شناسهٔ خبر: 35375409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونمایی از مستند «بانو»| سریالی با موضوع بانو فرجوانی ساخته می‌شود/ ثریا قاسمی: مستندسازان را دریابید

انسیه شاه‌حسینی از ساخت یک سریال ۱۰۰ قسمتی درباره بانو فرجوانی در تلویزیون خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم رونمایی از مستند «بانو» روایتی از عصمت احمدیان با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم و پس از اکران مستند بانو، ثریا قاسمی که راوی این مستند است، صحبت کرد و گفت: بسیار خوش‌حالم که این فرصت نصیبم شد در این جا باشم؛ من در مورد مستند بانو حرفی ندارم چرا که بسیار گویا بود و همه تلاش، اقتدار و عشق یک زن را نشان می‌داد. باید بگویم همکاران مستندساز من کمتر بهشان رسیدگی می‌شود و کمتر دیده می‌شوند در حالی که بسیار زحمت می‌کشند. از آنان تشکر می‌کنم که سرمایه، پول، وقت، فکر و هنر خود را برای ساخت مستند می‌گذارند. امیدوارم که در مورد مستندسازان نیز فکر اساسی شود و برنامه‌هایی ریخته شود تا هم از نظر مالی و هم از نظر نمایش آثارشان در سالن‌های سینما پشتیبانی شوند. با این حال امیدوارم که جوانان مستندساز ما پویایی خود را از دست ندهند و کارهای خوبی را از آنان ببینیم. 

سپس، مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی صحبت کرد و گفت: وقتی به من زنگ زدند و درخواست داشتند تا این فیلم مستند را ببینم، با این که سرم شلوغ بود، پذیرفتم و قول دادم که در اولین فرصت این فیلم را ببینم. با این حال، وقتی دیدن فیلم را آغاز کردم تا آخرش را دیدم. این فیلم درس‌های زندگی در دل خود داشت و از این نظر قابل توجه بود. به دوستان گفتم که اگر می‌خواهید این فیلم را به زبان انگلیسی دوبله کنید، من آماده هستم و می‌خوانم. 

انسیه شاه‌حسینی، دیگر سخنران این برنامه بود. او در مورد مستند بانو گفت: این فیلم بسیار عاشقانه بود و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. فکر می‌کنم که این فیلم این قدر کامل بود که هیچ حرف دیگری در تکمیل آن نمی‌توانم بگویم. امام نازنین ما در دل جنگ فرمود که خوزستان دینش را به اسلام ادا کرده است. با این حال، هر وقت به این سخن امام خمینی (ره) فکر می‌کردم با خود می‌گفتم که هنرمندان ما کی و کجا باید دین خود را به اسلام ادا کنند. مسئولین ما یا بی‌مسئولیت بودند و یا در مسئولین خود خیانت کردند که وقتی راجع به حسین علم‌الهدی حرف می‌زنم من را در دانشگاه محاکمه می‌کنند و یا محسن رضایی را محاکمه می‌کنند که چرا در کربلای 4 به خط زد؟ 

این کارگردان از ساخت یک سریال با موضوع مستند بانو خبر داد و گفت: با صحبت‌هایی که با تلویزیون داشته‌ایم، قولی به ما داده‌اند که یک سریال 100 قسمتی با همکاری خانم فرجوانی راجع به ایشان بسازیم تا مردم بدانند که فرجوانی‌ها چه کسانی بودند؟ 

خانم اصلانی در بخش بعدی این برنامه صحبت کرد و گفت: این مستند تصویر زیبایی از نوعی سبک زندگی است که این روزها به شدت به آن محتاجیم. تولیدکنندگان این مستند نشان دادند که دفاع مقدس گنجینه‌ای است که می‌توان سال‌ها و سال‌ها از آن بهره برد. بانو فرجوانی زن مسلمانی است که روحیه مقاومت و جهاد را دارد. ما امروز به این الگوی زن مسلمان نیاز داریم که به دنیا معرفی شود. امیدوارم این مستند به زبان های مختلف ترجمه شود تا همه دنیا با این بانو آشنا شوند. 

در ادامه این مراسم، مجری برنامه خبری که به دستش رسیده بود  را اعلام کرد و گفت: گروه سینمایی هنر و تجربه اعلام کرده است که این فیلم با سیاست‌های این گروه همخوانی ندارد و امکان اکران آن را نداریم. انسیه شاه حسینی در واکنش به این صحبت گفت: هنر و تجربه لیاقت اکران چنین فیلم‌هایی را ندارد.

بانو عصمت احمدیان که برای مراسم تجلیل به روی صحنه آمده بود، در سخنانی کوتاه گفت: زندگی هم شادی دارد و هم رنج دارد؛ آن فراز و نشیب زیادی دارد و باید این سختی‌ها را متحمل شد تا عشق به دست بیاید. وقتی یک خانم باردار می‌شود، بیش‌تر از خود مراقبت می‌کند. وقتی بچه‌اش به دنیا می‌آید از سانت به سانت قد کشیدنش و از تک تک کلام‌هایش لذت می‌برد. اوج این لذت زمانی است که فرزند بزرگ شده و در مقام مشاور پدر و مادر قرار می‌گیرد. با این حال، خداوند خودش فرزند را می‌دهد و خودش هم می‌گیرد. بنابراین نباید نا امید شد. مطمئنا دنیای دیگری به نام آخرت وجود دارد که امیدوارم آنان شفاعت ما را کنند. 

حبیب احمد‌زاده در مورد مستند بانو گفت: این فیلم یک ویژگی دارد که به نظرم کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بعد از جنگ همواره در حسرت یک موضوع می‌سوزم و آن هم این است که ما بعد از جنگ دیگر تمام شده‌ایم. این فیلم از «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» حرف می‌زند. متاسفانه در بعضی آثار رزمنده‌ها سه دسته نشان داده می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که جانباز یا قطع عضو شده و حالا در گوشه‌ای هستند، عده‌ای دیگر کسانی هستند که فریب دنیا را خوردند و فاسد شدند و عده‌ای دیگر هم کسانی هستند که از شلمچه بیرون نمی‌آیند که مبادا فریفته دنیا شوند. حال وقتی بچه‌های من و شما چنین تصاویری را می‌بیند با خود می‌گوید که من چرا باید راه پدرم را ادامه بدهم؟ این مستند نشان داد که ما می‌توانیم باشیم و ادامه بدهیم. به این مادر عزیز تبریک می‌گویم که این خط را شکستند. 

حسن شمشادی گفت: اگر ابراهیم و اسماعیل شهید شدند و پدر و مادرشان در این‌جا ایستاده‌اند، ثمره‌اش آن چیزی است که در این چهل سال و البته 8-9 سال اخیر یعنی پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و عراق می‌بینیم. 

سخنران پایانی،‌ محمد جواد منصور، کارگردان مستند بانو بود. او گفت: اتفاق بسیار خوبی است که این مستند دیده شود. ما قبل از این که یک فیلم جهت‌دار بسازیم، یک فیلم انسانی ساخته‌ایم که همه بتوانند آن را ببینند. این موضوع ویژگی حاج خانم هم هست که با همه گروه‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. 

در پایان این برنامه، از بانو فرجوانی با اهدای سنگ متبرک حرم امام رضا علیه‌السلام تقدیر شد.

انتهای پیام/ 

 

برچسب‌ها:

نظر شما