شناسهٔ خبر: 35383764 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرانس24 گزارش داد:

تبعات حملات به آرامکو بر ذخاير نفتي آمريکا و عربستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- میزان ذخایر آمریکا و عربستان سعودی کاهش خواهد یافت؛ مشاهده میزان آسیب پذیری این تاسیسات غافلگیر کننده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، حملات حوثی‌ها (مبارزان انصارالله یمن)  به بزرگترین تاسیسات نفتی جهان در عربستان سعودی با پهپاد‌های نه چندان گرانقیمت، تحمیل خسارت سنگین به این تاسیسات و متعاقبا تقلیل ذخایر استراتژیک آمریکا وعربستان را به دنبال خواهد داشت.  
گزارشگر فرانس بیست و چهار با طرح این سوال که  این حملات بر ذخایر نفتی جهان و همچنین بر قیمت طلای سیاه چه تاثیری خواهد گذاشت؟ افزود: قلب پادشاهی عربستان هدف قرار گرفت. نیمی از تولید نفت عربستان سعودی و پنج درصد از کل تجارت نفت در جهان دود شد و به هوا رفت. در پی این حملات قیمت نفت موقتا بین پنج تا ده دلار افزایش خواهد یافت. اما افزایش قیمت نفت این بار طولانی خواهد شد.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان سیمون مابون Simon Mabon محقق دانشگاه لانکاستر Lancaster را پخش کرد. وی گفت: اکنون این پرسش پیش آمده است که آیا عربستان سعودی قادر است بعد از این حملات به اوضاع سر و سامان بدهد و دیگر این که بهبودی این اوضاع چقدر زمان نیاز است؟ اقتصاد نفت و سیستم جهانی برای جبران این کاستی از ساز و کار لازم برخوردار است. ذخایری در جهان وجود دارد که می‌تواند در شرایطی از این دست از بروز بحران جلوگیری کند.
گزارشکر در ادامه افزود: به این ترتیب میزان ذخایر آمریکا و عربستان سعودی کاهش خواهد یافت. این حملات علاوه بر تبعات اقتصادی نشان داد که تاسیسات نفتی عربستان آسیب پذیر هستند.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان ماتیو اوزانو Matthieu Auzanneau مدیر طرح شیفت Shift را پخش کرد. وی گفت: مسئله حیرت آور عدم تناسب بین ابزار‌های استفاده شده در این حمله یعنی پهپاد‌های چند ده هزار دلاری و مجهز‌ترین ارتش منطقه به سلاح‌های پیشرفته عربستان سعودی است. مشاهده میزان آسیب پذیری این تاسیسات غافلگیر کننده است.
گزارشگر افزود: حملات اخیر برای شرکت آرامکو که خود را برای بازگشت به بورس آماده می‌کرد، در بدترین زمان ممکن رخ داد. میزان خسارات و زمان از سرگیری تولید نفت در روز سه شنبه اعلام خواهد شد.
مجری فرانس بیست و چهار همچنین گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از این حمله در عربستان سعودی، مجوز استفاده از ذخایر نفتی این کشور را صادر کرد.

نظر شما