شناسهٔ خبر: 35394073 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دوست داران محیط زیست چگونه سفر می کنند؟

سفر کردن یکی از راه های است که می توان به وسیله آن از جهان پیرامون خود نهایت بهره را برده و از زیبایی های طبیعت و جهان هستی لذت ببریم. اما در این بین ممکن است با صحنه هایی روبه رو شویم که چندان خوشایند نیست.

صاحب‌خبر -

سفر کردن یکی از راه های است که می توان به وسیله آن از جهان پیرامون خود نهایت بهره را برده و از زیبایی های طبیعت و جهان هستی لذت ببریم. اما در این بین ممکن است با صحنه هایی روبه رو شویم که چندان خوشایند نیست. بسیاری از گردشگران و توریست ها با آسیب هایی که به محیط زیست می زنند و آلودگی هایی که در آن ایجاد می کنند، سبب می شوند تا چشم اندازی زشت در محیط طبیعی ایجاد شود. اصل اول در طبیعت گردی آن است که نه چیزی به محیط زیست و طبیعت اضافه کنیم و نه چیزی از آن کم نماییم. باید طوری سفر کرد که طبیعت، بکر و دست نخورده باقی بماند تا همگان بتوانند از زیبایی هایش بهره مند شوند. در این مقاله از سایت خرید بلیط هواپیما سیمرغ 24 با عنوان «دوست داران محیط زیست چگونه سفر می کنند؟؟» به شما خواهیم گفت که چطور در سفرهای خود مراقب طبیعت باشیم. پس با ما همراه باشید

دوست داران محیط زیست چگونه سفر می کنند؟

حتما برا ی شما هم پیش آمده که مسیر طولانی را به امید رسیدن به جنگلی سر سبز و یا ساحل دریا پیموده اید ولی به محض رسیدن به مقصد با منظره ای زشت و زننده مواجه گشته اید. برای مثال کوهی از زباله پیش چشمان شما قرار داشته و یا مجبور شدید دود آتشی را تحمل کنید که دیگران روشن کرده اند. همچنین درختان شکسته و یا پلاستیک هایی که در دامن طبیعت رها شده است هم به شدت شما را عصبانی می کند. همه این موارد باعث می شود تا اکوسیستم طبیعت بر هم بخورد و حیات گیاهان و جانوران به خطر بیفتد. اگر راهکارهای زیر را مد نظر داشته باشید قطعا سفری سالم و بدون هیچ گونه آلودگی زیستی را تجربه خواهید کرد.

بارتان را سبک ببندید

فرفی نمی کند به کجا سفر می کنید، به مشهد یا کیش یا یک تور طبیعت گردی یکروزه. بلیط ماهان تهران مشهد میگیرید یا بلیط اتوبوس شیراز. یکی از اصول اساسی در هنگام سفر آن است که بار کمتری با خود حمل کنیم و اصطلاحا سبک بال باشیم. قطعا همه ما دوست داریم تا لباس ها و کفش های اضافی را با خود به سفر برده تا در شرایط مختلف از آن ها استفاده کنیم. اما این نکته را بدانید که سبک کردن چمدان و کوله پشتی نه تنها شما را از شر بار اضافی خلاص می کند، بلکه به زمین هم کمک می کند تا اثر کمتری از شما را در خود ببیند.

اقامتگاه های سازگار با محیط زیست

اگر می خواهید سفر خود را بسیار خاطره انگیز و ماندگار کنید، پیشنهاد ما به شما این است که در اقامتگاه های سازگار با محیط زیست بمانید. اقامت در این خانه ها چندسالی است که به یک روند جهانی تبدیل شده و بسیار از توریست ها و گردشگران ترجیح می دهند در دل تبدیل باشند تا در هتل های لوکس و پنج ستاره. برای مثال افرادی که به کشور آفریقای جنوبی سفر می کنند، ترجیح می دهند در کلبه های جنگلی و اقامت های بومگردی ساکن شوند. جالب است بدانید که این کلبه های جنگلی از مواد طبیعی به دست آمده از دل جنگل مانند درختان، کاهگل و مواد قابل بازیافت ساخته می شوند که بیشتر با محیط زیست سازگار است.

دوست داران محیط زیست چگونه سفر می کنند؟

به زباله های موجود در طبیعت بی توجه نباشید

ساده ترین و آسان ترین راه برای کمک به محیط زیست آن است که آلوده اش نکنیم، همین! اگر شما هم دوست دارید یک سفر سازگار با محیط زیست را تجربه کنید و مثلا می خواهید چند ساعتی را به گشت و گذار در طبیعت مشغول شوید بهتر است در مسیرهایی که از قبل مشخص شده و به اصطلاح پاکوب شده است، حرکت کنید. این کار باعث می شود به گیاهان و گل ها و بافت طبیعی جنگل آسیبی نرسد. هیچ وقت با خود از طبیعت یادگاری هایی مانند گل، سبزه، تکه چوب و... برندارید. مهم ترین کار آن است که اگر زباله ای را در مسیر خود دیدید، حتما آن را از روی زمین بردارید و بی تفاوت از کنار آن عبور نکنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

اگر دوست دارید به یک شهر سفر کنید یا حتی در شهر خودتان جا به جا شوید، احتمالا گزینه اصلی شما ماشین شخصی است. اما در این بین راهکارهای سازگار با محیط زیست هم وجود دارد. استفاده از حمل ونقل عمومی، خرید بلیط قطار و یا خرید بلیط اتوبوس هم می تواند یکی از گزینه های شما باشد. حتما می دانید که استفاده از حمل ونقل عمومی تا حد بسیار زیادی به کاهش آلودگی هوا و گرمایش زمین کمک می کند. دوچرخه سواری هم یک گزینه ای است که به سادگی نمی توان از کنار ان عبور کرد.

نکات مهم

در ادامه نکاتی را به شما یادآور می شویم تا سفر پاکیزه تری را در طبیعت و جنگل داشته باشید: همیشه یک کیسه مخصوص آشغال در ماسین خود داشته باشید تا هنگام رفتن به مکان های مانند دریا و جنگل که ممکن است سطل آشغال نباشد، از آن ها استفاده کنید. به هبچ عنوان زباله های تر و پسماندهای مواد غذایی مورد استفاده خود را در طبیعت رها نکنید. شما می توانید برای رعایت بهداشت فردی از صابون و پاک کننده های قابل تجزیه استفاده کنید. همیشه و در هر شرایطی به فرزندان خود آموزش دهید که به گیاهان و طبیعت آسیبی نرسانند. برای مثال می توانید برایشان کتاب هایی با موضوع محیط زیست بخوانید تا از طریق آن بتوانند رفتاری صحیح و درست با گیاهان، جنگل، حیوانات و... داشته باشند.
تا حد امکان به جای استفاده از ظرف یکبار مصرف و وسایل پلاستیکی از مواد تجزیه شدنی در سفر استفاده کنید. تقریبا هزاران سال زمان لازم است تا موادی همچون پلاستیک و نایلون در طبیعت تجزیه شوند. اگر امکانات همراه خود داشتید، در محیط هایی مانند جنگل، زباله های تجزیه شدنی همانند پسماند مواد غذایی و پوست میوه را در زیر خاک دفن کنید. سعی کنید برای گرم کردن غذا و تهیه چای از گازهای کوچک سفری استفاده کنید که به راحتی هم در کوله پشتی شما جا می شود. اگر هم مجبور به روشن کردن آتش شدید، در مکان های بکر و جدید این کار را انجام ندهید؛ چرا پوشش گیاهی آن قسمت از بین خواهد رفت و باعث آسیب به بافت جنگل می شود.
پس از آن که محل اسکان خود را ترک می کنید، حتما آتشی را که برافروخته اید، خاموش کرده و از خاموش بودن همه قسمت های آن مطمئن شوید. برای این کار بهتر است روی آتش خاک و یا آب بریزید. شما می توانید اطلاعات بهداشتی و زیست محیطی مربوط به مناطقی را که قصد اقامت در آن دارید، از افراد محلی و یا راهنمای تور جویا شوید. هیچ وقت ته سیگار خود را در طبیعت رها نکنید؛ اگر عادت به سیگار کشیدن دارید همیشه یک قوطه مخصوص ته سیگار همراه خود داشته باشید. در سفرهای خود به طبیعت، از آزار رساندن به حیوانات و شکار آن ها خودداری نمایید. همیشه شماره تلفن 1504 را به خاطر داشته باشید تا در صورت مشاهده هر گونه تخریب در عرصه های منابع طبیعی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را با خبر کنید.

دوست داران محیط زیست چگونه سفر می کنند؟

همه این موارد را گفتیم تا شما بدانید که می توان به طبیعت سفر کرد و آسیبی به آن نرساند. آن چه که مسلم است این است که تمای نسل های آینده هم مانند ما سهمی از این کره خاکی دارند و حق آن هاست که زمینی تمیز و هوایی پاک داشته باشند.

نظر شما