شناسهٔ خبر: 35393478 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۱ کیلومتر از تعهد وزارتخانه در محور لار- جهرم به مناقصه رفت

طولانی شدن فرایند دو بانده شدن محور لار- جهرم و وقوع تصادفات بسیار در این محور که منجر به تلفات زیاد شده همواره مطالبه مردم منطقه را برای عمل به وعده‌ها به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محور لار - جهرم در ماه‌های خرداد و تیرماه به دلیل وقوع تصادفات و تعداد تلفات بسیار همواره مورد اعتراض فعالان اجتماعی و رسانه‌ای قرار گرفت، پس از آن به دنبال تشکیل جلسه فوری در وزارت خانه راه و شهرسازی تصمیماتی برای بهبود و ساماندهی این محور گرفته شد. 

مطالبه مردم؛ عمل به وعده‌ها

تا اینکه پس از گذشت 2 ماه در فاصله کمتر از دو روز در روزهای 15 تا 17 شهریور باز هم تصادف و باز هم مرگ 3 نفر در این جاده‌ها رقم خورد. این موضوع سبب شد که در برخی از رسانه‌های محلی از عنوان « مصوبات مسئولان روی میز» و محقق نشدن وعده‌ها درباره این جاده مطالبی منتشر شود. 

در این خبرها آمده است؛ « متاسفانه سریال تصادف‌های رخ به رخ همچنان در جاده‌های یک طرفه لارستان ادامه دارد و وعده مسئولان مبنی بر آغاز عملیات دوبانده شدن این جاده همچنان در حد «حرف» باقی مانده است. نه پیمانکار 20 کیلومتر جاده لار- جهرم کار خود را آغاز کرده است و نه مناقصه وعده داده شده 55 کیلومتر اجرا شده است.

اگر چه نقش اشتباهات انسانی در تصادفات جاده‌ای غیر قابل انکار است اما با توجه به اینکه تمامی تصادفات دو ماه اخیر منجر به فوت جاده‌های لارستان در اثر رخ به رخ شدن خورودهای سواری با کامیون‌ها و تریلرهاست بی‌شک دو بانده نبودن این جاده مهم‌ترین علت حوادث است».

31 کیلومتر از تعهد وزارت خانه به مناقصه رفت 

جلیل حسنی، فرماندار لارستان در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت این جاده توضیح داد. به گفته وی بعد از سفر به تهران و تشکیل جلسه فوری در وزارت راه و شهرسازی بنا بر این شد که 55 کیلومتر از مسیر را وزارتخانه متقبل و متعهد شود که از آن میزان 31 کیلومتر آن در حال طی مراحل مناقصه است. 

به گفته وی فرایند برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار زمان‌بر است چراکه باید روال اداری را طی کند و دلیل طولانی شدن این موضوع نیز همین مسئله بوده است. 

دفتر نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز امروز اعلام کرده که عملیات اجرایی 31 کیلومتر باند دوم محور لار- جهرم تا 40 آغاز می‌شود. براساس این خبر « تا یک ماه آینده پیمانکار 31 کیلومتر باند دوم مشخص شده و تا 40 روز آینده عملیات اجرایی آغاز می‌شود. 

فرماندار لارستان نیز معتقد است که با اهتمام جدی که در این زمینه وجود دارد ظرف یک ماه و نیم آینده این عملیات آغاز شود و نوید خوبی برای دو بانده شدن محور لار - جهرم باشد. 

حسنی درباره 20 کیلومتری که در گذشته مناقصه آن انجام شده بود، نیز می‌گوید: این محور توسط پیمانکاران محلی در حال انجام است و با این روند می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال اتفاقات خوبی در این محور رقم بخورد. 

محور لار - جهرم از سال 93 تاکنون 

محور لار ـ جهرم از سال 93 برای دو بانده شدن کلنگ خورده است اما در 5 سال گذشته این امر روند کندی داشته است. مهرماه سال 93 بود که کلنگ باند دوم این محور با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد اما از آن زمان تاکنون 5 سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

در سال 94 نیز به دستور آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز مجوز و دستور دو بانده شدن 20 کیلومتر از مسیر لار – بندرعباس داده شد اما پس از گذشت 3 سال و اندی از آن زمان پروژه تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.

پروژه شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس از پروژه‌هایی است که در 2 استان کشور و توسط 3 اداره کل راه و شهرسازی پیگیری می‌شود و یک پروژه ملی محسوب می‌شود. محور لار ـ جهرم و لار - بندرعباس از پرترددترین مسیرهای جنوب کشور و یک جاده ترانزیتی بسیار مهم است. 

محور لار ـ جهرم کوتاه‌ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بنادر جنوبی و جزایر کیش و قشم است، تردد بسیار بالایی از خودروها به ویژه خودروهای سنگین را به خود اختصاص داده که سبب شده در لیست پرترددترین و مهمترین محورهای جنوبی کشور قرار گیرد. 

محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در مصاحبه‌ای که در تاریخ 13 تیرماه با خبرگزاری تسنیم داشت، درباره وضعیت کنونی این مسیر توضیحاتی ارائه داد. براساس آن محور جهرم ـ لار ـ بندرعباس بین 3 اداره کل راه و شهرسازی فارس، راه و شهرسازی لارستان و راه و شهرسازی هرمزگان یک طرح ملی مشترک است. 

210 کیلومتر از این مسیر در حوزه استحفاظی لارستان قرار دارد، 56 کیلومتر از جهرم به سمت لار در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی فارس و 85 کیلومتر هم که بزرگراهی نشده در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است. قریب به 350-360 کیلومتر طول کل محور است.

پروژه به صورت بزرگراه تعریف شده است. از 210 کیلومتری که در حوزه لارستان واقع شده 35 کیلومتر از سمت لار به سمت جهرم به صورت پیوسته به بهره‌برداری رسیده است.  52 کیلومتر از 105 کیلومتر محور لار – جهرم هنوز به مناقصه نرفته و 22 کیلومتر باقی مانده هم در حال انجام است.

جاده‌های فارس  و به ویژه محور لار - جهرم بوی مرگ و خون گرفته و چه بسیار خانواده‌هایی که در این جاده عزیزی را از دست داده‌اند. مطالبه مردم لارستان تسریع در این پروژه است، موضوعی که مسئولان این شهرستان نیز بر درستی آن صحه می‌گذارند. امید است که با این تصمیمات جدید به زودی شاهد کاهش تصادفات و بهره‌برداری از این مسیر باشیم. 

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16  از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ ت

نظر شما