شناسهٔ خبر: 35372759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

توضیح درباره حجاب شبنم نعمت‌زاده/ دوقطبی‌ خوب و بد از نگاه عباس عبدی/ روایتی از صحبت‌های رئیسی و روحانی درباره مبارزه فساد

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

توضیح سخنگوی دولت درباره اعتراض روحانی به رئیسی

روز یکشنبه خبری مبنی بر اعتراض روحانی به رئیس در جلسه سران قوا منتشر شد. بنا بر این خبر روحانی به روند دادگاه‌های مبارزه با فساد اعتراض کرده بود که با پاسخ رئیسی روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید: اعتراض روحانی به رئیسی درباره روند دادگاه‌های مفاسد اقتصادی/ پای پرونده حسین فریدون در میان است؟

سخنگوی دولت در نشست خبری درباره این خبر گفت: آقای رئیس جمهور در این جلسه بر رعایت حقوق افراد و اطلاع رسانی منصفانه و جلوگیری از اطلاق صفات مفسد به افراد پیش از صدور حکم و اثبات اتهام تاکید کردند و آقای رئیسی هم با تواضع پذیرفتند که در این زمینه اگر موردی هست به آن اشاره شود تا بررسی ها در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی دولت افزود: همه افراد حاضر در جلسه معتقد بودند که این دادگاه های مفاسد اقتصادی جایی برای صید سیاسی نیست و نیز هر سه رییس قوا بر کنار رفتن هرگونه خط قرمز برای رسیدگی به مفاسد تاکید کردند تا اگر موردی در هر کدام از قوا وجود دارد رسیدگی شود؛ البته برخی موارد از پرونده‌ها هستند که رسیدگی نشدند و امیدواریم که آنها هم رسیدگی شود و ما از رسیدگی به مفاسد حمایت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اظهارات سخنگوی دولت درباره حذف یارانه ثروتمندان، حضور زنان در استادیوم، زمان مذاکره با آمریکا و حمله به آرامکو

***

تکذیب احتمال دیدار روحانی و ترامپ

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره احتمال دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: من این دیدار را تائید نمی‌کنم. نه این دیدار در دستورکار ما هست و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. همانطور که آقای روحانی گفت ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس باشد. لذا این گمانه‌زنی‌ها در دستورکار ایران نیست.

وی تصریح کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردد و از تروریسم اقتصادی را بردارند آنها می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک بازگشته و حرف‌هایشان را بزنند.

بیشتر بخوانید:

موسوی: صحبت‌های ترامپ ۲۴ ساعت هم دوام ندارد/ اتهام زنی‌ها به ایران بی‌اساس است

***

ایران نقشی در حمله به آرامکو ندارد

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است. سردار محمداسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه در این باره به نامه‌نیوز گفت: «پمپئو دروغگو است که این حرف‌ها را مطرح کرد. او راحت دروغ می گوید تا ضعف خودش را توجیه کند... اصل قضیه این است که فشار به آمریکایی ها زیاد آمده است. یعنی آمریکایی ها خیال می کردند هنوز اوضاع بعد از جنگ جهانی دوم و آمریکا قدرت بلامنازع دنیا است و هرچه آمریکا می گوید همه کشورها باید گوش کنند اما الان ضربه شصت نیروهای مقاومت را که می بینند به فکر افتادند چه کاری انجام دهند. آمریکایی ها دیدند نمی توانند مقابله کنند بنابراین سعی دارند طور دیگری قضایا را مطرح کنند که دروغ بودن آن برای همه روشن است. وقتی عربستان و امارات مردم بیگناه یمن را بمباران می کنند و جلوی امدادرسانی و ارسال غذا و دارو را به یمنی ها می گیرند طبیعی است که یمنی‌ها با استفاده از توانمندی خودشان به طور متقابل عکس العمل نشان می‌دهند.»

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم گفت: پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین است و ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی جنایات گسترده‌ای علیه ملت یمن مرتکب شده است. طبیعی است که مردم و ارتش یمن به این جنایاتها واکنش نشان دهد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند ولی اینکه این گونه اقدامات دفاعی به ایران نسبت داده شود، در راستای دروغ حداکثری است که در ادامه ناکامی‌هایشان است. 

***

زمزمه تغییر دو وزیر؛ غلامی، آوایی یا رحمانی کدامیک رفتنی می‌شوند؟

تابناک نوشت:‌ «خرداد ماه سال جاری بود که زمزمه هایی در ارتباط با احتمال از نصاب افتادن دولت «حسن روحانی» در صورت انجام بیش از یک یا دو تغییر مطرح شد، موضوعی که رسانه ها را بر آن داشت تا دست به بررسی تغییرات انجام شده در دولت دوازدهم بپردازند تا مانع از تکرار اتفاقی که در روزهای پایانی دولت احمدی نژاد و نهمین دوره ریاست جمهوری افتاد بشوند، بررسی های چند ماه پیش هم نشان می داد دولت همچنان می تواند دو تغییر دیگر در ترکیب خود اعمال کند و نیازی هم به اخذ رأی اعتماد مجدد نداشته باشد...

شنیده می شود رئیس جمهور قصد دارد بزودی تغییراتی را در کابینه انجام بدهد. گفته می شود از بین سه گزینه یعنی «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «سیدعلیرضا آوایی» وزیر دادگستری و همچنین «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت دو نفر باید از کابینه خداحافظی کنند و جای خود را به افراد جدید بدهند. باید دید که رئیس جمهور تصمیم به خداحافظی با کدامیک از این وزیران خواهد گرفت؟»

***

دوقطبی‌ خوب و دوقطبی بد از نگاه عباس عبدی

عباس عبدی درباره دوقطبی‌سازی در زمان انتخابات به خبرآنلاین گفت: «حدی از دو قطبی شدن در هر انتخاباتی اجتناب‌ناپذیر است و این طبیعت این رویداد سیاسی است که در آن راجع‌به مسائل گوناگون نگاهی دو قطبی را بین ‌مردم ایجاد می‌کنند تا گرایش مردم و جامعه را به سوی یک قطب بسیج کنند.

اما آن دسته از دو قطبی‌هایی برای جامعه تهدید هستند که قطب‌ها به نقض یکدیگر می‌پردازد. بدین معنا که بقای یک طرف به منزله نابودی طرف مقابل تلقی شود یا بقای دیگری را به معنای نابودی خود تلقی کنیم. بنابراین در مسائل عادی ایجاد دو قطبی ایراد چندانی ندارد. آنچه که جامعه ما را در این برهه تهدید می‌کند نگاه دوقطبی است که منجر به نقض یکدیگر می‌شود و متاسفانه رادیکال‌ها چنین اقدامی را انجام می‌دهند تا بدین صورت بخش قابل‌توجهی از جامعه را منفعل کنند.

در دو قطبی مثبت و در زمان انتخابات؛ مردم بدون مشکل به یکی از دو قطب می‌پیوندند چرا که می‌دانند بعد از انتخابات نیز قرار است به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند و هیچکدام حذف نمی‌شوند. با این حال در شرایطی که دو قطبی منفی یعنی حالت نقض طرف مقابل رخ می‌دهد، بسیاری از نیروهای میانه‌رو خود را کنار می‌کشند و حاضر نیستند در بازی دو قطبی حذفی وارد شوند. چنین شرایطی و در غیاب اکثریت خاموش؛ فضای دوقطبی موجب ستیز دو جریان اقلیت خواهد شد که این امر برای جامعه خطرناک است.»

***

چرا سفارتخانه‌ها به افراد بدون تخصص سپرده می‌شود؟

تابناک نوشت: «پس از اینکه محمدرضا صادق، یکی از مشاوران رسانه‌ای سابق رئیس جمهور، بدون هیچ سابقه دیپلماتیکی به عنوان سفیر ایران در کرواسی منصوب شد و کلید سفارت ایران در زاگرب را به دست گرفت، برخی خبر‌ها حاکی از این است که جانشین وی نیز از عوامل رسانه‌ای نزدیک به رئیس جمهور است که او هم مانند سفیر پیشین هیچ سابقه دیپلماتیکی ندارد!»

در ماه‌های اخیر خبرهایی هم مبنی بر انتصاب برخی نمایندگان فعلی در آینده نزدیک به عنوان سفیر منتشر شده است. افرادی که فاقد سابقه دیپلماتیک اند و تخصصی در این زمینه ندارند.

***

توضیح قاضی درباره حجاب شبنم نعمت‌زاده

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا الزامی وجود داشته باشد که فرد با همان تیپی که داشته است به دادگاه بیاید، گفت: برخی از متهمان خودشان تمایل دارند که با چادر و یا مانتو و ... حاضر شوند و ما الزامی در این خصوص نداشتیم.

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه در رابطه با حجاب متهم شبنم نعمت زاده در دادگاه امروز ادامه داد: وی در زمانی که کیفرخواست نیز ابلاغ شد با چادر بود و امروز نیز با خواست خودش با چادر حاضر شد و الزامی نداریم، اگر بخواهند با مانتو هم حاضر شوند باز ایرادی نداریم.

وی تصریح کرد: وفق مقررات و نکات مورد تاکید رئیس قوه قضاییه، به زندان هم اعلام کردیم که بر اساس آن حجابی که تمایل خود متهمان است در دادگاه حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: مشروح جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده/ فعالیت غیرقانونی و کسب ۱۸۰۰ میلیارد مال نامشروع

نظر شما