایده‌های خوب نخبگان در این دانشگاه باشیم.
وی تصریح کرد: در رشته‌های علوم انسانی در حوزه دانش‌بنیانی ابهاماتی وجود دارد و اساتید به لحاظ اینکه شامل منع از ادامه کار در دانشگاه نشوند معمولا به این حوزه ورود نمی‌کنند.

*  50 درصد منابع مالی سرمایه صندوق نوآوری گلستان در گنبدکاووس تامین می‌شود
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بهکده ارگانیا» اظهار کرد: اگر صندوق نوآوری و شکوفایی دانش‌بنیان استان گلستان در گنبدکاووس تشکیل و راه‌اندازی شود ما آمادگی داریم تا 50  درصد منابع مالی آن را تامین کنیم و با ایجاد مرکز نوآوری در گنبدکاووس این مرکز را به کانون ایده برای جوانان تبدیل کنیم.
احراری افزود: توسعه استان گلستان متوازن نیست، بخش خدمات بسیار متورم بوده در صورتی صنعت استان هفت درصد است.
در این جلسه تفاهم نامه بین استاندار گلستان و معاون علم و  فناوری رئیس جمهور منعقد شد تا برنامه زیست بوم نوآوری در گلستان شتاب گیرد و طبق این تفاهم‌نامه موانع و مشکلات در این حوزه در سال‌های آینده برداشته شود.
همچنین سه موافقت‌نامه و قرارداد اجرایی بین معاون علم و فناوری رئیس جمهور و شهردار گرگان برای ایجاد مرکز نوآوری استان در محل میدان بار قدیم، موافقت‌نامه بین فرماندار گنبدکاووس و اداره کل تعاون روستایی برای ایجاد مرکز نوآوری در گنبدکاووس در محل کارخانه قدیم پنبه و موافقت‌نامه دیگر بین شرکت دانش‌بنیان سفرهای «علی‌بابا» و معاون علم و فناوری رئیس جمهور به منظور شتاب در فعالیت‌های موفق زیست بومی خود در استان گلستان منعقد شد.

انتهای پیام/83002/

نظر شما