شناسهٔ خبر: 35397508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ساماندهی سگ‌های خیابانی در ارومیه

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار: جمع‌آوری حیوانات مزاحم و در رأس آنها سگ‌های بی‌سرپرست از محیط‌های شهری یکی از اقداماتی است که باید به صورت ویژه از سوی نهادهای نظارتی انجام شود به طوری‌که نه به این حیوانات آسیبی نرسد و نه به انسان‌ها.

صاحب‌خبر -

ارومیه هم در حال حاضر پذیرای سگ‌های بدون صاحب است که معضلات و مشکلاتی از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گزش، سلب آسایش و آلوده کردن محیط را به وجود آورده‌اند. سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثل بالا هستند؛ در نتیجه عدم نظارت بر کنترل جمعیت این حیوانات و اجرا نشدن برنامه‌های کنترلی موجب می‌شود به سرعت جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کند و خطرهایی را برای زندگی عادی مردم به وجود آورد.

یکی از روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در گذشته صید و شکار این حیوانات به وسیله اسلحه گرم بود که مورد اعتراض شهروندان و گروه‌های مدافع حقوق حیوانات بود. بر همین اساس و با تغییر دیدگاه و رویکرد مدیریتی و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور از دی‌ماه ۹۲ زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب آغاز شد. بر این اساس سایت نازلوی ارومیه هم به محلی برای نگهداری سگ‌های ولگرد و بدون سرپرست شهر تبدیل شد که به گفته مسئولان امروز ۱۵۰ قلاده سگ در این مرکز نگهداری می‌شوند.  

  • نگهداری ۱۵۰ قلاده سگ در سایت نازلو

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه هم می‌گوید: زنده‌گیری حیوانات بی‌سرپرست از جمله سگ‌های ولگرد طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت کشور انجام می‌گیرد.   «هادی بصاری» ادامه می‌دهد: سگ‌های ولگرد از سوی پیمانکاران شهرداری ارومیه جمع‌آوری و در منطقه فنس‌کشی‌شده سایت نازلو که متعلق به شهرداری ارومیه است، نگهداری می‌شوند. وی درباره تعداد سگ‌های نگهداری‌شده در این محل می‌گوید: هم‌اکنون نزدیک به ۱۵۰ قلاده سگ بی‌سرپرست در محل سایت نازلو که مساحتی بیش از هزار متر مربع دارد، نگهداری می‌شوند.  

بصاری بیان می‌کند: ماموران تعیین‌شده از سوی پیمانکاران شهرداری ارومیه هر روز از محله‌های مختلف شهری سرکشی می‌کنند و به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌پردازند. همچنین شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده حیوانات بی‌سرپرست یا هنگام ایجاد مزاحمت سگ‌های ولگرد با برقراری ارتباط با سامانه ۱۳۷ سازمان پسماند شهرداری ارومیه ما را در جریان شکایت خود بگذارند تا مامورانمان به محل مورد نظر مراجعه و حیوانات بی‌سرپرست را جمع‌آوری کنند.  

  • کاهش میزان شکایات مردمی

بصاری درباره شکایات مردمی می‌گوید: میزان شکایات مردمی و تماس‌های شهروندان مبنی بر وجود حیوانات مزاحم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است که این نشان‌دهنده عملکرد قابل قبول ماموران، پیمانکاران و سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه دارد.  وی ادامه می‌دهد: افزایش یا کاهش جمعیت حیوانات مزاحم و سگ‌های ولگرد به میزان زیادی به فصول مختلف مرتبط است؛ چراکه بیشتر سگ‌های ولگرد با گرم شدن هوا به روستاها که احتمال پیدا کردن غذا برایشان بیشتر است، می‌روند و در فصل‌های سرد سال نیز وارد شهرها می‌شوند تا از سرما در امان بمانند و غذای بیشتری نصیبشان شود.  معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار می‌کند: برای بهتر شدن روند جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد برای پیمانکاران ناظر گذاشته شده است تا بر تمام مراحل جمع‌آوری، عقیم‌سازی و نگهداری این حیوانات نظارت کنند و در صورت بروز مشکل تخلفات را گزارش دهند.

  • هزینه ۷۵۰ هزار تومانی عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

بصاری تاکید می‌کند: در بحث جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد با انجمن حمایت از حیوانات نیز مشارکت می‌کنیم چراکه فقط هزینه عقیم‌سازی هر قلاده سگ ولگرد ۷۵۰ هزار تومان است و سازمان مدیریت پسماند توانایی پرداخت تمام هزینه‌های جمع‌آوری، عقیم‌سازی و نگهداری را ندارد. البته بیشتر هزینه‌ها از سوی همین سازمان تقبل می‌شود. وی درباره نگهداری سگ‌های ولگرد و تامین غذا و آبشان بیان می‌کند: برای تامین غذای این حیوانات بی‌سرپرست نیز با کشتارگاه شهرداری ارومیه قرارداد بسته‌ایم و به این ترتیب لاشه حیوانات کشتارشده و آشغال گوشت‌ها به عنوان غذا برای مصرف سگ‌های بی‌سرپرست نگهداری‌شده در سایت نازلوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، به محل این سایت فرستاده می‌شود.  

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه درباره این‌که طی سال‌های گذشته مشکلاتی مبنی بر کم بودن تعداد ماموران نگهداری از این سگ‌ها و قبول نکردن این مسئولیت از سوی بیشتر افراد وجود داشت و آیا این مشکلات همچنان وجود دارند، بیان می‌کند: در حال حاضر این مشکل نیز حل شده و به تعداد کافی مامور برای نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست نگهداری‌شده در سایت نازلو وجود دارد؛ البته این مشکل نیز با مشارکت انجمن از حیوانات بی‌سرپرست حل شده است.  

  • لزوم اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی

رئیس اداره نظارت بر امور حیات ‌وحش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان غربی می‌گوید: دستورالعمل‌هایی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به شهرداری ابلاغ و کمیته‌ای برای نظارت بر نحوه اجرای این دستورالعمل‌ها تشکیل شده که اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست نیز از اعضای این کمیته است.

«امید یوسفی» ادامه می‌دهد: این دستورالعمل‌ها در سطح ملی از سوی وزیر کشور، در سطح استانی از سوی استاندار و معاون استاندار و در سطح شهرستانی از سوی فرماندار و معاون استاندار تدوین می‌شوند.  وی بیان می‌کند: دستورالعمل‌های ابلاغی بر این نکته تاکید دارند که برای معدوم کردن سگ‌های ولگرد به هیچ عنوان از سموم، اسید یا سلاح گرم استفاده نشود و برای جلوگیری از افزایش جمعیت این سگ‌ها از روش‌های واکسیناسیون، نگهداری و عقیم‌سازی به جای امحا و نابودی آن‌ها استفاده می‌شود.

این مسئول می‌افزاید: شهرداری موظف به زنده‌گیری سگ‌ها و نگهداری آن‌ها در سایت‌های مخصوص تا به پایان رسیدن عمر و مرگ آن‌ها به مرگ طبیعی است.  یوسفی می‌گوید: بیماری‌زایی یکی از خطرهای افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است که برای کنترل این جمعیت از روش عقیم‌سازی استفاده می‌شود. این روش یکی از موثرترین روش‌هاست که باعث کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ می‌شود. سگ‌های عقیم‌شده پلاکی روی گوششان دارند و از این طریق قابل شناسایی هستند.

نظر شما