شناسهٔ خبر: 35394042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

با رزومه علمی در کلاس دانشگاه حضور می‌یافتم!

ادعاهای جدید دانشجوی جنجالی دانشگاه بهشتی: پشت‌پرده دستگیری‌ام را افشا می‌کنم!

فردی که به جرم تقلب دانشجویی و بدون ثبت نام در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل بود و در روزهای اخیر توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده، امروز با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، با طرح ادعاهای جدیدی به تشریح جزئیات مسائل مطرح شده پیرامون خود پرداخت و گفت: من با رزومه و اعتبار علمی که داشتم مجوز تحصیل در این دانشگاه را کسب کردم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

این فرد که روز گذشته به دلیل عدم هویت دانشجویی و با عنوان "دانشجوی قلابی" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مراجع قضایی معرفی و توسط نیروی انتظامی دستگیر شد با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود با طرح ادعاهای جدیدی به تشریح جزئیات و دلایل تحصیل خود در دانشگاه پرداخت و افزود: من با رزومه و اعتبار علمی که داشتم مجوز تحصیل در این دانشگاه را کسب کردم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی در ادامه مدعی شد: من اعتبار علمی و رزومه خارجی خیلی قوی داشتم و این اعتبار در آلمان، دوبی و ... تایید شده است. بنابراین از طریق این رزومه مجوز حضور در دانشگاه را از طرف یکی از معتبرترین و مرجع‌ترین فرد دانشگاهی دریافت کردم و ایشان مرا به عنوان یک دانشجوی افتخاری پذیرفته و مجوز صادر کردند(که در آینده اسم و عنوان آن استاد را منتشر خواهم کرد) و من قبل از دریافت این مجوز، حتی در یک کلاس آموزشی نیز شرکت نکرده بودم.

ادعاهای جدید دانشجوی جنجالی دانشگاه بهشتی: پشت‌پرده دستگیری‌ام را افشا می‌کنم!

گفتگو با دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی

این فرد با طرح این ادعا که می‌خواهم پشت پرده دستگیری و اتهاماتی که به من وارد شده را توضیح بدهم، در فیلمی که از خود در فضای مجازی منتشر کرده است گفت: شاید بهتر بود در این زمینه سکوت می‌کردم اما با این هجمه خبری و آبروریزی که به وجود آمده است، سکوت نمی‌کنم. حتی اگر به قیمت از دست دادن جان من تمام شود. در واقع من با این سن کم؛ موقعیت و مقبولیت اجتماعی خوبی داشتم و اعتبار علمی خوبی در ایران و دنیا کسب نمودم که رزومه‌های آن را حتما آپلود خواهم کرد تا مشخص شود چه کارهایی را در ایران انجام دادم و چه مقام‌هایی را در کل کشور کسب نمودم.

وی همچنین با طرح این ادعا که به واسطه موقعیت اجتماعی خود، برخی از وی خواسته‌اند تا با یک سری جریانات فکری سیاسی همکاری داشته باشد! اظهار کرد: من به هیچ عنوان زیر بار این درخواست نرفتم و به همین دلیل تهدید به اخراج شدم که در نهایت این تهدید آنها نیز عملی شد.

فرد متهم به تقلب در ثبت نام و حضور در دانشگاه شهید بهشتی همچنین مدعی شد: اخیراً اخباری منتشر شده و در آن عنوان شده است که مقامات و مسئولین دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از چندین نفر چندین میلیارد پول دریافت کرده‌اند بنابراین قاعدتاً نباید فکر کنید که در دانشگاه امتیاز صندلی خرید و فروش نمی‌شود!

وی در ادامه با متهم کردن برخی افراد در دانشگاه شهید بهشتی مدعی شد: مسئولان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی برای اینکه به شکلی از خود در برابر فروش امتیاز صندلی دفاع کنند با اخراج من تلاش کردند سرپوشی بر این موضوع گذاشته شود تا من قربانی این قضیه باشم. به همین جهت ابتدا اعلام شد که من سه میلیارد تومان به مسئولان دانشگاه هزینه پرداخت کرده‌ام و در اخبار بعدی این مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافت و وقتی از طرف وزارت بهداشت اعلام شد که این مبلغ را چه کسی پرداخت؟ و چه کسی آن را دریافت نموده؟ دانشکده با صدور بیانیه‌ای اعلام نمود به هیچ عنوان دریافت پول صحت ندارد و ما در طول یک سال مدیریت هیچ پولی را رد و بدل نکردیم و با اخراج من اینگونه وانمود شد دانشگاه با چنین تخلفاتی برخورد می‌کند.

این فرد در بخشی دیگر از سخنان خود با طرح این ادعا که "من هیچ پولی بابت تحصیل در دانشکده دانپزشکی شهید بهشتی پرداخت نکرده‌ام"، اظهار داشت: من می‌توانستم با پرداخت هزینه‌های میلیاردی مانع بروز این مشکل شوم که البته چون پولی پرداخت نکردم این مشکل برای من ایجاد شد. همچنانکه رئیس دانشکده عنوان کردند که اگر ما پولی دریافت کرده باشیم چرا باید شکایت کنیم تا آبروی دانشکده برود. بله، دقیقا همین طور است. شما چون پولی از من دریافت نکرده‌اید از من شاکی هستید و من اگر مبلغی را پرداخت کرده بودم، شاکی نمی‌شدید.

وی در قسمت دیگر از ادعاهای خود گفت: من پولی به دانشگاه پرداخت نکردم و نخواهم کرد چرا که اعتبار رزومه و کارهایی که انجام داده‌ام بسیار سنگین‌تر و ارزشمندتر از این است که آن را نادیده و هزینه‌ای به دانشگاه پرداخت کنم. بنابراین هیچ پولی به هیچ فردی در دانشکده پرداخت نکردم و صرفاً به اعتبار علمی خود در دنیا و ایران مجوز تحصیل دریافت کردم.

وی مجداً با طرح ادعای دیگر گفت: من می‌دانم از مهر امسال دانشجویانی با عنوان دانشجوی انتقالی از کشورهای دیگر وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواهند شد و در کلاس‌های آموزش می‌نشینند. در حالی که بسیاری از این افراد حتی یک سفر خارجی نداشته و پاسپورت آنها مهر خروج از کشور را نخورده است اما باید دید چگونه با این عنوان در دانشگاه تحصیل می‌کنند. من اسامی همه اینها را دارم و این پرونده سازی‌هایی که برای نشان دادن انتقالی بودن عنوان می‌شود را می‌توانم آشکار کنم.

این متهم به تقلب دانشگاهی مدعی شد: حداقل ۲۰ تا ۳۰ نفر از مهر امسال با عنوان دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌شوند و از این افراد هر ترم ۵۰ میلیون هزینه دریافت می‌شود. این مبلغ در دوره تحصیلی رشته دندانپزشکی که حدودا ۱۲ تا ۱۳ ترم به طول می‌کشد به مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون می‌رسد. من همه اطلاعات خود را در صورت نیاز به مردم نشان خواهم داد و اثبات می‌کنم که واقعا چه اتفاقاتی در دانشگاه می‌افتد.

وی همچنین تاکید کرد: از سوی رئیس دانشکده این گونه عنوان شده است که من ۲۳ شهریور یعنی اولین روز از شروع سال تحصیلی از درب ورود بیماران وارد دانشگاه شدم! شما موظف هستید تا ۲۴ ساعت آینده فیلم ورود و خروج من را منتشر کنید، در غیر اینصورت این ادعای شما کذب محض است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من دچار شوک خبری شدم و با آبروی من بازی شده است این در حالی است که از اساتید دانشگاه بهترین نمرات را دریافت نمودم! من اگر به عنوان بیمار وارد دانشگاه می‌شدم چرا باید نمره برتر کلاس را دریافت می‌کردم. من از نحوه ثبت نام و انتخاب کلاس‌های خود سند و مدرک دارم و این اسناد را آپلود خواهم کرد. بنابراین من برای تمامی حرف‌هایی که می‌زنم دلیل و مدرک دارم.

واکنش وزارت بهداشت

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به دستگیری دانشجوی قلابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در حال پیگیری جزئیات این موضوع هستیم و مسئولان حراست باید پاسخگوی نحوه ورود و خروج این فرد در دانشگاه باشند و اگر جعل مدرکی در حوزه آموزشی و دانشجویی نیز اتفاق افتاده باشد نیز با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

کیانوش جهانپور اظهار کرد: اینکه فردی کارت دانشجویی و مدارک دانشجویی نداشته باشد و بخواهد سر کلاس‌های آموزشی دانشگاهی حضور پیدا کند، کلاهبرداری چندان سختی نیست و این اتفاق در دانشگاه‌های بزرگ و پردیس‌های این دانشگاه‌ها گاهاً اتفاق می‌افتد؛ اما اینکه آن فرد بخواهد برای حضور در این کلاس‌ها مبلغی را پرداخت کند، قطعاً از لحاظ عقلی و روانی مشکلی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعاً ورود و خروج در دانشگاه‌های ما آنچنان دشوار نیست که فردی نتواند این کار را انجام بدهد، اگرچه در مواردی برای ورود به دانشگاه کارت دانشجویی کنترل می‌شود؛ اما ممکن است افرادی نیز با ترفندی در این مراکز رفت و آمد داشته باشند و وقتی هم بعد از مدتی چهره فرد برای نگهبانان و نیروهای حراست شناخته شود، دیگر مدارک آنها کنترل نمی‌شود. بنابراین ورود این فرد به دانشگاه موضوع عجیبی نبوده است؛ اما اینکه فردی ادعا کند که امتیاز حضور در کلاس‌های آموزشی دانشگاه را با پرداخت چندین میلیارد خریداری کرده است، امری شدنی نیست. چرا که حضور در کلاس‌های آموزشی برای فردی امتیاز محسوب نمی‌شود و اگر هم افرادی بابت این موضوع از آن فرد دانشجونما مبلغی را دریافت کرده باشند خود آنها نیز کلاهبردار بوده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: اگر به صورت رسمی تقلب و یا تخلفی در آزمونی شکل می‌گیرد و یا اینکه مدرکی برای فردی ولو جعلی صادر شود، این موارد امتیازی است که ممکن است در مقابل دریافت وجهی در دانشگاه اتفاق بیفتد؛ اما اینکه فردی بدون کارت دانشجویی و در کلاسی حضور داشته باشد و تکلیف او نیز به عنوان دانشجو یا فارغ التحصیل مشخص نباشد، به نظر می‌آید اگر بابت این حضورش مبلغی پرداخت کرده باشد، از طرف آن فرد یا مسئول دانشگاه کلاهبرداری اتفاق افتاده است.

جهانپور در خصوص مسئولیت دانشگاه‌ها در بروز چنین حوادثی نیز گفت: قطعا حراست دانشگاه‌ها برای بروز چنین مواردی باید پاسخگو باشند؛ چرا که رفت و آمد مستمر یک فرد بدون داشتن کارت دانشجویی در دانشگاهی مستلزم پاسخگویی وی به حراست و عبور از این مجموعه است. همچنین اگر فردی در برابر حضور در کلاس‌های دانشگاه مدارکی جعلی یا تقلبی داشته باشد، مسئولان آموزشی و دانشجویی باید پاسخگوی این کلاهبرداری و جعل مدارک دانشجو باشند.

به گفته وی، در مورد دانشجوی فوق باید بررسی شود که آیا فرد با ارائه مدارک جعلی و دریافت کارت دانشجویی سر کلاس‌های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرده است و یا اینکه بدون ارائه این مدارک این حضور را داشته است و اگر مدارکی ارائه نداده باشد، انتظامات و حراست دانشگاه باید پاسخگوی نحوه ورود و خروج این دانشجو باشند.

جهانپور در خصوص واکنش وزارت بهداشت در رسیدگی به این موضوع نیز گفت: وزارت بهداشت در چنین مواردی با پیگیری‌های حراستی و انضباطی به موضوع ورود پیدا می‌کند و اگر فرد متخلف کارمند باشد، به تخلفات اداری و اگر هیات علمی باشد، وی را به هیات تخلفات اساتید معرفی می‌کند و اگر جنبه حقوقی، قضایی و کیفری هم داشته باشد، به دادگستری معرفی خواهند شد تا بررسی‌های بیشتر انجام بگیرد. بنابراین وزارت بهداشت در این موارد ورود پیدا کرده و اگر تخلف محرز شود، متناسب با آن تخلف برخوردهایی را انجام می‌دهد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: هر اتفاقی که خلاف آئین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت اتفاق افتاده باشد، قطعا وزارت بهداشت ورود پیدا می‌کند و به عنوان ناظر موضوع را بررسی می‌کند؛ اما در مواردی که ماهیت فراتر از موضوع فعلی باشد، وزارت بهداشت افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کند، بنابراین شاهد هستیم که تمامی موارد تخلف و تقلب در امتحانات، جعل عنوان، جعل کارت و ... در مجموعه مرتب شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

نظر شما