شناسهٔ خبر: 35382452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

۴.۵ متر از آب های سطحی زابل تبخیر شد

زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته بیش از ۴.۵ متر از آب های سطحی زابل تبخیر شد، عددی که بسیار قابل توجه است و نمود آن را در خشک شدن تالاب های هامون می بینیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری در دیدار با حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سیستان اظهار داشت: هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با کمبود جدی زیرساختی و تجهیزاتی مواجه است که با این کمبود گاهی به مشکلات جدی بر می خوریم.

وی با بیان اینکه در پهنه ۱۸۷ هزار کیلومتری سیستان و بلوچستان تنها ۲ ایستگاه سنجش گردوغبار وجود دارد، افزود: این شرایط در حالی است که داده های آماری بلند مدت نشان می دهد که سیستان و بلوچستان پرگردوغبارترین استان کشور است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این دو ایستگاه نیز گاهی به دلیل غلظت بالای ذرات غبار خراب می شود که تعمیر آن ها در استان انجام نمی شود بلکه باید شرکت پشتیبان از تهران عازم منطقه شده و این کار را انجام دهد. این موضوع سبب می شود تا در بحرانی‌ترین شرایط جوی که ثبت آمار از اهمیت بالایی برخوردار است، هیچ داده‌ای ثبت نشود.

وی اضافه کرد: اگرچه توسعه هواشناسی هزینه بر است اما نباید با دید هزینه به آن نگاه کرد چراکه این هزینه یک سرمایه گذاری بلند مدت برای رسیدن به توسعه پایدار است.

حیدری در بخش دیگری به مشکلات اعتباری هواشناسی استان اشاره کرد و افزود: برای هواشناسی که یکی از اعضای مهم شورای هماهنگی مدیریت بحران استان است باید اعتبارات خاص برای تعمیر تجهیزات هواشناسی مد نظر باشد تا در صورت بروز مشکل، روند پایش وضعیت جوی به مشکل برنخورد.

وی افزود: در صورت ایجاد گپ آماری به دلیل خرابی تجهیزات یا نبود ادوات هواشناسی، هم تولید پیش بینی های جوی با اختلال همراه می شود و هم داده های اقلیمی که جزو با ارزش‌ترین داده های دنیا محسوب می شوند با چالش مواجه می شود.

۴.۵ متر از آب های سطحی زابل تبخیر شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به تشریح وضعیت اقلیمی استان در سال ۱۳۹۷ پرداخت و افزود: سال گذشته بیش از ۴.۵ متر از آب های سطحی زابل تبخیر شد، میزانی که بسیار قابل توجه است و تأثیر زیادی بر کیفیت آب های سطحی و خشک شدن تالاب های هامون دارد.

وی ادامه داد: عمده دلایل تبخیر زیاد در زابل، دمای هوای بالا در تابستان ها و بهار و وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در این فصل است.

حیدری اضافه کرد: سال گذشته ۳۲۸ روز در زابل همراه با وزش باد با سرعت ۲۸ کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن بوده که ۲۲۰ روز آن سرعت باد ۵۴ کیلومتر بر ساعت و بیشتر بوده است.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با استقبال از پیگیری مشکلات دستگاه های اجرای از طریق مجلس شورای اسلام، گفت: این آمادگی وجود دارد تا مشکلات دستگاه های اجرایی استان و منطقه سیستان در مجلس پیگیری شود.

وی افزود: چرا سیستان در مسئله گردوغبار و تبخیر که در کشور شاگرد اول است نباید تجهیزات و امکانات مناسب پایش این شرایط را داشته باشد؟ یا اینکه برای حل این مشکلات برنامه قابل قبولی نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری با تأکید بر حمایت از هواشناسی ادامه داد: باید مشکلات هواشناسی برطرف شود تا اطلاعات با ارزش جوی تهیه و ثبت؛ و در مسیر توسعه پایدار از آن استفاده شود.

نظر شما