شناسهٔ خبر: 35390873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دادگاه هلند شکایت علیه رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل را بررسی می‌کند

دادگاه هلند امروز- سه شنبه- شکایت یک شهروند فلسطینی الاصل علیه رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل برای جبران خسارت قربانیان بمباران غزه را بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ دادگاه هلند امروز- سه‌شنبه- دادخواست شکایت علیه «بنی گانتس»،‌ رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل را که در انتخابات امروز کنست با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رقابت می‌کند، بررسی خواهد کرد.

جلسه‌ای درباره پذیرش شکایت در دادگاه جزای هلند برگزار خواهد شد. این در حالی است که سرزمین‌های اشغالی در حال حاضر شاهد رأی‌گیری است.

«اسماعیل زیاده»، شهروند هلندی فلسطینی‌الاصل با استفاده از قوانین صلاحیت قضائی جهانی در هلند علیه گانتس اقامه شکایت کرده است. 

زیاده در شکایت خود خواستار مبلغ ۶۰۰ هزار یورو معادل (۶۵۹ هزار و ۹۰۰ دلار) برای جبران دیه شهادت ۶ نفر از اعضای خانواده خود (مادر و ۳ برادر و همسر برادر و پسر برادر) در بمباران منزل این خانواده در اردوگاه «البریج» غزه در سال ۲۰۱۴  شده است. 

وکلای گانتس و شریکش «عمیر اشیل» فرمانده سابق نیروی هوائی اسرائیل، درخواست رد این شکایت را ارائه داده و مدعی هستند که دادگاه هلند صلاحیت قضائی برای بررسی این شکایت را ندارد. 

متهمان مذکور از مصونیت قضائی برخوردار هستند، زیرا این حوادث زمانی روی داده که آنها دارای مسئولیت بوده‌اند. 

گانتس در پاسخ مکتوب به پرسشی در این زمینه طی اظهاراتی مضحک مدعی شد: «ارتش اسرائیل نسبت به ارتش‌های جهان بیشترین پای بندی را به معیارهای اخلاقی داشته و من مفتخر به خدمت در این نهاد به مدت ۴۰ سال فرماندهی هستم». 

منزل زیاده در سال ۲۰۱۴ در جریان دومین جنگ اسرائیل با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)  بمباران شد. 

مقامات پزشکی در غزه گزارش می‌دهند که آمار قربانیان این حادثه دو هزار و ۱۰۰ شهید بوده است . 

قوانین صلاحیت قضائی جهانی تصریح می‌کند که جنایت‌های جنگی انجام شده در خارج می‌تواند در دادگاه‌های هلند مورد بررسی قرار گیرد و اگر قربانیان چنین حوادثی از شهروندان هلندی باشند، نمی‌توانند در مکان دیگری اقامه شکایت کنند.

«لیسبد زگفیلد»، ‌وکیل زیاده گفت چنین استدلال خواهد کرد که فلسطینی‌ها راهی برای ورود به دادگاه‌های اسرائیل ندارند. 

وی افزود:‌ «نظام به اصطلاح قضایی اسرائیل به روی مردم فلسطین به ویژه اهالی غزه از جمله موکل من که دشمن محسوب می‌شود، بسته است».  

نظر شما