شناسهٔ خبر: 35393401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای‌ شهر از پاسخ‌های شهردار اهواز قانع نشد

اهواز – ایرنا- عضو شورای‌شهر طرح کننده سوال از شهردار اهواز پس از ارائه توضیحات توسط شهردار و معاونان وی با اشاره به عدم اقناع شدن از پاسخ‌ها گفت: شرایط شهر و شهرداری اهواز خوب نیست و باید فکری به حال آن کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حسین حیدری در نودمین نشست علنی شورای شهر اهواز با موضوع پاسخ شهردار به سوالات ابلاغ شده از سوی یک عضو شورای شهر بیان کرد: هر طرح سوالی لزوما به استیضاح منجر نمی شود و باید مراحل قانونی آن طی شود.

وی ادامه داد: یکی از راه های نظارتی قانونی شورا طرح سوال، استیضاح و تحقیق از شهرداری است اما در شبکه های اجتماعی به دلیل طرح سوال از شهردار تهمت و افتراهای بسیاری زدند.

حیدری در پاسخ به لطفعلی زاده یک عضو شورای مبنی بر اینکه اهداف خاصی پشت پرده طرح سوال است گفت: همین فرآیند طرح سوال از شهردار سابق در ۲ نوبت اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال توسط این عضو طی شده است و چنین برداشت هایی از یک طرح سوال جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: وضعیت ورودی های شهر به دلیل وجود وانت بارها، دستفروشان و فروشندگان دام زنده بسیار نامناسب است و در هیچ شهری مانند اهواز شاهد چنین صحنه هایی نیستیم، شهردار در این مدت باید یک سایت فروش دام زنده راه اندازی می کرد.

این عضو شورای شهر یادآور شد: در دوره پیش، شهرداری دستفروشان خیابان سلمان فارسی را جمع آوری کرد اما بار دیگر شاهد بازگشت آنها به سطح شهر هستیم بنظر می رسد این وضعیت به دلیل ضعف مدیریتی شهردار است.

وی ادامه داد: شهردار فضا را برای کارکنان شهرداری بسیار سخت کرده است به طوریکه هرکس انتقاد کند به او برچسب می زنند و درحال حاضر فضا برای چاپلوسان فراهم است.

تغییرات مدیریتی شهرداری دلیل تذکر به شهردار

شهردار اهواز نیز در این نشست در پاسخ به سوالات این عضو شورای شهر گفت: اگر برخی تغییرات مدیریتی در شهرداری رخ نمی داد امروز شاهد تذکر و طرح سوال از شهردار نبودیم، شورای شهر حق طرح سوال را دارد اما نباید واقعیت ها را واروونه نشان داد.       

موسی شاعری با بیان اینکه اگر لازم باشد پشت پرده های بسیاری را برملا می کنیم افزود: نباید برای انتصاب برخی افراد اصرار داشت، مردم معنای تذکر به شهردار پس از سه ماه مدیریت را می دانند. 

شهردار اهواز در پاسخ به تذکر عضو شورا مبنی بر عدم ثبات مدیریت در شهرداری گفت: حرکت رو به جلوی یک سازمان نیازمند خلاقیت، پویایی و نگاه تازه است ، برای موفقیت نیازمند بکارگیری افرادی هستیم که قدرت کار گروهی را دارند، باید دید منظور عضو شورا از ثبات مدیریت شهری چیست.

وی بیان کرد: شورای شهر حق طرح سوال، استیضاح و تحقیق از شهرداری را دارد اما عضوی از شورا مساله طرح سوال را درخصوص مشکلات شهر عنوان کرده که خود ۲ دوره به عنوان منتخب مردم در شورا بوده و باید دید چه اقدامی کرده است.

شهردار درخصوص طرح مدیریت پسماند شهرداری اهواز بیان کرد: طرح مدیریت پسماند از یکسال و نیم گذشته آغاز شده اما به دلیل مشکلات اجتماعی موجود نیازمند پایش مستمر و رفع مشکلات است.

شاعری افزود: مسائل اجتماعی مانند پروژه های عمرانی نیست که بتوان برای انجام آن تاریخ دقیقی تعیین کرد، عضو شورای شهر ۲۳ روز پیش در این خصوص تذکر  و ۱۰ روز پیش نیز طرح سوال کرده است قطعا در این مدت کم نمی توان این مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: حدود ۲هزار نفر در این طرح باید ساماندهی شوند نمی توان تنها از روش های سلبی برای جمع آوری آنها استفاده کرد.

شهردار اهواز درخصوص ساماندهی دستفروشان خیابان سلمان فارسی گفت: پس از تذکر عضو شورای شهر دستفروشان خیابان سلمان فارسی جمع آوری شدند اما با مشکل معیشت این دستفروشان نیز مواجه هستیم زیرا در خود مرکز شهر جایی برای راه اندازی بازارچه نداریم.

وی افزود: اصلی ترین مشکل شهرداری به کاهش درآمدهای مالی باز می گردد تا زمانی که در حوزه مدیریت شهری به انضباط مالی دست پیدا نکنیم نمی توانیم شاهد توسعه شهر باشیم.

شهردار اهواز گفت: با وجود مشکلات مالی اما در پنج ماهه نخست امسال شاهد رشد ۷۲ درصدی درآمدهای مرکز و ۱۴ درصدی شهرداری مناطق بوده ایم.

وی با اشاره به آغاز طرح های ضربتی برای تغییر چهره شهر بیان کرد: پاکسازی پارک های ساحلی و طرح آسفالت محله به محله آغاز شده و تاکنون ۷۰۰ هزار مترمربع در شهر آسفالت شده است.

شاعری گفت: با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سه پروژه تقاطع میدان جمهوری، دانشگاه و ورزشگاه ملی راه ساخته می شود همچنین تا پایان سال سه فاز باقی مانده تقاطع غیر همسطح شهید کجباف به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در چند روز آینده توافقنامه ای با استانداری خوزستان برای اجرای ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در سطح شهر منعقد خواهد شد که اعتبارات نیمی از آن برعهده شهرداری و نیمی دیگر با دولت است.

شهردار اهواز اظهار داشت: مبلغ پنج هزار میلیارد ریال نیز بورس اوراق بهادار توسط بورس توزیع می شود، سال گذشته یکصد هزار میلیارد ریال از بدهی شهرداری های کشور از طریق تهاتر با بانک مرکزی بخشیده شد که شهرهایی مانند تهران و مشهد از این فرصت استفاده کردند اما اهواز به دلیل عدم استفاده از اوراق بهادار از آن منفعتی نبرد.

مطابق ماده ۸۳ قانون شوراها چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رییس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد . در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر ، موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در این صورت رییس شورا سوال را به صورت کتبی به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سوال می باشد.

چنانچه شهردار ازحضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع دوباره به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می شود . فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رییس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود . شورا پس از طرح سوال یا سوالات و جواب شهردار رای موافق یا مخالف خواهد داد . در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا رای مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.

بنابراین گزارش، طرح سئوال حسین حیدری یک عضو شورای شهر اهواز پیرامون ساماندهی دستفروشان و خودروهای دوره گرد در معابر، جمع آوری سگ های بدون صاحب در شهر اهواز، جمع آوری زباله گردها، جمع آوری کارگاه های ساختمانی و نبود ثبات مدیریت شهری در تاریخ ۱۶ شهریور امسال به شهردار ابلاغ شد.

موسی شاعری خرداد امسال با رای ۱۱ نفر از ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر و پس از تایید وزارت کشور به عنوان شهردار اهواز انتخاب شد.

۹۸۸۷/۶۰۰۲

نظر شما