شناسهٔ خبر: 35377796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاجیک در گفت‌وگو با ایرنا:

عملیات انصارالله بی‌فایده بودن خریدهای تسلیحاتی سعودی‌ها را نشان داد

تهران - ایرنا - سفیر اسبق ایران در اردن گفت: عملیات پهپادی انصارالله نشان دهنده پیشرفت یمنی‌ها در عرصه دفاع مشروع و بی‌فایده بودن سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در خریدهای تسلیحات نظامی‌شان را نشان داد.

صاحب‌خبر -

«نصرت‌الله تاجیک» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تاثیر حمله پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو و اثرات‌ آن بر وضعیت ژئوپولتیکی منطقه گفت: این حملات منجر به تغییر وضعیت ژئوپولتیکی منطقه نخواهد شد چراکه واقعیات ژئوپولتیکی با اقداماتی اینچنین که واجد تحولات عمیق سیاسی نباشد تغییر نمی‌کند. با این حال، حملات اخیر انصارالله به پالایشگاه‌های عربستان را می‌توان اقدام و عملیاتی استراتژیک دانست که هم با اهدافی چند وجهی صورت گرفت و هم تاثیراتی چندگانه بر توازن قدرت میان بازیگران درون منطقه‌ای خواهد داشت.  

وی در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: عملیات اخیر انصارالله نشان داد که مردم یمن کارد به استخوان‌شان رسیده است و به همین خاطر، شاهرگ اقتصادی سعودی‌ها را مورد هدف قرار دادند. از سوی دیگر، این عملیات نشان دهنده پیشرفت یمنی‌ها در عرصه دفاع مشروع و بی‌فایده بودن سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در خریدهای تسلیحات نظامی‌شان را نشان داد.

حمله پهپادی انصارالله عملکرد تسلیحات گرانقیمت سعودی را زیر سوال برد

تحلیلگر ارشد سیاست خارجی با بیان اینکه یمن در حالی که در چهار سال و نیم گذشته تحت شدیدترین حملات نظامی ائتلاف سعودی و محاصره کامل از سوی آنها بوده است، توانسته به پیشرفت‌های خوبی در عرصه دفاعی دست پیدا کند، تصریح کرد: انجام عملیات اخیر انصارالله، شک و تردیدهای بسیاری نسبت به تجهیزات و تسلیحات پیشرفته‌ای که سعودی‌ها از غربی‌ها خریداری می‌کنند، ایجاد کرده است.  امروز این سوال مطرح است که چگونه این تجهیزات و تسلیحات پیشرفته و گرانقیمت نتوانسته‌اند ۱۰ پهپاد یا حتی موشک یمنی را رهگیری و از انجام عملیات توسط آنها جلوگیری کند.
 تاجیک در عین حال گفت: البته موضوع مهم نه تنها در توانایی این تسلیحات در تامین امنیت حداکثری است بلکه تردیدی بدون پاسخ از آسیب‌پذیری تاسیساتی چنین حساس و رها شدن آن بدون حفاظت دفاعی است که انگشت اتهام به سوی آمریکا روانه می‌شود که آیا چنین اقدامی می‌تواند برای اهدافی همچون کاهش ارزش سهام آرامکو باشد که عربستان در شرف فروش پنج درصد از آنها است!؟  

تاجیک درباره اهداف انصارالله از اجرای این عملیات گفت: انصارالله برای آنکه در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن دست بالا را داشته و سعودی‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند و نشان دهد که تداوم جنگ و امیدواری به راهکارهای نظامی فایده‌ای ندارد، عملیات حمله به آرامکو را طراحی و انجام داد.  

آمریکا نمی خواهد نتیجه سیاست‌های خود در منطقه را بپذیرد

وی با بیان اینکه انصارالله با انجام این عملیات می‌خواست رنج و آلام مردم یمن و جنایاتی که طی چهار سال و نیم گذشته متحمل شده است را به افکارعمومی جهان یادآور شود، ابراز داشت: نوع برخوردی که ایالات متحده نسبت به این عملیات داشت و فرافکنی‌ای که مقامات این کشور انجام داده و پیکان حملات لفظی خود را به سمت ایران نشانه گرفتند، نشان داد آنها حاضر نیستند نتایج آنچه که در سایه حمایت‌های  آنها از سعودی‌ها در یمن رخ داده است، را بپذیرند.  

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به بی‌توجهی جهانی به فجایع رخ داده در یمن بیان کرد: ممکن است عملیات نظامی انصارالله به آرامکو موجب جلب توجه جامعه جهانی به بحران و تاکید بر پایان دادن به آن شود چراکه تا به حال، جامعه بین‌المللی نسبت به مسئله یمن غفلت کرده و نسبت به آنچه بر مردم یمن می‌رود، عکس‌العمل مناسبی از خود نشان نداده است و لذا وجدان بیدار بشری یک عذرخواهی جدی به مردم مظلوم و مقاوم یمن بدهکار است.  

تاجیک در پاسخ به این سوال که واکنش عربستان سعودی به عملیات اخیر انصارالله چه خواهد بود؟ یادآور شد: عربستان سعودی و یمن تا به امروز، شش بار با یکدیگر درگیری نظامی و جنگ داشته‌اند. شش جنگ قبلی برنده نظامی نداشته‌اند. جنگ کنونی هم برنده‌ای نخواهد نداشت و تنها از طریق راهکار گفت‌وگو و تفاهم سیاسی خاتمه می‌یابد.  

وی با بیان اینکه انصارالله با عملیات اخیر خود نشان داد که به قدرت تاثیرگذاری تبدیل شده است، عنوان کرد: اگر ریاض و حامیان غربی‌اش دارای عقل سیاسی باشند، عملیات نظامی را ادامه نخواهند داد و وارد مصالحه و گفت‌وگو به منظور پایان دادن به این جنگ خونین که احساسات عمومی مردم جهان را جریحه‌دار کرده است، می‌شوند.

آمریکا در صدد از مانع توجه افکار عمومی به رنج و محنت مردم یمن شود

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه حملات اخیر انصارالله از جهات مختلف، آسیب‌پذیری و ضعف عربستان سعودی را نشان داد، گفت: برد عملیات در این سطح و حجم، موجب توجه جهانی به این مسئله شد. این مسئله می‌تواند شرایطی را برای جلب توجه جامعه بین‌المللی و افکارعمومی جهانی ایجاد کرده و زمینه فشار برای پایان دادن جنگ را فراهم کند. متاسفانه آمریکا چون نقش سازنده‌ای در تحولات منطقه نداشته با موضع‌گیری دو پهلو علیه ایران درصدد است از این جلب توجه جهانی به رنج و محنت مردم یمن جلوگیری کند.

تاجیک با تاکید بر اینکه عملیات انصارالله در قداست و ابهت سعودی‌ها در جهان عرب ترک ایجاد کرد، اظهار داشت: سعودی‌ها همواره خود را خادم الحرمین شریفین دانسته و داعیه رهبری جهان اسلام و جهان عرب را داشتند ولی وقتی اینچنین از سوی یک کشور عرب که بسیار ضعیف و فقیر است، مورد حمله قرار می‌گیرد، نسبت به قدرت و رهبری‌اش سوال ایجاد می‌شود.  

وی با یادآوری این مطلب که یک ادعای ریاض به تهران آن است که ایران نباید در امور جهان عرب مداخله کند، تصریح کرد: اکنون انصارالله یمن با انجام این عملیات که بازتاب بسیاری در عرصه جهانی داشته است، رهبری و محوریت عربستان سعودی را زیرسوال برده و دیگران با دیده به این موضوع تردید به این مسئله نگاه می‌کنند.
 
ریاض برای برگزاری نشست ۲۰ نیازمند آرامش نسبی است

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی با اشاره به برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در عربستان سعودی طی سال آینده خاطرنشان کرد: ریاض علاقه‌مند است چهره بزک‌کرده‌ای از عربستان در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد و در این باره هزینه هنگفتی کرده است. با توجه به برگزاری اجلاس سال آینده سران گروه ۲۰ در عربستان سعودی، ریاض نیازمند استراتژی تنش صفر هستند تا یک آرامش نسبی هم در عرصه سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی حاکم شود تا بتواند رهبران این کشورها را به ریاض بکشاند.  

تاجیک اضافه کرد: ناتوانی عربستان سعودی در دفع عملیات‌های نظامی ارتش یمن و ناامنی ایجاد شده از این مسئله و همچنین آبروریزی حاصل شده برای غرب که تجهیزات و تسلیحات پیشرفته و گرانقیمت‌شان نتوانسته پهپادهای انصارالله را رهگیری و مورد هدف قرار دهد، باعث شده  شرایط به سمتی پیش برود که عربستان سعودی زیر فشار افکار عمومی مردم دنیا به سمت خاتمه جنگ یمن حرکت کند.  

وی درباره اتهام‌زنی‌های واشنگتن به تهران مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به آرامکو ابراز داشت: موضع‌گیری پمپئو، فرافکنی سخیفی بود. وی در مقام وزیر امور خارجه باید این اطلاع را می‌داشت که انصارالله از توانمندی تکنیکی لازم برخوردار است. این اتهام‌زنی هم تلاشی برای فراهم کردن زمینه ذهنی ایجاد فشار حداکثری به ایران است.  

 سعودی‌ها مانند آمریکا فرافکنی نخواهند کرد

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: من فکر می‌کنم مقامات سعودی برخلاف مقامات آمریکایی، واقع‌بینانه‌تر عمل کنند و اقدام به فرافکنی نکنند. چون خود را در معرض آسیب‌پذیری بیشتر قرار خواهد داد. یعنی اگر سعودی‌ها بخواهند برای فرار از مقابل انصارالله، حمله را به ایران منتسب کنند طبعا باید مقابله به مثل کند و این یعنی ورود سعودی‌ها در جنگ با ایران که مطلوب آنها نیست. چون در چهار سال گذشته با هزینه سنگین مادی و معنوی و یک بدنامی بین‌المللی برای خود و یک آبروریزی برای حامیانشان و کمپانی‌های تسلیحاتی نتوانسته‌اند از پس انصارالله بر بیایند.  

تاجیک درباره احتمال دخالت نظامی آمریکا در پی این حمله نیز بیان کرد: ظرفیت جنگ جدید در منطقه آن هم توسط ایالات متحده وجود ندارد. ترامپ نه در موقعیت اقدام نظامی قرار دارد و نه شروع جنگی که پای آمریکا را به آن بکشاند، جایی در سیاست‌های کلان وی دارد. از طرفی، این موضوع ارتباطی هم با آمریکا ندارد که به خاطر آن بخواهد مداخله کند. به همین دلیل هم هست که ترامپ می‌گوید منتظر آن است که سعودی‌ها چه کسی را مسبب این حمله می‌دانند!

نظر شما