شناسهٔ خبر: 35376139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگوی ویژه خبری اعلام شد :

حضور مردمی در اربعین از ١٠٠ کشور

نماینده موکب‌داران عراق گفت: مردم از ١٠٠ کشور در اربعین حسینی شرکت می کنند که در میان آن ها غیرمسلمانان هم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت اسلام والمسلمین آقای سید حمید الحسینی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به قدمت زیاد برگزاری آیین اربعین حسینی افزود: مراسم اربعین حسینی از 28 محرم آغاز می شود و نخستین راهپیمایی از منطقه «رأس البیشه» خلیج فارس آغاز می شود و مردم از آن جا به شکل رسمی حرکت خواهند کرد و با طی مسیر 550 کیلومتر به کربلا می رسند .
وی با توضیح مسیرهای آیین اربعین حسینی گفت: مجموع راه هایی که همه مردم در این مراسم طی می کنند تا به کربلا برسند، بیش از 1000 کیلومتر است اما مردم با 80 کیلومتر راهپیمایی از نجف تا کربلا مأنوسند.
آقای الحسینی افزود: شلوغ ترین راه از حله تا کربلا و دومین راه شلوغ از بغداد - مصیب - کربلاست.
این موکب دار عراقی با اشاره به اینکه مردم 100 کشور در آیین اربعین حسینی شرکت می کنند، گفت: بیشترین غیر عراقی از مردم شریف ایران هستند.
وی گفت: پس از دهه محرم، موکب ها آماده می شوند و بعضی موکب ها از ماه ذی الحجه آماده می شوند.
آقای الحسینی افزود: اغلب شیعیان عراق در قالب دو مجموعه، پیاده به کربلا می آیند. بخشی از زائران از 28 محرم حرکت می کنند و 10 صفر بر می گردند.
وی افزود: بزرگترین راهپیمایی مردم غیر عراقی را ایرانیان از نجف به کربلا انجام می دهند .

<div id="video-display-embed-code_3953713"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2525345/3953713?width=400&height=300"></script></div>

رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب های اربعین حسینی هم با حضور در این برنامه گفت: موضوع موکب داری و خدمات رسانی به زائران و راهپیمایی اربعین، سنت دیرینه ای است که از سال ها قبل در عراق وجود داشته است اما در کشور ما چند سال است که راه افتاده است و نوپاست ولی مرتب و منظم انجام می شود.
آقای حسن پلارک افزود: در حداقل 5 سال گذشته موفق شدیم حضور مردم را در خدمات رسانی به زائران در قالب موکب ها به گونه ای سازماندهی کنیم که شاهد هر روز خدمات بهتر و منظم تر هم از لحاظ کیفی و هم کمی باشیم.
وی با اشاره به اینکه آمار زائران افزایش داشته است، گفت: زائران ایرانی اکنون به حدود 2 میلیون نفر رسیده است و امسال هم با توجه به لغو روادید، جمعیت 3 میلیون نفری را پیش بینی می کنیم.

<div id="video-display-embed-code_3953717"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2525345/3953717?width=400&height=300"></script></div>

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم با حضور در این برنامه گفت: آستان قدس رضوی در طول سال های گذشته بر اساس احساس وظیفه برای خدمات، اقدامات متعددی را در نقاط مرزی در داخل کشور و مرز مهران و محور ورودی مرز شلمچه و امسال هم در ایلام ، خدماتی را به زائران ایرانی در این مراسم بزرگ و الهی اربعین حسینی ارائه می دهد. آقای مصطفی خاکسار ادامه داد: آستان قدس رضوی در موقع برگشت زائران به اربعین هم، موکب ها را فعال نگه می دارد و خدمات ارائه می دهد.
وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی در محورهای ورودی زائران خارجی به ایران و عبور آن ها از ایران به کشور عراق در نقاط مرزی متعدد مانند میرجاوه در استان اردبیل و حدود 7 نقطه دیگر خدماتی را ارائه می دهد.
آقای خاکسار گفت: این اقدام با استفاده از امکانات متبرک آستان قدس و هم با استفاده از کمک های مردمی در قالب حضور نیروها و هیئت های مردم و کمک های نقدی و غیر نقدی آن ها با کمک دستگاه ها انجام می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آستان در زمینه خدمات درمانی، پزشکانی را به دو درمانگاه در مسیر نجف تا کربلا اعزام می کند و همچنین بیش از 20 گروه جهادی درمانی مردمی با سازماندهی و حمایت این آستان در مسیر مراسم اربعین حسینی، خدمات درمانی ارائه می کنند.
آقای خاکسار در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: در مسیر بازگشت زائران، در مشهد هم به آن ها خدمات ارائه می کنیم.
وی تاکید کرد: سازمان، ساختار و مبنای خدمت رسانی با مسئولیت و مقررات دولت عراق و موکب داران عراقی است و حضور ایرانی ها در آن جا، حمایتی و همکاری و کمکی است.
آقای خاکسار درباره برگزاری همایش بین المللی تکریم از خادمان و موکب داران اربعین هم گفت: 1200 موکب دار برای شرکت در این همایش دعوت شدند و نخستین پیام این همایش این است که بخش های مختلف برای ارائه خدمات، واحد و هماهنگ هستند .
وی افزود: تکریم و قدرشناسی از موکب داران از اهداف این همایش است.
آقای خاکسار اضافه کرد: این همایش نشان دهنده وحدت مردم و مسئولان عراقی و ایرانی است و هیچ دسیسه و توطئه ای نمی تواند این وحدت را خدشه دار کند.
قائم مقام تولیت استان قدس رضوی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم اربعین حسینی، وحدت آفرین است، گفت: موضوع شهادت اباعبدالله الحسین (ع) مختص یک گروه و یا یک فرقه و مذهب نیست و حتی غیر مسلمان ها هم در بیان درس های عاشورا و رشادت ها و حماسه های آن حضرت، قلم فرسایی کردند.

<div id="video-display-embed-code_3953718"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2525345/3953718?width=400&height=300"></script></div>


حجت الاسلام و المسلمین الحسینی نماینده موکب داران عراقی هم در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: برگزاری آیین راهپیمایی اربعین قبل از سقوط صدام، جرم بود و مجازات زندانی و حتی اعدام داشت و با این حال در فضای ترس و وحشت این مراسم برگزار می شد.
وی افزود: پس از سقوط صدام با اینکه 33 کشور به رهبری آمریکا عراق را اشغال کرده بودند، یک هفته پس از سقوط صدام، مراسم اربعین انجام شد و میلیون ها نفر از مردم عراق به عنوان اعتراض به اشغال از جاهای مختلف در مراسم اربعین شرکت کردند.
آقای الحسینی گفت: اکنون مردم نجف و کربلا از زائران پذیرایی می کنند.
این موکب دار عراقی افزود: موکب های عراقی باید ذائقه غذایی ایرانی ها را یاد بگیرند تا آنها از غذای ما خوششان بیاید چون اگر غذای آماده شده موکب های عراقی را نخورند ناراحت می شویم.
وی همچنین از موکب های ایرانی خواست که پخت غذاهای عراقی را یاد بگیرند تا زائران خارجی هم در موکب های ایرانی ها بیایند و این موجب می شود ارتباطات فرهنگی نزدیک تر شود.
رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق افزود: زمانی که از اتحادیه اروپا به طور رسمی برای پوشش خبری و رسانه ای مراسم اربعین حسینی دعوت کردیم به ما پاسخ دادند که این مراسم دینی و مذهبی است و نمی توانیم آن را پوشش دهیم و در پاسخ به آن ها گفتیم چگونه است که شما مراسم مذهبی واتیکان و مکه و مراسم دیگر را پوشش می دهید؟
آقای الحسینی افزود: مشخص شد که آن ها می خواهند مراسم اربعین حسینی را بایکوت خبری کنند و پوشش ندهند اما مردم آزادمنش اروپایی و آمریکایی از نزدیک در این مراسم حاضر می شوند تا اطلاع رسانی کنند و این سد بایکوت خبری آن ها خواهد شکست .
وی اضافه کرد : موکب داران عراقی با هزینه های شخصی ، خبرنگاران خارجی را دعوت می کنند تا آن ها خودشان این مراسم را پوشش خبری دهند.
حجت الاسلام والمسلمین الحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عراق در دست آمریکای بی دین است و آنها هر کاری بخواهند انجام می دهند، گفت: اگر حاج قاسم سلیمانی و مشاورین نبودند، امنیت لازم برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی برقرار نمی شد.
او افزود: نیروهای حاج قاسم سلیمانی با همکاری نیروهای عراقی ، کل منطقه برگزاری مراسم اربعین حسینی را تحت پوشش قرار داده اند و امنیت را تامین کردند بنابراین از وی و همه نیروهای ایرانی تشکر می کنیم.
آقای الحسینی با اشاره به همکاری سنی ها در برپایی مراسم اربعین حسینی گفت: 20 موکب دار عراقی سنی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی داشتیم .
این موکب دار عراقی افزود: دشمن خواست مراسم اربعین حسینی را تقابل شعیه و سنی و عراقی و ایرانی کند اما موفق نشد.
آقای پلارک رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب های اربعین حسینی هم گفت: برای مردم عراق حق میزبانی قائل هستیم و آن ها با جان و دل از زائران استقبال می کنند.
او افزود: حدود 400 هزار نفر از زائران در منازل مردم کربلا اسکان می یابند.
آقای پلارک ادامه داد: موکب های ایرانی ها به کمک عراقی ها آمدند و مسیرهای جدید مثل مسیر کربلا تا نجف و بغداد به سامره را خدمات می دهند.
وی افزود: از 57 موکب شروع کردیم و اکنون به 2800 موکب ایرانی رسیده ایم.
آقای پلارک با بیان اینکه پارسال 2 میلیون و 100 هزار نفر در روز پخت غذا داشتیم، گفت: بازه زمانی خدمات رسانی موکب های ایرانی، 15 روز است.
او افزود: موکب های عراقی بعد از ظهر اربعین جمع می شوند اما موکب های ایرانی تا 28 صفر برپاست و از زائران پذیرایی می کنند.
رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب های اربعین حسینی با اشاره به اینکه موکب ها را در ابعاد مختلف از جمله کمک های مردمی، نظام مند کردیم، گفت: به هر کسی اجازه نمیدهیم به مردم مراجعه و برای خدمات اربعین، کمک جمع کند.
آقای پلارک افزود: موکب ها، مدیر و شماره حساب مشخص دارند تا قابل کنترل باشند.
وی از مردم خواست فقط به موکب های دارای مجوز و پروانه، کمک کنند.
آقای پلارک افزود: نوع خدمات برای موکب ها تعریف شده است که چه خدماتی را و در کجا ارائه کنند و با موکب های عراقی همکاری کنند و در پخت غذا به ذائقه زائران توجه کنند.
او اضافه کرد: همچنین در مکان های ثابت، موکب ها را از حالت چادری و خیمه ای به حالت ساخت ساختمان های مناسب تغییر می دهیم تا خدمات مناسب را ارائه کنند.
رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب های اربعین حسینی تاکید کرد: هر سال موکب ها آسیب شناسی و بهینه می شوند.
آقای پلارک درباره تامین امنیت آیین اربعین حسینی هم گفت: امنیت یکی از مقوله های حاکمیتی و دولتی است و هر سال پروتکل مشترکی میان دو کشور ایران و عراق در زمینه تامین امنیت زائران مراسم اربعین حسینی ایجاد می شود.
وی افزود: حتی در زمان اشغال بخش هایی از عراق توسط داعش، کوچکترین خدشه امنیتی در این مراسم نداشتیم و تعداد زیادی از عملیات ها خنثی شد و افراد زیادی دستگیر شدند.

نظر شما