شناسهٔ خبر: 35388593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پاسخ عبدالمهدی به دبیرکل ناتو درباره حوادث اخیر

ایرنا نوشت: نخست وزیر عراق با دبیرکل ناتو درباره حوادث اخیر منطقه دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خطاب به دبیرکل ناتو تاکید کرد که کشورش موجب آسیب زدن به کشورهای برادر و همسایگانش نخواهد شد.

نخست وزیر عراق روز سه شنبه در دیدار «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و هیات همراه با وی در بغداد، بار دیگر بر موضع ثابت بغداد تاکید کرد و گفت که ما سیاستی متوازن را در راستای ثبات عراق و همه کشورهای منطقه در پیش گرفته ایم و با حس مسوولیت در برابر بحران جاری در منطقه با هدف حفظ منافع ملت و کشورهای آن عمل  می کنیم و نمی گذاریم عراق باعث آسیب به همسایگان و برادرانش شود. 

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری، عبدالمهدی همچنین با قدردانی از کمک های ناتو در مبارزه با تروریسم، تاکید کرد که دولت وی نگاهی روشن در خصوص چگونگی حل چالش های داخلی و خارجی دارد و بطور جدی به سمت حاکیت قانون و انحصار سلاح در دست دولت تلاش می کند. 

دبیرکل ناتو نیز در این دیدار که فرمانده نیروهای ناتو در اروپا، معاونان دبیرکل و فرمانده نمایندگی ناتو در عراق حضور داشتند، گفت که سازمان متبوع وی با موافقت و زیر نظر دولت بغداد و تصمیمات حاکمیتی آن عمل می کند و در این راستا شریک و پشتیبان عراق، حاکمیت، یکپارچگی ملت و سیاست متوازن و حکیمانه دولت بغداد است. 

به گفته وی، ناتو در حال حاضر سرگرم آموزش نیروهای نظامی عراق و توسعه توانمندی های آن و تقویت نهادهای نظامی و امنیتی است. 

دیدار دبیرکل ناتو امروز در بغداد با مقامات عراقی در حالی است که چند روز از حمله تلافی جویانه پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی در عمق خاک عربستان سعودی می گذرد و برخی منابع سعودی و غربی از جمله عراق را متهم کرده اند که حمله مذکور از خاک این کشور صورت گرفته است، امری که بغداد به صراحت آن را رد کرد و وزیر خارجه آمریکا نیز اذعان کرد که براساس اطلاعاتی که واشنگتن در اختیار دارد این حملات از خاک عراق نبوده است.

این دیدار همچنین در حالی انجام می شود دیروز دوشنبه ۵۳ نماینده پارلمان عراق با امضای یک نامه رسمی خواستار قرار گرفتن موضوع بیرون راندن نیروهای خارجی (آمریکایی و ناتو) از خاک این کشور در دستور کار پارلمان شدند.

این نمایندگان در نامه ای به  "محمد الحلبوسی" رییس پارلمان عراق خواستار قرار گرفتن موضوع پایان دادن به حضور نیروهای خارجی (که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند) در خاک این کشور، در دستور کار این مجلس شدند. 

ضرورت خروج نیروهای آمریکایی که پس از اخراج در سال ۲۰۱۱ ، بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش و در قالب ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با این گروهک تروریستی و تکفیری وارد خاک عراق شدند، بویژه از  پاییز ۲۰۱۷ و اعلام پایان نظامی داعش، به یک مطالبه ملی در عراق تبدیل شده است.  

این مطالبه که در دوره های مختلف با شدت و ضعف از سوی پارلمان عراق و برخی از احزاب دنبال و از سوی برخی دیگر از گروههای سیاسی عراق با آن مخالفت  شد، بر این استوار است که با پایان نظامی داعش، دیگر دلیل و بهانه ای برای ادامه حضور آمریکا در عراق وجود ندارد و این حضور بیش از پیش باعث نقض حاکمیت ملی و همچنین مداخله در امور کشورهای همسایه عراق می شود، امری که به نوبه خود مغایر قانون اساسی  این کشور است. 

تاکید بر ضرورت خروج نیروهای آمریکا از عراق در هفته های اخیر و پس از حملات پی در پی به مراکز و زاغه های مهمات سازمان الحشد الشعبی بیش از پیش افزایش یافته است. 

بسیاری از ناظران از جمله معاون سازمان الحشد الشعبی اعلام کرده اند که این حملات از سوی پهپادهای رژیم صهیونیستی و با اطلاع و پشتیبانی نیروهای آمریکایی  مستقر در عراق صورت گرفته است. 

اقدام جدید نمایندگان پارلمان عراق همچنین در شرایطی است که فشار آمریکا برای همراه کردن عراق با سیاست های منطقه ای خود و حذف گروه های مقاومت عراقی وارد مرحله تازه ای شده است.

310 310

نظر شما