شناسهٔ خبر: 35394334 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بهره برداری از ۲۰ نیروگاه حرارتی در ۱۳ استان

وزیر نیرو: 20 نیروگاه حرارتی به ظرفیت سه هزار و ۲۲ مگاوات در کشور تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توزیع برق استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به سفر روز گذشته خود به آنکارا همراه با رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در پنجمین اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، گفت: پیش از این بر اساس توافقات صورت گرفته مقرر شده بود تا دو پروژه مهم احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان و برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار با استفاده از وام ۲.۳ میلیارد یورویی دولت روسیه اجرا شود.

وی افزود: در  این سفر نیز با اعلام رئیس‌جمهور روسیه مقرر شده است تا ۲.۷ میلیارد یورو وام جدید دولت روسیه در اختیار ایران قرار گیرد که به همین منظور در فرصت دو ماه آینده پروژه‌های مورد نیاز برای استفاده از این وام تدوین و وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه پروژه‌های مشخص شده به ویژه در بخش انرژی را به مراجع مربوطه در مسکو منعکس خواهد کرد.

اردکانیان افزود: در نشست مشترک با همتای ترکیه‌ای نیز توافق شد تا نه تنها تجارت برق میان دو کشور از سر گرفته شود بلکه ظرفیت انتقال برق ایران و ترکیه با افزایش دو برابری به یک هزار و ۲۸۰ مگاوات برسد.

وزیر نیرو تاکید کرد: ارتباط فعال ایران با سایر کشور‌های همسایه در زمینه برق از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق موقعیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است تا به‌ویژه بخش خصوصی ایران بتواند از این فرصت برای فعال شدن در بازار‌های منطقه با اولویت کشور‌های همسایه و سپس سایر کشور‌ها بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید ۲۴۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت و بخش خصوصی در صنعت برق ایران سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: به طور متوسط سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده که با توجه به تنگنا‌ها و تحریم‌های موجود دسترسی و تداوم این میزان سرمایه‌گذاری و به ثمر رساندن پروژه‌های انرژی کشور حاکی از عزم و اراده جدی دولت برای پیشبرد فعالیت‌های مربوط به این بخش است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان امسال تنها در بخش تولید برق ۲۰ نیروگاه حرارتی در ۱۳ استان با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو در پایان افزود: چه در زمان خشکسالی، چه در زمان ترسالی و در هر شرایط دیگری وزارت نیرو یک دستگاه کارشناسی است. بایستی این دستگاه دیدگاه کارشناسی خود را بیان کند و در زمینه آب مرجع تامین این مایع حیاتی برای مصارف مختلف در مناطق مختلف کشور باشد.

نظر شما